Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Dagvluchten beter voor klimaat dan nachtvluchten

 |
 Geplaatst door: webbeheer 
 |
 Bekeken: 554 
|
 people planet profit 
Dagvluchten beter voor klimaat dan nachtvluchten

Vindplaats: http://www.peopleplanetprofit.be

Een opvallend weetje uit de New Scientist. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat vliegen ’s nachts een grotere bijdrage levert aan de opwarming van de aarde, dan dagvluchten. Dat komt omdat de condensstrepen ’s nachts minder snel oplossen. De soms twee kilometer uitwaaierende strepen houden de infrarode straling die van het aardoppervlakte komt langer tegen. Het laconieke commentaar van milieuconsultant Paul Metz: “Voor nachtvluchten moeten en kunnen dus extra CO2-compensaties worden verkocht.” 

Prachtig zijn ze, die witte strepen die soms als kruisende snelwegen in een strakblauwe hemel staan. Ooit maakten we op een redactievergadering van P+ een foto van een patroon waarop je boter, kaas en eieren kon spelen. Sinds 2002 weten we dat deze strepen ook bijdragen aan het verder opwarmen van de atmosfeer en aarde. Sinds deze maand is nu ook bekend dat vooral vluchten ’s winters voor extra opwarming zorgen. Dan zijn er de meeste strepen te zien, die veroorzaakt worden door condens, een botsing tussen de hete uitlaatgassen uit het vliegtuig en de koude luchtlagen. Nog opvallender was het verschil tussen dag en nacht. Nicola Stuber van de Universiteit van Reading (Engeland) stelt: “Nachtvluchten dragen voor 80 procent bij aan de opwarming, wanneer er geen wolken zijn. Dat komt omdat bij daglicht de strepen in de lucht ook een positieve bijdrage leveren. Ze blokkeren ook direct zonlicht.”


Haar team stelt dat 36 procent van de nachtvluchten over de oostkust van de Verenigde Staten voor 53 procent van de opwarming zorgen. En wat zouden we daar volgens Stuber aan moeten doen? “Nachtvluchten zoveel mogelijk omzetten naar dagvluchten.” Een andere mogelijkheid is om vliegtuigen om te leiden, zodat ze niet door strak blauwe luchten gaan, net zoals ernstige onweersbuiken worden omzeild. Voor zo ver strak blauwe luchten goed te voorspellen zijn.


Paul Metz van INTEGeR Consult (MVO en duurzame energie) in Velp heeft een ander idee: “Met dit onderzoek kun je de schade door het vliegverkeer beter gaan differentiëren, door het principe te hanteren: de vervuiler betaalt. De vliegtuigmaatschappijen die per se ’s nachts willen vliegen, moet daarvoor niet alleen een hogere geluidsheffing betalen, maar ook een hogere CO2-compensatie. Dat is nu nog voor vliegtuigmaatschappijen en hun passagiers een vrijwillige zaak. Alleen sommige toeristen doen dat, en enkele bedrijven in het kader van MVO, door gebruik te maken van CO2-compensatieprogramma’s. Maar het wordt wel minder vrijblijvend. De EU is druk bezig om vliegverkeer onder de emissiehandel te brengen, zodat vliegtuigmaatschappijen net als andere grote bedrijven worden behandeld.” Metz heeft nog een extra tip: de website van Robert van Waning die volledig gaat over vliegtuigstrepen.


P+ Webtip 1: New Scientist over vliegtuigstrepen


P+ Webtip 2: Website over condensstrepen



Reacties op dit bericht