Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Cluster Noord-gemeenten willen piketpalen voor Schiphol

 |
 Geplaatst door: webbeheer 
 |
 Bekeken: 537 
|
 NHD 
Cluster Noord-gemeenten willen piketpalen voor Schiphol

BEVERWIJK -  Het aantal vliegbewegingen rond Schiphol is niet interessant. De discussie moet verlegd worden naar andere zaken, zoals: waarom moeten die kisten eigenlijk zo laag over woongebieden vliegen? Dat stelde wethouder Henk Eilert van Uitgeest vanavond na kritiek van vooral Castricumse gemeenteraadsleden.

Volksvertegenwoordigers uit Castricum, Velsen, Uitgeest, Beverwijk, Heemskerk en Heiloo - oftewel de Cluster Noord - kwamen gisteren in het Beverwijkse stadskantoor bijeen om de ’strategische visie Schiphol 2007’ te bespreken.

Tot verbazing van de Castricumse raadsleden lijken de gemeenten in deze strategische nota elke onderhandelingsruimte met rijksoverheid en Schiphol bij voorbaat weg te geven. Letterlijk staat in de nota dat een groei van het aantal vluchten boven de IJmond wordt toegestaan als tegemoetgekomen wordt aan de ’randvoorwaarden’.

Wethouder Eilert hamerde erop dat niet het aantal vluchten interessant is, zolang de kisten maar niet boven bewoond gebied vliegen en een stuk hoger.

Een woordvoerder van Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) gaf een presentatie van de maatregelen om vliegherrie boven IJmond-Noord te beperken, waar aan wordt gewerkt. Straks moeten, net als nu ’s nachts al gebeurt, alle vliegtuigen het gehele etmaal vliegen door een systeem van denkbeeldige ’buizen’ in de lucht.

Die buizen worden stukje bij beetje hoger gelegd, zodat straks de vliegtuigen niet allemaal op pakweg 600 meter hoog overkomen, maar op één à anderhalve kilometer.

Zie ook:

Download het gehele artikel 'Cluster Noord-gemeenten willen piketpalen voor Schiphol'

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Olav

MAAK GEEN DENKFOUT!

Het ziet er naar uit dat de verantwoordelijkheid voor hat handhaven van de bewoonbaarheid in het vlieggebied verlegd wordt van de LVNL naar gemeenten en de bewoners.

HOEZO? WAT IS DE DENKFOUT?

De inwoners worden namelijk gesteld voor de eis om te kiezen tussen allerlei maatregelen waarvan ze het effect eigenlijk niet kunnen beoordelen. Genoemd worden maatregelen zoals vliegen in 'buizen', 'een bocht naar de polderbaan die al boven zee wordt gemaakt' (hoe moet dat dan?) en andere keuzen, zoals 'hoger vliegen'. Er is geen bewoner, afzonderlijk of samen, die in staat is hierover te oordelen.

WAT DAN WEL

Het kan mijns inziens (uit het oogpunt van hinder wel te verstaan) niet schelen hoeveel vliegtuigen, mits de LVNL voldoet aan de randvoorwaarden van veiligheid en bewoonbaarheid. Dus Eilert heeft gelijk, MITS hij hij de verantwoordelijkheid voor bewoonbaarheid legt bij de LVNL en nergens anders.

Het vinden van middelen om aan die randvoorwaarden te voldoen is niet de taak van bewoners of gemeenten. Die daar gewoon geen verstand van.
Het is de taak van het kenniscentrum (KDC, bedoeld voor ontwikkelen van middelen voor 'state of the art' vliegen.) De landelijke overheid zal op opdragen en het verantwoord vervullen van die plicht moeten toezien.

Die middelen zijn:
[1] Diagnostiek: dat is te weten komen wat wel en wat geen onaanvaardbare hinder veroorzaakt: dus integrale praktische kennis van alle detailoorzaken rond hinder geven.
[2] Therapie: De bovenstaande kennis en de bereikbaarheid van de luchthaven zo toepassen dat wat heet de irritatiegrens van hinder wordt vermeden.

WAT DUS NIET

Dus laat de overheid de burger niet opzadelen met keuzen die hij niet maken kan en leg de plicht tot het vermijden van hinder daar waar hij behoort, bij de veroorzaker.

