Platform Vlieghinder Kennemerland
 

‘Communicatie airport gebrekkig’

 |
 Geplaatst door: A Holwerda 
 |
 Bekeken: 816 
|
 AD 
‘Communicatie airport gebrekkig’

ROTTERDAM - Als Rotterdam Airport beter zou communiceren met de omwonenden van het vliegveld, dan zou dat een zee aan klachten schelen.

Dat valt op te maken uit een rapport dat is opgesteld in opdracht van de Commissie Milieuhygiëne Luchtvaartterrein Rotterdam (CMLR). Dat is een overlegorgaan van omwonenden, lokale politici, provincie, luchthaven en luchtvaartondernemingen.

Het Rotterdamse vliegveld moet een voorbeeld nemen aan Manchester Airport en London City Airport, staat in een voorlopige versie van het rapport. Die vliegvelden leggen hun buren goed uit waar ze mee bezig zijn en waarom zij dat doen. Dat levert slechts een beperkt aantal klachten op.

Rotterdam Airport doet dat veel te weinig. Dat heeft tot gevolg dat veel klachten gaan over vermeende overtredingen, terwijl de klagers vaak geen idee hebben van de regels en afspraken waaraan Rotterdam Airport zich moet houden. Ook zou de luchthaven nog harder moeten proberen de geluidhinder zoveel mogelijk te beperken. Afgelopen jaar werd er 8234 maal geklaagd over het vliegverkeer. Dat komt neer op negen vluchten per klacht. In Londen zijn 3000 vluchten nodig voor één klacht.

Een woordvoerster van Rotterdam Airport zegt dat omwonenden regelmatig via advertenties in huis-in-huisbladen worden uitgenodigd voor buurtavonden.

„De groep niet-klagers leest deze advertenties, komt langs en laat zich informeren. De groep klagers stelt zich niet open voor de buurtavonden.’’


Reacties op dit bericht

Geplaatst door L.R. Aalegeiz uit Spaarndam

En ik maar denken dat het door het geluid kwam dat ik 's nachts wakker word, dat is dus helemaal niet waar, het zit gelukkig tussen mijn oren.