Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Crisis verscherpt strijd KLM, Lufthansa en BA

 |
 Geplaatst door: A Holwerda 
 |
 Bekeken: 690 
|
 Z24.nl 
Crisis verscherpt strijd KLM, Lufthansa en BA

Komende week komen twee van de drie grootste luchtvaartbedrijven van Europa, Air France-KLM en Lufthansa, met de vervoerscijfers over juni. Die cijfers zijn een belangrijke graadmeter in de titanenstrijd tussen Air France-KLM, Lufthansa en hun Britse rivaal British Airways (BA).

Wie van de drie
De consensus onder luchtvaarteconomen is dat er wereldwijd ruimte blijft voor zo’n drie à vier grote luchtvaartallianties. In Europa speelt die strijd zich af tussen Air France-KLM, Lufthansa en British Airways. Zij zijn aangesloten bij wereldwijde allianties, maar proberen elkaar binnen Europa op alle mogelijke manieren af te troeven.

Al jaren zijn de drie verwikkeld in een consolidatieslag. Air France heeft KLM en Alitalia overgenomen. Het Lufthansa imperium omvat inmiddels Swiss Air, Austrian Airlines, Brussels Airlines en het Britse BMI, terwijl de samenwerking tussen British Airways en Iberia aanschurkt tegen een fusie. Vraag is nog wie het Scandinavische SAS zal inlijven - Lufthansa is daarbij favoriet.

Grootste netwerk
De logica achter het overnamegeweld is dat alleen de grootste luchtvaartmaatschappijen overleven. Passagiers vliegen met hen vanwege het netwerk; met deze maatschappijen kun je vrijwel overal in de wereld komen.

Door vaak te vliegen naar zakelijk interessante bestemmingen proberen ze bovendien zoveel mogelijk zakelijke reizigers in de dure, maar winstgevende business class-stoelen te krijgen. Zo onderscheiden ze zich van de budgetmaatschappijen, die alleen directe vluchten aanbieden naar (over het algemeen) toeristische locaties.

Last overnames
De recessie van 2009 roept inmiddels de vraag op of de financiële last van het overnamegeweld dragelijk blijft voor de top drie van Europa.

Afgelopen jaar was vliegtuigbrandstof duur en moesten maatschappijen op Schiphol vliegtaks vragen, wat vooral KLM benadeelde. Dat betekende dure tickets en minder reizigers.

In het najaar van 2008, net toen de olieprijs begon te dalen, bereikte de kredietcrisis ook Europa. De passagiersaantallen klapten wereldwijd naar beneden. Vakantiegangers bleven liever in Europa en zakenlieden vlogen economy in plaats van business class.

Air France-KLM heeft inmiddels een winstwaarschuwing afgegeven. British Airways heeft zelfs dramatische verliezen geleden. BA heeft het personeel gevraagd een maand gratis te werken. KLM leent 100 man cabine personeel uit aan dochtermaatschappij Transavia en heeft de piloten gevraagd bij te springen op de grond. Dat zijn geen hoopgevende berichten.

Lufthansa lijkt daarentegen overal tussendoor te glippen. De luchtvaartmaatschappij leed weliswaar verlies in het eerste kwartaal maar houdt stug vol dat ze over het hele jaar winst zal maken. Ook heeft het bedrijf, vrijwel onopgemerkt, de hele midden-Europese luchtvaartmarkt opgekocht. Neelie Kroes, eurocommissaris van mededinging, doet momenteel onderzoek.

Dramatische cijfers
Volgens luchtvaarkoepel IATA heeft de industrie als geheel in het eerste kwartaal van dit jaar al drie miljard dollar (2,1 miljard euro) verloren. Bij de publicatie van de passagierscijfers over mei toonde IATA zich echter licht optimistisch. “Het lijkt erop dat de daling stabiliseert.”

Wie de cijfers doorspit, ziet dat het gaat om een verschil tussen ‘dramatisch slecht’ en ‘slecht’. De passagierscijfers dalen niet harder dan ze de vorige maand deden. Maar dalen doen ze nog steeds, met bijna tien procent ten opzichte van vorig jaar mei. En mei 2008 was óok al een slechte maand ten opzichte van mei 2007.

Directe passagiers uitmelken
De IATA cijfers gaan over alle aangesloten luchtvaartmaatschappijen, maar verder dan per regio splitsen de koepelorganisatie het niet uit. Terwijl het in Europa juist enorm interessant is om te zien hoe de verschillende maatschappijen het in de crisis doen.

Bij de vervoerscijfers over juni, die Air France-KLM en Lufthansa komende week publiceren, is het belangrijk om te letten op het verschil tussen directe en transferpassagiers. Directe passagiers, die zonder tussenstop vliegen, betalen over het algemeen meer voor hun ticket dan passagiers die wel overstappen.

Op de transfermarkt voeren de maatschappijen een prijzenoorlog om zoveel mogelijk passagiers hun vliegtuigen in te krijgen. Schiphol, en dus KLM, gooit daarbij hoge ogen, enerzijds omdat de kosten voor transferpassagiers laag zijn, anderszijds omdat de KLM vanaf Schiphol een enorm netwerk heeft. Maar dat zijn niet de passagiers waarop de maatschappijen geld verdienen. Direct is beter.

Beladingsgraad
Ook de de beladingsgraad is interessant. Die laat zien hoe vol de vliegtuigen zitten. Toen de crisis losbarstte hebben luchtvaartmaatschappijen zo snel mogelijk het aantal vluchten teruggebracht, door vliegtuigen te parkeren en minder vaak naar bepaalde bestemmingen te vliegen.

Toch bleef ook de beladingsgraad, het percentage van de vliegtuigstoelen dat bezet is, de afgelopen maanden dalen. Dat betekende dat het aantal passagiers harder terug liep dan de maatschappijen konden bijbenen. De luchtvaartmaatschappij met de hoogste beladingsgraad vliegt met de volste vliegtuigen en wint dus de strijd om de passagier.

Lufthansa, British Airways, Air France-KLM: wie van de drie wordt de winnaar van de crisis? De passagierscijfers zijn een cruciale indicator.

KATRIJN DE RONDE
.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)
088-5928107


Reacties op dit bericht