Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

College Castricum wil luchtautoriteit

 |
 Geplaatst door:  
 |
 Bekeken: 706 
|
 NHD 
College Castricum wil luchtautoriteit Download het gehele artikel 'College Castricum wil luchtautoriteit'

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Els

Het eerste woord, dat bij het lezen van dit bovenstaandes stukje bij me opkwam was, "soft. soft soft." Het college wil een luchtautoriteit, om toe te zien dat er niet te veel vliegtuigherrie komt. Maar die veel te vele vliegherrie is er al 6 jaar boven Castricum. Dat lijkt tot nu toe dus acceptabel geweest te zijn (dagen van honderden en honderden vliegtuigen boven Castricum en vooral boven een cluster van 6 scholen met duizenden leerlingen en boven een psychiatrisch ziekenhuis). En nu het er nòg meer dreigen te worden, moet er wat gedaan worden. Het had al direct en steeds moeten gebeuren. Het aan de bel trekken bij alle instanties. Want Schiphol en consorten hebben dit lekker voor elkaar gekregen, al die vluchten. En ook, dat dit als normaal en acceptabel moet worden beschouwd. Nee, elk vliegtuig dat boven woonkernen vliegt, is een schending van mensenrechten! Al dat lawaai, al die vervuiling, al dat gevaar. En als het er nu al honderden zijn en straks nog meer, dan zijn het ook honderden schendingen van mensenrechten.

Geplaatst door Olav Bijvoet

EEN ONAFHANKELIJKE AUTORITEIT OP LUCHTVAARTGEBIED


Zo is het.

Iedere industrie heeft een handhavingsstelsel. Corus bijvoorbeeld. En Schiphol. Aan dat laatste sleutelde Alders. Breedgedragen. (Dat is breed bij belanghebbenden. Anderen blijven erbuiten.) Nu moet Alders misschien weer gaan sleutelen aan handhavingsstelsels voor andere luchthavens. Zoals Eindhoven. De autoriteit die vroeger over milieu-handhavingsstelsels ging is de commissie MER. Misschien is Alders een super-commissie MER? Niet onafhankelijk en deskundig, maar samengesteld uit vechtende belanghebbenden en zogenaamde ervaringsdeskundigen.
Laat Corus Alders eens inschakelen. Misschien kunen ze van al die regels afkomen? Een een-tweetje tussen Corus en Velsen onder leiding van Alders. Meepraten als je inschikkelijk blijft. Het is zo voor de bakker.

Castricum heeft volkomen gelijk. Zo hangt de bescherming van alle burgers volledig in de lucht.

Dus geen brokkenwerk. Aldersje hier, Aldersje daar. Uitvoeren van Luchtvaart, dat is het ordenen van alle verkeer, vanaf en naar het buitenland naar al die verschillende luchthavens. Die lucht vol vliegtuigen, die heeft een eigen autoriteit nodig. De verantwoordelijkestuurder is natuurlijk de verkeersleiding.
Maar wie moet er zorgen dat die, de LVNL, toelaat wat ook gewenst is? Gewenst voor de Nederlande economie? Maar ook gewenst uit het oogpunt van behoud van milieu? En gewenst om te zorgen dat de zaak daaronder voor de burger leefbaar blijft, dat je goed en plezierig als mens in je eigen huis kunt wonen?
Natuurlijk moet er een autoriteit zijn die daar op toeziet. Toeziet namens ons allen, namens de door ons democratisch tot stand gekomen regering.

Dat is de autoriteit die door Castricum wordt bedoeld. En terecht. De regering moet zorgen dat die plicht verantwoordelijk wordt vervuld. Met kennis en autoriteit.
Is Alders dan overbodig? Natuurlijk niet. Er zullen altijd plaatselijk problemen zijn die je moet oplossen. Maar laat Alders afblijven van dat wat niet aan Alders is maar aan onze regering. Eurlings wil een draagvlak. Niet lokaal, maar bij iedereen.

Dat is wat ook Castricum bedoelt. Daar moet de Luchtvaartnota naar toe. Geen gebakken lucht. Een instituut dat breed vertrouwen geniet. Gedragen door het vertrouwen van de burger:


EEN VERANTWOORDELIJKE, DESKUNDIGE, ONAFHANKELIJKE LUCHTVAARTAUTORITEIT






Geplaatst door Gerard

Luchtwaakhond, dus. Soort Vliegende Opta. Vopta. Is veel minder soft.