Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

’Chinese toeristen laten Nederland links liggen’

 |
 Geplaatst door: Ad 
 |
 Bekeken: 523 
|
 Telegraaf 
’Chinese toeristen laten Nederland links liggen’

door ARNOLD BURLAGE

 
      LEIDSCHENDAM – Grote sommen geld van bedrijfsleven en overheid dreigen met de promotie van ons land in China en India over de balk te worden gegooid, omdat in de vliegtuigen naar Schiphol de stoelen te schaars zijn. Ons land dreigt daardoor de boot van het explosief opkomende toerisme vanuit China en India te missen.
      De vliegtuigen van en naar onze nationale luchthaven zijn overwegend gevuld met passagiers, die doorreizen naar andere bestemmingen. Algemeen directeur Hans van Driem van het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBT&C) waarschuwt voor die ontwikkelingen. „Het heeft weinig zin grote bedragen aan Holland promotie uit te geven als toeristen niet ook zo naar ons land kunnen vliegen”, zei hij na bezoeken aan China en India in een gesprek met deze krant.
     
Toegangspoort
      Alitalia en Austrian Airlines doen het wat dat betreft beter, volgens de NBT&C topman. Niet Schiphol, maar Milaan, Rome en Wenen zijn voor de aanzwellende stroom toeristen uit China en India nu de toegangspoort van Europa aan het worden. „Klopt, het vervoer uit die landen naar onze knooppunten Milaan en Rome groeit enorm”, bevestigt Paolo Guidi, general manager van Alitalia in Amsterdam. Alitalia gaat in 2006 de capaciteit naar bestemmingen in India en China verdubbelen. „Niet alleen vanwege de toeristenstromen die op gang komen. De textielindustrie in India en China zorgen ook voor grote stromen zakelijke passagiers naar de modefabrikanten in Italië”, zegt de vertegenwoordiger van Alitalia, dat goed „op koers” ligt met de privatisering en gisteren voor het eerst weer winst over het derde kwartaal bekend kon maken. De NBT&C-topman laat aan de hand van vervoersstromen zien, dat bijvoorbeeld toeristen uit India naar Wenen reizen en vervolgens via Duitsland voor niet meer dan een vluchtig bezoekje naar Nederland om in Hoek van Holland op de veerboot te stappen en te overnachten voor een langer bezoek aan Engeland. „De economie in ons land profiteert daarvan dus nauwelijks”, stelt hij wrang vast.

Wat goed is voor de KLM de vliegtuigen zitten vol – en goed is voor Schiphol – de groei zit er nog steeds fiks in of de hotels – ook niks te klagen – blijkt nauwelijks aan de nationale economie bij te dragen. Meer dan 70% van alle KLM-passagiers komt niet van de Amsterdamse luchthaven af, hetzelfde geldt voor meer dan 60% van alle Schiphol-passagiers. „Het is feitelijk een luxe positie, die misschien niet direct maar wel tussen nu en drie jaar gevaren gaat opleveren”, aldus de NBT&C-topman. Voor hoteliers, KLM en Schiphol geldt hetzelfde euvel: die zitten rustig achterover, alles zit immers vol, dus waarom zorgen maken. „Toch is het oppassen geblazen”, waarschuwt hij.
     
Promotie
      Voor het NBT&C is het de knellende vraag of wel een promotiecampagne voor ons land op gang moet worden gebracht in de „nieuwe” wereld, waarop andere landen groot inzetten. Algemeen directeur Hans van Driem: „Als we al zouden vinden dat een dergelijke promotie gerechtvaardigd is, dan moet er wel meer geld voor komen. Er is nu niet meer dan één miljoen euro voor China en India. En dat terwijl een campagne in het Duitse Rijnland Westfalen – met 17 miljoen inwoners – al meer dan €5 miljoen vergt.”


Reacties op dit bericht

Geplaatst door Gerard

Vrij naar Crijff: "Ieder voordeel hep ze nadeel".

Geplaatst door J.H.Griese

Dat wisten we al veel langer. De toegevoegde waarde van schiphol voor de economie is relatief zeer mager. Zie het CE-Delft rapport op deze site. Nu komt uit onverdachte hoek een zelfde signaal.
Om met Erwin te spreken: De mythe over schiphol wordt steeds meer doorgeprikt.
Jan Griese