Column: Schurkenstaat Schiphol - Thomas von der Dunk
Luister naar de column van Thomas von der Dunk (3’59’‘)
10-10-2008
Het werd de afgelopen week geheel overschaduwd door de dramatische nationalisatie van De-Bank-Van-Nederland (of wat daar nog van over was), maar het is toch niet zonder belang: Schiphol mag weer eens uitbreiden. Dat is nu aan de zogeheten Tafel van Alders besloten, ook al is een deel van de omwonendenorganisaties boos weggelopen omdat er niet serieus naar hen werd geluisterd. Desondanks repte Alders van een ‘door alle partijen gedragen’ advies.
Door Thomas von der Dunk (Wereldomroep)
Schiphol mag weer eens uitbreiden - wie had iets anders verwacht? Keer op keer immers worden de normen opgerekt. Keer op keer verklaart Schiphol dat de wijze van geluidsmeting, waarmee men het vorige jaar nog zelf akkoord was gegaan, niet deugt en dus moet worden aangepast - uiteraard om weer nieuwe groei mogelijk te maken, waar die toch even eerder nadrukkelijk tot een bepaald aantal vluchtbewegingen was gelimiteerd. En steeds opnieuw wordt die nieuwe groeinorm dan inderdaad als norm gepresenteerd, om een jaar later, als Schiphol wederom zeurt, voor een ruimere nieuwe, even ‘definitieve’ ingeruild te worden.
Wat voor de gewone burger geldt, geldt niet voor Schiphol: het hoeft zich zo nooit aan de regels te houden, want als de regels uitbreiding belemmeren, worden ze aangepast. Toen Schiphol eens in november door het toegestane quotum vluchten heen dreigde te raken, kreeg het niet te horen: dat is uw schuld, dan had u de boel maar beter over het jaar moeten spreiden, nee: toen ging de overheid voor de wensen van Schiphol opzij. Onze luchthaven vormt het nationale equivalent van schurkenstaten als Noord-Korea en Sudan: Schiphol komt uiteindelijk overal mee weg.
Bezie de argumentatie: er ‘moest’ gezien de verwachte groei ruimte komen voor tachtigduizend extra vluchten per jaar. Hoezo ‘moest’ dat? Vormt die groei een onontkoombaar natuurverschijnsel? Ik zou zeggen: als een bepaald goed schaarser wordt, gaat gewoon de prijs omhoog - tot vraag en aanbod elkaar in evenwicht houden. Dat is toch het prijsmechanisme van de vrije markt, dat anders altijd zo geloofd en geprezen wordt?
Daarbij nog twee opmerkingen. Ten eerste dat Nederland eindelijk eens de omschakeling moet durven maken van Mainport naar Brainport - en dus minder op het binnenhalen van fysieke vervoersstromen inzetten moet. Een groot deel van al die extra vluchten betreffen bovendien niet mensen die van elders naar Nederland of van Nederland naar elders willen vliegen, maar doorreispassagiers die slechts met goedkope overstaptarieven herwaarts worden gelokt: ook als u van New York op weg bent naar Tokyo, vliegt u, als het aan de Schipholdirectie ligt, naar uw bestemming via Ons Dorp in de Haarlemmermeer. Dat is alsof de NS het zo geregeld zou hebben dat ook treinreizigers van Groningen naar Maastricht tussendoor op Amsterdam Centraal belanden.
De tweede opmerking betreft de heiligheid van de particuliere vraag. Laatst zat ik in een radiodebat tegenover Frits Huffnagel, wethouder voor de VVD in Den Haag. Die verviel meteen in het bespelen van de primitiefste sentimenten: wat is dat voor betutteling, wie bent u om andere mensen te zeggen dat ze minder moeten vliegen als mensen dat nu eenmaal leuk vinden, wij zijn voor vrijheid van de consument, etcetera.
Het zou wenselijk zijn als de VVD zich in dat opzicht eens wat volwassener gaat gedragen. Het is niet de taak van politici om kiezers voortdurend naar de mond te praten, maar om duidelijke grenzen te stellen aan primitieve consumentendrift waar die schade berokkent. Natuurlijk is vliegen erg leuk - maar er is wel een probleem nu iedereen het massaal is gaan doen.
Noch de ruimte in ons land, noch de olievoorraden in de wereld zijn nu eenmaal toereikend voor een onbeperkte groei. Dat betekent dat aan nodeloze verspilling een einde zal moeten komen. Dat vergt dus een selectief omgaan met ruimte en energie, ook al remt dat vandaag even de economische groei, en vindt de kortzichtige consument-kiezer zo’n beperking vast niet leuk. Maar het woord ‘leuk’ zou wat minder vaak in het politieke vocabulaire moeten voorkomen, en als al die politici die nu zo op de noodzaak van ‘leiderschap’ hameren zelf eens een begin van leiderschap zouden durven tonen, is dat woord het eerste dat verdwijnt.
Geplaatst door Els uit Castricum