Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Crisisoverleg KLM en Schiphol

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 595 
|
 haarlemsdagblad.nl 
Crisisoverleg KLM en Schiphol

SCHIPHOL - In een ultieme poging om de ruzie tussen KLM en Schiphol over de toekomst van de luchthaven op te lossen, heeft staatssecretaris Atsma (Infrastructuur en Milieu) een aparte commissie ingesteld. Al in september moet die met een eerste rapportage komen.

Al meer dan een jaar liggen de luchthaven en de grootste gebruiker KLM met elkaar overhoop. Eerst draaide de ruzie over de tarieven, later ging het vooral over de geplande uitbreiding en modernisering van de terminals en pieren. Investeringen die uiteraard weer leiden tot hogere tarieven en dat kunnen de maatschappijen zich momenteel niet veroorloven gezien de aanhoudende crisis. De KLM meent bovendien dat de luchthaven de afspraken uit het jaren geleden gesloten Aldersakkoord niet nakomt. De nadruk zou liggen op de netwerkfunctie van Schiphol omdat zoveel mogelijk verbindingen in het belang zijn van het bedrijfsleven in de Randstad. Vakantievluchten zouden moeten uitwijken naar regionale velden als Eindhoven en Lelystad.
De KLM neemt het Schiphol kwalijk dat maatschappijen als Easyjet, Vueling en Emirates volop de ruimte krijgen op de nationale luchthaven. Dat kost de KLM niet alleen klanten, maar betekent ook dat de pieren sneller vollopen en de KLM in de toekomst geen ruimte meer krijgt om nieuwe bestemmingen aan het netwerk toe te voegen.
Schiphol wijst er steeds op dat het in het belang van passagiers is dat er concurrentie is. Bovendien kunnen maatschappijen niet worden geweigerd.
KLM en Schiphol hebben al enkele keren bij Atsma aan de tafel gezeten en zitten ook bij verschillende overleggroepen tegenover elkaar, maar de ruzie is nog altijd niet beslecht. Vandaar dat nu is besloten dat onder voorzitterschap van Hans Alders een zoveelste commissie aan de slag gaat. Daarin zitten een lid uit de Raad van Commissarissen van zowel de KLM als Schiphol en iemand namens de overheid. Centraal staat de vraag hoe de selectiviteit wordt ingevuld, ofwel welke maatschappijen en lijnen prioriteit hebben op Schiphol. Tevens wordt gekeken wat de gevolgen zijn voor de investeringen in Schiphol en de tarieven. De KLM en Atsma willen dat Schiphol een deel van de winst uit de winkels en parkeren gaat gebruiken voor de bouw van een nieuwe terminal en pieren. Want hoewel Air France/KLM momenteel met enorme verliezen draait, boekte Schiphol vorig jaar een winst van 194 miljoen euro. Vrijdag komt de luchthaven met de halfjaarcijfers.


Reacties op dit bericht