Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Cros: Geluidsstelsel rond Schiphol op de schop

 |
 Geplaatst door:  
 |
 Bekeken: 592 
|
 Haarlems Dagblad 
Cros: Geluidsstelsel rond Schiphol op de schop Download het gehele artikel 'Cros: Geluidsstelsel rond Schiphol op de schop'

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Dick K


Geplaatst door Olav

CROS
presenteert onder verantwoordelijkheid van Ouwerkerk de verbetervoorstellen aldus: In de aanwezigheid van de Staatssecretaris is gisteren overeenstemming bereikt!
Maar... dan volgt: van 1 juli tot 1 oktober zal worden gekeken in hoeverre de voorstellen realistisch zijn en op draagvlak kunnen rekenen (hoezo overeenstemming?).
CROS zal ook nog adviseren over het hele pakket andere verbetervoorstellen (Platforms, omwonenden, milieudienst IJmond, gemeenten, etc...) nadat dit "is getoetst aan de selectiecriteria en het toetsingskader dat op basis van de resultaten van het onderzoek naar de effectiviteit van het beleid is geformuleerd".

Dat allemaal voor 1 oktober. Reces en vacantie beginnen op 1 juli.
Wanneer je ziet hoe goed CROS zich sinds OUWERKERK aan het bewind kwam hield aan openheid en transparantie (zie mededelingen op CROS Website over vergaderingen, voortgang, resultaten...) kan die rekenen dat ook nu weer alles helder en transparant wordt uitgevoerd?

Soms denk je dat je het snapt. Wat dan? Het pakket of het inpakken?

Wie zijn dat, commissies die in het duister en geheim adviezen uitvlooien zonder dat een hond daar inspraak heeft - behalve de voorlichters van de sector. Maandenlang waren mensen aan het werk om hun voorstellen in te dienen, om ze dan door obscure zelf-benoemde ongeteste groepjes te laten ziften onder leiding van een man die transparante woorden spreekt en gedwongen overeenkomst met de sector?

Het gedoe heet "gezamenlijke inzet" van zowel de sector als de regio om "bewegingsruimte en vertrouwen in het Schipholdossier te bewerkstelligen". Het doel is ineens niet meer 'hinderbeperking' maar geloof in de sector.

In een reactie liet de staatssecretaris weten een brede evaluatie na te streven waarmee zij hoopt veel wantrouwen bij omwonenden weg te kunnen nemen en het luchtvaartdossier transparantie te geven. Alweer: doel voorlichting.
CROS is ooit in het leven geroepen om in goed overleg te streven naar beperking van de hinder als gevolg van het vliegverkeer waarbij evenwichtig rekening wordt gehouden met het mainport- en milieubelang. Gezien de loze beloften uit het verleden van de voorganger van CROS, CGS, en het zwijgen van de verantwoordleijke staatsecretaris over overlast, juist nu het toe doet, juist nu zoveel omwonenden haar ernstig herbben genomen, nu de sector alle afspraken in het plan van aanpak aan haar laars lapt, moet je wel het ergste vrezen.