Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Chipshol ontvangt eerste schadevergoeding maar eist meer

 |
 Geplaatst door: A Holwerda 
 |
 Bekeken: 1190 
|
 ANP 
Chipshol ontvangt eerste schadevergoeding maar eist meer

SCHIPHOL - De projectontwikkelaar Chipshol heeft de eerste schadevergoeding binnen in zijn jarenlange strijd om een lap grond nabij Schiphol. De gemeente Haarlemmermeer heeft met Chipshol een schikking getroffen en betaalt het vastgoedbedrijf een onbekend bedrag voor haar rol in het conflict.

Oprichter Jan Poot van Chipshol hoopt nu dat andere partijen, waartegen juridische procedures lopen, ook met een schikkingsvoorstel over de brug komen. “Het eerste schaap is over de dam, en dat is de gemeente”, zei hij donderdag (11 januari).

Het draait allemaal om een langslepend juridisch conflict tussen Chipshol en Schiphol, Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL), de provincie Noord-Holland en de gemeente Haarlemmermeer. De gebiedsontwikkelaar wilde begin jaren negentig op het Groenenberg-terrein bij de luchthaven een bedrijvenpark bouwen.

Twee jaar geleden legde het ministerie van Verkeer en Waterstaat echter op verzoek van Schiphol een bouwverbod op omdat bebouwing het vliegverkeer in gevaar zou brengen. Chipshol beweert te zijn tegengewerkt door de gemeente, provincie, luchtverkeersleiding en de luchthaven.

De gemeente Haarlemmermeer zegt nu spijt te hebben van haar medewerking aan het bouwverbod. De gemeente heeft een verkeerd besluit genomen onder druk van Schiphol en de Luchtverkeersleiding Nederland. De gemeente heeft Chipshol ook toegezegd te zullen meewerken aan de mogelijke ontwikkeling van twee bedrijfsparken, onder meer het Groenenberg-terrein.

De gemeente heeft van staatssecretaris Schultz van Haegen van Verkeer een aantal jaren geleden de toezegging gekregen dat haar ministerie zou opdraaien voor een eventuele schadeclaim. Een woordvoerder van de gemeente wilde niet zeggen of ze Schultz houdt aan haar belofte.

Chipshol kan nog meer schadevergoedingen tegemoet zien. De rechtbank in Haarlem veroordeelde Schiphol in 2005 tot het betalen van een compensatie. Drie deskundigen hebben de hoogte daarvan vastgesteld op ruim 16 miljoen euro plus rente. Chipshol eist echter 97 miljoen euro. De rechtbank moet hier nog een uitspraak over doen. De rechter heeft de provincie Noord-Holland eerder ook veroordeeld tot het betalen van compensatie.

Van LVNL wil Chipshol ook vele miljoenen euro’s aan schadevergoeding ontvangen. Uit een rapport van een Brits onderzoeksbureau blijkt dat de luchtverkeersleiding foute berekeningen heeft gemaakt over de gevolgen van bebouwing op het Groenenberg-terrein op het vliegverkeer.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door L.R. Aalegeiz uit Spaarndam



Melanie is vertrokken, zal haar opvolger de afspraak nakomen?
Wat is de rol nu eigenlijk van de provincie geweest?
Wanneer leert men bij de LVNL rekenfoutjes te voorkomen?



Brrrr, wat een eng landje is dit.

Geplaatst door Willem uit Heemskerk

Voor de rol van de provincie, zie:

http://www.noord-holland.nl/Images/65_95155.pdf

De provincie zit samen met Amsterdam en Haarlemmermmer in de lobbygroep Bestuurlijke Regio Schiphol (zeg maar een soort regionale Kamer van Koophandel). Ze zijn ook al bij Alders aangeschoven, waarmee Schiphol via verschillende ingangen aan die tafel is aangeschoven.

Geplaatst door Vos uit Uitgeest

" De gemeente heeft van staatssecretaris Schultz van Haegen van Verkeer een aantal jaren geleden de toezegging gekregen dat haar ministerie zou opdraaien voor een eventuele schadeclaim. Een woordvoerder van de gemeente wilde niet zeggen of ze Schultz houdt aan haar belofte."

Inderdaad een 'eng landje, dat Nederland'.
Want, uiteindelijk draaid de belastingbetaler er wel voor op. Ook de mensen die als dank dagelijks een enorme portie vliegtuigherrie over hun hoofden krijgen! En de schuldigen van al dit mis-management, gaan zoals gewoonlijk, vrij-uit en kunnen nog meer geld laten 'wegvliegen'!

Geplaatst door Willem uit Heemskerk

Gedeputeerde Hooijmaijers (VVD) is voorzitter van die BRS. Ik neem aan dat wethouder Bezuijen (VVD, Luchthavenzaken van Haarlemmermeer) daar ook in zit. De laatste is tevens voorzitter van de Cros werkgroep Hinderbeperking en zit in de Cros delegatie bij Alders aan tafel. Interim burgermeester van Haarlemmermeer is Netelenbos (PvdA) die geen introductie behoeft.
Een ander lid van de BRS is Asscher (PvdA), wethouder van Amsterdam die Schiphol graag fors ziet groeien.
Verder hebben we dan de voorzitter van CROS Ouwerkerk (PvdA) en Alders zelf, ex-minister VROM (PvdA).
Het politieke old-boys netwerk in optima forma.