Platform Vlieghinder Kennemerland
 

‘Chinese terugval is slecht voorteken’Schiphol houdt rekening met daling van aantal passagi

 |
 Geplaatst door: Egelhuis 
 |
 Bekeken: 895 
|
 Gooi en Eemlander 
‘Chinese terugval is slecht voorteken’Schiphol houdt rekening met daling van aantal passagi Download het gehele artikel '‘Chinese terugval is slecht voorteken’Schiphol houdt rekening met daling van aantal passagi'

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Jaap uit Bussum

Aan het eind van dit artikel staat dat ondanks de teruglopende conjunctuur Schiphol grotere stappen wil gaan maken met de lange termijnontwikkeling van de mainport, waarmee een ambitieus investeringsprogramma is gemoeid. En hiermee doelt Jos Nijhuis op de door hem noodzakelijk geachte uitbreiding en vernieuwing van de terminals, pieren en wegen in de komende jaren. Voor de omwonenden betekent dit niet veel goeds. Of heeft iemand daar een andere mening over?

Geplaatst door Loriet uit Amsterdam

@Jaap,
Voor mij voorspeld Schiphol al jaren niet veel goeds! Slapeloze nachten en rustverstoringen veroorzaakt door lawaai van vliegtuigen en geen begrip en bescherming van de overheid !!

Geplaatst door Ton2 uit castricum

Integendeel: De overheid geeft ruim baan aan ongebreidelde groei van overlastveroorzaker/milieuvernietiger nr1 in de regio:
Eerst werd in 2003 de overlast van Amsterdam naar kennemerland/Waterland verschoven via de truc met de polderbaan ("milieubaan" ...).
Die zit nu bijna vol, dus nu worden de (in 2003 onstane) ruimte op de andere banen weer opgevuld, totdat daar weer de oude situatie is hersteld (banen vol en overlast weer op niveau van vóór 2003).
Effect "milieubaan": flinke capaciteitsuitbreiding schiphol met bijbehorende aanslag op de leefomgeving.
Volgende stap: uitbreiding op regionale vliegvelden (lelystad, eindhoven), waarvoor Hansje Alders de geesten rijp (beter: murw) aan het maken is .............. Zowel de uitbreiding op de "oude" banen als de uitbreiding op de regionale vliegvelden vindt nu gelijktijdig plaats: Ruim baan voor de (vrijwel geen belasting betalende) vliegindustrie ........

Geplaatst door Leo uit de kwakel

** Met alle respect, het verhaal van de misleiding in het kader van de Polderbaan kennen we. Die Polderbaan heeft trouwens ook elders flinke nadelige effecten.

Het is belangrijker vooruit te kijken naar mogelijkheden om het aantal vliegbewegingen fors te verminderen. Alles kan daarbij helpen, zelfs de Chinese conjunctuur (al is het maar tijdelijk).
Ik heb persoonlijk mijn hoop gevestigd op de olieprijs die doorwerkt in de ticketprijzen en een belasting op brandstoffen.
Dat zijn redelijk eenvoudig te begrijpen zaken voor o.m. politici die groei van Schiphol niet zo zien zitten (jaja, die zijn er!).

De akties, zoals al weer een poosje gaande in Leimuiden, betreffen de VERDELING van herrie. Het CROS gaat -als het al over iets gaat- over de VERDELING van herrie. De Alderstafel stelt niets voor want de afspraken sorteren geen effect zolang de regels over het inzetten van banen niet wijzigen. Ze gaan ook over VERDELING van geluid en enkele lange termijn zaken.

Het moet uiteindelijk gaan over vermindering van de PRODUCTIE van geluid, daar is iedereen bij gebaat.

-- Opvallend zijn de ontwikkelingen die wijzen op ander gebruik van Schiphol. De operatie is het meest veilig bij volledig parallel baangebruik. Er zijn subtiele wijzigingen op komst in beleid om de Kaagbaan te degraderen en de Aalsmeerbaan te upgraden naar primaire baan. Het veiligheidsaspect wordt daarvoor gebruikt als argument.


Geplaatst door Jaap uit Bussum

@Leo,
Minder vliegtuigbewegingen is inderdaad de enige manier om de overlast te verminderen; alle andere maatregelen zijn maar lapmiddelen. Omdat het zo druk is in de lucht moet kennelijk niet-geluidspreferente Aalsmeerbaan, waar ik zelf ook veel last van heb, uit veiligheidsoverwegingen de hoofdstartbaan naar het zuiden worden. Met minder verkeer zou dan niet nodig zijn en zou men ook vaker in glijvlucht kunnen dalen. Helaas wordt het allemaal maar geslikt en gaat de luchtvaart stapje voor stapje verder. Totdat we ons op een gegeven moment vertwijfeld afvragen hoe het zo ver heeft kunnen komen....