Platform Vlieghinder Kennemerland
 

DCMR: Nieuw systeem geeft meer inzicht in vliegtuigklachten

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 1133 
|
 dcmr.nl 
DCMR: Nieuw systeem geeft meer inzicht in vliegtuigklachten

Op 15 maart 2012 nam de DCMR Milieudienst Rijnmond een geheel vernieuwd geluidsmonitoringssysteem, RANOMOS+, in gebruik. Met dit systeem krijgen bewoners die geluidsoverlast van vliegtuigen melden meer gerichte informatie over de oorzaak van de hinder.

RANOMOS+ is een vernieuwd systeem om te monitoren hoe hoog en waar er gevlogen wordt en hoeveel geluid vliegtuigen maken. De geluidsniveaus worden gemeten door zes geluidmeetposten (microfoons) die in de omgeving van de luchthaven staan. Het systeem koppelt automatisch een melding van bewoners over overlast aan de vliegtuigbeweging (en bijbehorende gegevens) van de meest waarschijnlijke veroorzaker én aan de gemeten hoeveelheid geluid bij passage van een geluidmeetpost. Het nieuwe RANOMOS is mogelijk gemaakt door bijdragen van de provincie Zuid-Holland, de gemeente Rotterdam en Rotterdam The Hague Airport. De DCMR beheert het systeem.

Goedkoper én betrouwbaarder
Zowel het aantal meldingen over vliegtuiggeluid als het aantal melders vertoont in de laatste jaren een dalende lijn (frequente klagers niet meegerekend), ondanks het feit dat er meer is gevlogen in deze periode. De meeste meldingen over vliegtuiggeluid komen uit Bergschenhoek, Schiedam en Rotterdam Schiebroek. Daarom staan daar sinds 2003 RANOMOS-geluidmeetposten. Het nieuwe RANOMOS is goedkoper, betrouwbaarder dan zijn voorganger. Het nieuwe systeem kan worden uitgebreid met modules voor interactieve communicatie met bewoners. Hierdoor neemt de ervaren overlast weliswaar niet af, maar is het voor melders beter te begrijpen wat de oorzaak ervan is. Later dit jaar komen er nog meer gegevens in het systeem. Zo wordt de informatievoorziening aan bewoners verder verbeterd.

Afhandeling
Bewoners die last hebben van vliegtuigen van het vliegveld kunnen dit melden bij de DCMR. Dit kan via de DCMR meldkamer (0888 - 333 555) of via de website www.dcmr.nl/milieuklachten, 24 uur per dag, 7 dagen in de week. Gevraagd wordt om daarbij gegevens over de overlast (tijd, plaats, soort hinder) zo nauwkeurig mogelijk te vermelden.. Bewoners krijgen als zij dat willen een e-mail waarin staat welk type vliegtuig het geluid heeft veroorzaakt, of om wat voor vlucht het ging. De DCMR brengt regelmatig verslag uit aan de Commissie Milieuhygiëne Luchtvaartterrein Rotterdam (CMLR - ook wel commissie 28) van de provincie Zuid-Holland.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door Jan Griese uit Amstelveen

Ach ach : Men maakt helaas gebruik van een andere versie van NOMOS.. van Schiphol...Luistervink werd als superieur beoordeeld t.a.v. Nomos door TNO en RIVM, die Luistervink al als geschikt voor de handhaving beoordeelde. Stichting SWAB Amstelveen en vereniging BLRS zou al blij zijn, als ze Luistervink zouden gebruiken ter validatie van de berekeningen! Maar dat vindt men bij de Sector en het ministerie veel te bedreigend ! Alders wilde werken aan verminderen van wantrouwen ..Wel aan......