Consumentenbond tegen, Milieudefensie vóór ticketbelasting
De Consumentenbond begint een petitie-actie tegen de belasting op vliegtickets. Het kabinet wil deze heffing op basis van het regeerakkoord volgend jaar invoeren en verwacht een opbrengst van 350 miljoen euro. De maatregel moet consumenten stimuleren tot minder milieubelastend gedrag.
De belangenorganisatie van consumenten is fel tegen de nieuwe belasting. ,,De vliegtax zoals het kabinet die wil invoeren, is volgens ons niets anders dan een prijsverhoging, die moeilijk is uit te leggen aan de consument’‘, aldus de Consumentenbond.
De organisatie wijst erop dat de heffing niet geldt voor transferpassagiers en voor vrachtvervoer door de lucht. Verder gaat het principe ‘de vervuiler betaalt’ niet op omdat de heffing onafhankelijk wordt gemaakt van de feitelijke milieuschade, die vooral wordt bepaald
door afstand en bezettingsgraad van het toestel’‘.
Volgens Milieudefensie is de belasting nog lang niet perfect, maar betaalt de vervuiler wel degelijk, eindelijk, al loopt de schatkist zelfs met een ticketbelasting nog altijd honderden miljoenen aan belastingen mis. Bovendien draagt de belasting flink bij aan
vermindering van de CO2-uitstoot.
Zoals alle belastingen zal ook de opbrengst van de ticketbelasting in de schatkist verdwijnen. Dat is niet meer dan logisch. De fiscus loopt al decennialang ieder jaar twee miljard euro mis omdat de luchtvaartsector geen accijns en geen BTW betaalt. Toch zijn VVD en consumentenbond tegen de tickettax. Milieudefensie is helemaal voor.
De luchtvaart is verantwoordelijk voor een groot deel van het broeikaseffect. De luchtvaartsector heeft het graag over slechts twee procent wereldwijd. Dat is een achterhaald getal. In Nederland gaat het momenteel al om zes procent van de CO2-uitstoot en meer dan twaalf procent van de bijdrage aan het broeikaseffect. De luchtvaart heeft
namelijk een effect op het klimaat dat twee tot vijf maal groter is dan alleen het effect van de CO2. Dit komt doordat vliegtuigen op grote hoogte gassen zoals stikstofoxiden uitstoten en door de vorming van streep- en sluierbewolking.
Het kan dus helemaal geen kwaad om het vliegen wat te ontmoedigen. Onderzoeksinstituut CE heeft de effecten van de door het kabinet voorgestelde tickettax doorgerekend. Daaruit blijkt dat de belasting de uitstoot door de luchtvaart in 2010 met 9 procent kan verminderen. Het milieu heeft dus wel degelijk baat bij de tickettax!
Geplaatst door J.H. Griese uit Amstelveen
Kom nou. Eindelijk een begin van een heffing, al is deze heffing nog niet ideaal.
Ik ben het zeer eens met Milieudefensie, dat
de overheid al veel geld aan heffingen misloopt. Kerosine is nog steeds geheel onbelast.