Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Charters desnoods weigeren op Schiphol

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 509 
|
 nhd 
Charters desnoods weigeren op Schiphol

‘Vakantievluchten naar Lelystad verplaatsen’

DOOR FRANS VAN DEN BERG SCHIPHOL - Vliegveld Lelystad blijft in de toekomst hard nodig als overloop voor Schiphol. Maatschappijen moeten worden verleid om hun vakantievluchten daarheen te verhuizen, desnoods moeten deze charters worden geweigerd op Schiphol.
Dat zei staatssecretaris Atsma (Infrastructuur) gisteren in het luchtvaartdebat met de Tweede Kamer. Wat SP en GroenLinks betreft wordt Lelystad helemaal niet geschikt gemaakt voor vakantievluchten. „Nederlanders hebben al hinder van Schiphol. Als ze dan op vakantie gaan, kunnen ze niet op Schiphol vertrekken en moeten ze maar naar Lelystad? Geen sprake van”, stelde SP’er Bashir. GroenLinkser Grashoff deed er een schepje bovenop door te eisen dat nachtvluchten op Schiphol worden gestaakt in navolging van het Duitse Frankfurt. Atsma vreest in dat geval enorme gevolgen voor de Nederlandse economie. De vele intercontinentale vluchten zijn alleen mogelijk als er veel overstappers op Schiphol zijn om de toestellen te vullen. Het enorme aantal bestemmingen is juist voor het bedrijfsleven van groot belang. „Aan de Alderstafel is met maatschappijen en bewonersgroepen gekozen voor die vluchten en voor vakantievluchten op Eindhoven en Lelystad. Schiphol kan immers niet oneindig groeien”, benadrukte Atsma. Ook de coalitiepartij en CDA en VVD zien de kansen voor Lelystad somber in. Tot nu toe willen maatschappijen daar helemaal
niet heen. Ook een verlengde startbaan zou te kort zijn voor maatschappijen als Arkefly die ook naar verre bestemmingen vliegen met grotere toestellen. Bovendien is het verbod om in de nacht te vliegen een probleem, net als de slechte bereikbaarheid van het vliegveld. Atsma blijft in Lelystad geloven. „Schiphol praat nu met enkele maatschappijen over verhuizing. Niet over nachtvluchten, die staan we niet toe op regionale vliegvelden. Het is vooral aan Schiphol om via prijsbeleid maatschappijen te verleiden naar Lelystad te gaan. Wij kunnen dat niet afdwingen. Als geen maatschappij weggaat en Schiphol aan de grens van 510.000 vluchten komt, kunnen we wel instrumenten ontwikkelen om bepaalde vluchten op Schiphol te weigeren.”


Reacties op dit bericht