MAAK OP EEN GOEDE MANIER GEBRUIK VAN JE INSPRAAK

Bedenk U dat U dit op geen enkele manier een vooroordeel inhoudt tegen vliegen of vliegtuigen,
maar alleen maar helpt zorgen dat het reilen en zeilen en de bereikbaarheid van Schiphol ook afhankelijk zijn van veiligheid en redelijke bewoonbaarheid van onze omgeving.







Geplaatst door bart vuijk

Even toelichten. LVNL gaf tijdens de presentatie in de Beverwijkse raadszaal herhaaldelijk te kennen dat zij 'slechts'een uitvoerende organisatie is. Een soort ambtenaren die uitvoeren wat de politiek van ze wil. U vraagt, LVNL draait. Dat kreeg ieder raadslid te horen dat een politiek getinte vraag aan LVNL-man Riemens stelde.

Geplaatst door j.h.griese

Ja juist Bart, daar ligt al jaren het probleem. De huidige status van LVNL is hoogst ondoorzichtig. Naar buiten toe zegt men, we zijn slechts uitvoerders. Maar in de praktijk blijkt steeds dat LVNL de lead heeft en in onduidelijke interactie is met de rest van de sector, en de LVNL dingen beweert, die onvoldoende transparant zijn.
Terwijl de politiek zich hier te weinig tegenaan bemoeit. Zoals Bijvoet al lange tijd schreef : Er dient een onafhankelijke LVNL te komen met een onafhankelijk Kennisinstituut. Uiteindelijk aangestuurd door de politiek.
Ook schermt de LVNL veel te vaak met het adagium veiligheid.
Wij hebben eerdaags een gesprek met de inspectie Ven W, waarbij we een situatie zullen uitleggen, die die veilgheid beslist NIET dient

Geplaatst door Willem

Eilert is zelf het beste voorbeeld dat bewoners het niet kunnen overzien en dan is hij zelfs nog een stuk beter op de hoogte dan anderen. Gezien de opmerkingen lijkt Eilert (en veel Castricummers ook) van mening dat alleen landende vliegtuigen in de IJmond herrie maken. Fout. Heel erg fout. De ruimte tussen Assendelft en Heemskerk wordt als onbebouwd en onbewoond gezien waar maar vrijelijk gevlogen kan worden. Ook heel erg fout. Heeft Eilert enig idee hoe breed en lang het gebied is achter een vliegtuig waar herrie optreedt en dan vooral bij stijgend verkeer? Als een vertrekkende 747 de bocht om Krommenie neemt dan heb ik daar last van omdat de motoren recht naar mij toe staan en dat is dan toch dik 5 kilometer weg. Ook het landend verkeer maakt 's nachts op dik 2 km voldoende herrie om me te veroordelen tot het dragen van oordoppen en dan nog. Hoger aanvliegen. Hoezo. Ze moeten toch naar beneden, maar het lijkt hier vooral weer te gaan om de meest noordelijke gemeenten. Ook bij mij naast wordt een bocht gedraaid (ter hoogte van de A9) en dan zitten ze al weer een heel stuk lager dan bij Castricum. En hoe krijgen ze de vertrekkers hoger? Een fiks aantal zit rond de 1000 meter als ze bij mij langs komen en dat geeft een takke herrie en dan noemen ze dat boven onbewoond gebied vliegen. Aan me hoela.

Geplaatst door L.R. Aalegeiz

Eens Willem.
Je probeert wat administratieve werkzaamheden te verrichten op je zoldertje, er is een continue belasting van 60 decibel en als ze recht over je heen denderen zit je op 80 a 90 decibel.
Minuut in minuut uit. Over heeel erg veel mensen heen waarvan het grootste gedeelte kennelijk zo murw is gebeukt in de afgelopen 4 jaar dat ze of vertrekken of hun lot aanvaarden.
Al het geknutsel met regelgeving is om moedeloos van te worden want het zet sowieso geen zoden aan de dijk: of die dingen moet stiller of ze moeten niet vliegen. Met alle respect naar de mensen die nog wel denken dat de sector daadwerkelijk iets aan de overlast wil doen, laat je niet piepelen. Er is nog niets veranderd en er is niets concreets dat er op wijst dat er wel iets gaat veranderen.

Tussen 10:07 en 10:22 zijn er 16 vliegtuigen gepasseerd…

Geplaatst door Willem

Ik heb kantoor aan huis zoals ze dat noemen en heb daar mijn volle concentratie bij nodig. Dat wordt je onwaarschijnlijk moeilijk zo niet onmogelijk gemaakt.