Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Concurrentie leidt niet tot goedkoper vliegen

 |
 Geplaatst door: A Holwerda 
 |
 Bekeken: 783 
|
 Brabants Dagblad 
Concurrentie leidt niet tot goedkoper vliegen

door Gert van Harskamp

DEN HAAG - Het rommelt hevig in de luchtvaartsector. Hoe precies weet niemand, maar zeker is dat vliegen binnen nu en enkele jaren fors verandert.

Vanaf 31 maart treedt het Open Skies-verdrag in werking. Dat betekent dat elke Europese luchtvaartmaatschappij vanaf elke luchthaven in Europa mag vliegen. Nu zijn de Trans-Atlantische lijnvluchten geregeld in verdragen tussen verschillende landen en de Verenigde Staten afzonderlijk.

Het opengooien van de Trans-Atlantische route - de drukst bevlogen route ter wereld - veroorzaakt een enorme concurrentieslag, zeggen luchtvaartdeskundigen. Maatschappijen vechten om een plaats op de meest lucratieve lijnen. “Het is moeilijk voor te stellen, maar Air France gaat vanaf Heathrow naar Los Angeles vliegen”, legt luchtvaarteconoom Jaap de Wit uit. “Op dit moment zijn die lijnen bestemd voor twee Britse luchtvaartmaatschappijen Virgin en British Airways.” Om zich te wapenen tegen de beschermde status op Heathrow heeft British Airways een prijsvechter opgericht met de naam Open Skies. Die moet vanaf het Europese vasteland naar de VS vliegen.

Niet alleen de toenemende concurrentie op routes tussen Europese en Amerikaanse luchthavens zorgen voor een turbulentie binnen de luchtvaartbranche. De Amerikaanse maatschappijen zijn net de klap te boven van na de aanslagen van 11 september 2001. Hun resultaten zijn weer positief en voorzichtig durven ze weer naar de buitenwereld te kijken. Zo dansen Continental, Delta en Northwest om elkaar heen en bekijken ze eventuele samenwerkingsverbanden. Als twee van deze maatschappijen tot een fusie komen, geeft dat de concurrentie ook weer een extra impuls, verwacht De Wit. Luchtvaartmaatschappijen kunnen diensten bundelen, waardoor op lijnvluchten veel efficiënter wordt gevlogen.

De kans dat de Nederlandse consument profiteert van het gevecht tussen luchtvaartmaatschappijen is niet zo groot. Door de milieubelasting die vanaf 1 juli op tickets wordt geheven, wordt vliegen juist duurder, meent de koepelorganisatie van touroperators ANVR. “Voor vliegen naar landen buiten de Europese Unie wordt een ticket 45 euro duurder, voor vliegen binnen de EU is dat elf euro”, zegt een woordvoerder. “Dat zijn grote bedragen, zeker als je met een heel gezin op vakantie gaat.”

Ook secretaris-generaal Frank Allard van Barin die alle luchtvaartmaatschappijen op Schiphol vertegenwoordigt, verwacht niet dat de concurrentieslag tot lagere ticketprijzen leidt. “Er komt vooral een verschuiving in de markt. Maatschappijen die hun thuishaven verlaten, omdat zij de slag verliezen. En er zullen meerdere overnames en fusies komen. De marges in de luchtvaart zijn al erg laag. Door de tickettax en de hoge brandstofprijzen is het bijna onmogelijk om de ticketprijzen te verlagen. Wel zullen klanten het merken aan de faciliteiten en dienstverlening op luchthavens.”

De strijd om de ticketbelasting is nog niet beslecht. De milieumaatregel van dit kabinet wordt door vele partijen - waaronder de ANVR, Ryanair en de luchthavens Schiphol en Maastricht - aangevochten in een kort geding dat dient op 5 maart. Zij beroepen zich op de Europese richtlijnen en de Conventie van Chicago, waarin afgesproken is dat maatregelen die vrije concurrentie in de luchtvaart verhinderen, zijn verboden.

De ANVR is ervan overtuigd dat ‘de malle tickettax’ de concurrentie hindert. “We hebben nog geen concrete cijfers, maar we zien voor aankomende zomer al wel duidelijk een uitwijkgedrag van reizigers, die nu via luchthavens net over de grens gaan vliegen.”


Reacties op dit bericht