Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Cerfontaine tot officier benoemd

 |
 Geplaatst door: Theo K 
 |
 Bekeken: 942 
|
 Haarlems Dagblad 
Cerfontaine tot officier benoemd

Schiphol - Vertrekkend topman Gerlach Cerfontaine van Schiphol is benoemd tot Officier in de Orde van Oranje-Nassau. Hij kreeg de koninklijke onderscheiding gisteren uit handen van minister Eurlings (verkeer), die Cerfontaine ‘een smaakmaker voor heel Nederland’ noemde. Cerfontaine reageerde beduusd. ,,Dit is meer dan ik heb durven dromen.’‘

In de hangaar van de sneeuwvloot nam Cerfontaine afscheid van personeel en een beperkt aantal relaties. Hij wilde eigenlijk helemaal geen afscheidsreceptie. Het geld dat zo wordt uitgespaard wilde hij aan een goed doel schenken. Maar tijdens de kerstviering bleek de luchthaven toch een afscheidsprogramma te hebben opgezet, onder meer met filmpjes en interviews door tv-presentator Matthijs van Nieuwkerk. Daarin werd hij neergezet als een netwerker met goede contacten bij bedrijfsleven, politiek en overheid.
Aanwezig waren ook de Zwanenburgse huisarts Cees van Ojik en de voormalige dorpsraadvoorzitter van Spaarndam Barend Jan Luijtze, met wie hij jarenlang in de clinch lag over de overlast van Schiphol. Cerfontaine sloot onlangs met de regio, onder wie Van Ojik namens de omwonenden, een akkoord over een groeilimiet voor Schiphol.
Cerfontaine vertelde dat hij niet zelf op het idee kwam om de Polderbaan te kussen bij de opening in 2003. Het was voorzitter van de Raad van Commissarissen Jan Kalff die het hem vroeg. Grappend informeerde Cerfontaine of er sprake was van een dienstopdracht. Het antwoord was ja,en een fotograaf legde het beeld van een knielende Cerfontaine vast. ,,Die foto heeft mij eindeloos achtervolgd.’‘
In een filmpje prees Van Ojik, actievoerder tegen vliegoverlast sinds 1967, de scheidende Schipholbaas. Volgens hem heeft Cerfontaine een ontwikkeling doorgemaakt waarin hij ook oog kreeg voor de negatieve effecten van de luchthaven. Maar hij voegde er wel aan toe dat hij Cerfontaine ‘niet blindelings zou durven te vertrouwen’.
Cerfontaine zei dat hij de ‘Limburgse methode’ had gebruikt om tot een akkoord te komen met de kritische omwonenden. Met een glaasje wijn erbij lukte het volgens hem een stuk makkelijker om nader tot elkaar te komen.
Minister Eurlings zwaaide Cerfontaine veel lof toe voor het akkoord met de regio. Daarmee is volgens hem eigenlijk het onmogelijke gebeurd, namelijk dat luchtvaartsector en omwonenden het eens werden.
Het personeel van Schiphol zamelde 50.000 euro in, dat Cerfontaine aan een goed doel zal geven.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door observer uit Nederland

Het staat er echt: "De limburgse methode"
Niks onderhandelen aan de Alderstafel,gewoon handjeplak achter de schermen,zoals ex-VGP Voorzitter Von der Meer al liet weten: van Ojik gaf de Handhavingspunten weg in ruil voor een boterzachte cap. (Max volume)
Niks 14 dagen keihard beloofde bedenktijd voor de Omwonenden: 24 uur en dat was het.
Een volstrekt onbetrouwbaar stel.

Geplaatst door L.R.Aalegeiz uit Spaarndam

'Goed doel'.

De man die zijn salaris zelfstandig verdubbelde doet aan goede doelen...



