Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Commissie om ruzie Schiphol en KLM

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 1029 
|
 nd.nl 
Commissie om ruzie Schiphol en KLM

Een commissie moet proberen een conflict tussen luchthaven Schiphol en zijn belangrijkste klant KLM op te lossen. De commissie staat onder leiding van oud-minister van Milieu Hans Alders (PvdA), heeft staatssecretaris van Infrastructuur Joop Atsma (CDA) donderdag geantwoord op vragen van GroenLinks.

Alders zat eerder de Alderstafel voor, waaraan alle betrokken partijen samen bekeken op welke manier groei nog mogelijk is voor Schiphol. In de commissie komt ook een commissaris van Schiphol en een van KLM. In september moet een eerste rapportage klaar zijn.

De commissie moet volgens Atsma kijken ‘hoe de gezamenlijke visie over de selectieve ontwikkeling van Schiphol in de praktijk wordt ingevuld’. Verder zal de commissie onderzoeken wat de gevolgen van die visie zijn voor de investeringen in Schiphol in de komende jaren en wat de gevolgen zijn voor de tariefontwikkeling.

Het Financieele Dagblad meldde eerder op basis van bronnen in de sector dat Schiphol en KLM opnieuw in de clinch liggen. Het conflict zou ditmaal gaan over de groei van Schiphol en de prioriteiten van de luchthaven.

KLM en andere luchtvaartmaatschappijen zouden de Nederlandse luchthaven verwijten dat vakantievluchten steeds meer voorrang krijgen. Dit is in strijd met het in 2008 gesloten Aldersakkoord, waarin is vastgelegd dat de mainportfunctie van Schiphol, als knooppunt voor zakelijke lijnvluchten, het belangrijkste is.

Aanleiding van het conflict zou de opkomst van luchtvaartmaatschappij Emirates zijn op het Amsterdamse vliegveld. Die landde vorige week voor het eerst met het grootste vliegtuig van de wereld op Schiphol. Een toename van dit soort vluchten zou het voor KLM moeilijk maken de frequentie van lijnvluchten op peil te houden.

Ook de groeiambitie van Schiphol zou een rol spelen. De extra faciliteiten moeten mede worden betaald door de belangrijkste klanten, zoals KLM. Het aantal vluchten op Schiphol kan echter moeilijk worden uitgebreid met lijnvluchten, maar wel met vakantievluchten. KLM zou weinig zin hebben in een uitbreiding waar vooral concurrenten van profiteren.

Begin dit jaar lagen de luchtvaartmaatschappijen en de luchthaven ook al met elkaar in conflict, toen over de tarieven. De maatschappijen meenden dat een meevallend resultaat aan hen moest worden doorgerekend, terwijl Schiphol de tarieven juist met vier procent wilde verhogen.

auteur:Novum


Reacties op dit bericht