Geplaatst door Els uit Castricum

De heer Cerfontaine sprak, toen hij een lintje kreeg:' dit is meer dan ik heb durven hopen.' Ik heb het zelfde, alleen ik had dit niet willen hopen. Iemand die zo hard heeft meegewerkt om zoveel verdriet aan te richten, had dit niet mogen krijgen. Maar goed, voor mij zijn die lintjes toch al vriendjespolitiek en wie het handigst kan lobbyen, krijgt het voor elkaar. Ik heb hier twee mensen voorgedragen voor een lintje (in Castricum), die dag en nacht een kinderboerderij runnen uit eigen zak en inmiddels door een aantal donateurs geholpen worden. Waar door zoveel mensen en kinderen grote vreugde wordt beleefd op dat paradijselijke stukje aarde, maar van de gemeente heb ik taal noch teken gehoord. Nee, de hele lintjesregen heeft voor mij afgedaan. En de integriteit van dit alles, ook!

Geplaatst door V.O.S. uit NULL

" Minister Eurlings zwaaide Cerfontaine veel lof toe voor het akkoord met de regio. Daarmee is volgens hem eigenlijk het onmogelijke gebeurd, namelijk dat luchtvaartsector en omwonenden het eens werden. "

Wagelijk! Hoopt de heer Eurlings dat ie zelf later, als ie geen (gelukkig) minister meer is, er zelf ook beter van wordt? Dat de heer Gerlach Cerfontaine een achterdeurtje voor de de heer Eurlings open heeft staan?
Zeer ongezonde en op termijn niet wenselijke constructies voor Nederland bv.. En een akkoord tussen de Schiphol-group/Eurlings en de omwonenden waarin de omwonenden het eens zijn? Feitelijk heeft de heer Gerlach Cerfontaine een 'oorlog' veroorzaakt tussen de regio noord boven het Noordzee-kanaal en de luchthaven Schiphol en wil op deze manier zijn vertrek op een positieve zin, een draai geven. Nee, Gerlach Cerfontaine, de 'oorlog' is nog niet gestreden! En de heer Eurlings gelooft nog in sprookjes!

Geplaatst door cns uit deltametropool

Een kerstpakket voor de vrachtbeladers kan er niet meer van af, zo laat het NHD vandaag weten. Financiele crisis heet dat.
Wel zijn de bovenministeriele salarissen van ruim 2000 top-ambtenaren, w.o. tientallen medewerkers van de luchtverkeersleiding, tot in lengte van dagen veiliggesteld. Dit alles onder de ''bezielende'' leiding van CDA- Eurlings en de luchthavendirecteuren die zich van methoden mogen bedienen waar dat Limburgse model van pappen en nathouden nog flets bij afsteekt. Merkwaardig toch dat hen daarbij geen haar in de weg wordt gelegd, telkens worden de normen opgerekt. Is het motto van dat CDA intussen het oprekken van alle waarden en normen geworden?

Geplaatst door observer uit Nederland

V.O.S, Mee eens: Alleen: Niet alleen ten noorden van het Noord Zee kanaal ! Zie de lijst Tegenstemmers, waar er ook een stel grote Platforms rond Schiphol tegenstemden!

Geplaatst door Ton uit NULL

Met of zonder lintje, deze man is voor de omwonenden afgeschreven en hopelijk ook vakkundig afgevoerd.
Hij heeft in zijn werk een absoluut gebrek aan maatschappelijke verantwoordelijkheid getoond en is een voorbeeld voor alle egotrippers.
We zijn dus blij dat ie weg is.
Hij was en is niet meer van belang.
Er zijn nu anderen die op hun maatschappelijke verantwoordelijkheid gewezen moeten worden.
Daar gaan we maar onverdroten mee door.
Hopelijk hebben die een véél betere en geloofwaardiger luisterhouding én hebben ze daarbij een overeenkomstige maatschappelijke verantwoordelijkheid naar de omwonenden van Schiphol toe.
Het is broodnodig.

Geplaatst door Hans uit Voorschoten

Het afgelopen nummer Arts & Auto, het blad van de Vereniging van Artsen Automobilisten (http://www.vvaa.nl), wordt geheel gewijd aan “vliegen”. De redactie vermeld dat gepoogd is e.e.a. te bekijken door een “medische bril”.

Nu dacht ik meteen, mooi zo, eindelijk de inzichten van de medische wereld op de luchtvervuiling en geluidshinder die door Schiphol en de luchtvaart veroorzaakt wordt.

Maar nee, het zijn meer een aantal hoofdstukken uit een spannend jongensboek met als klapper een enorm artikel over “de vliegende dokter”, Gerlach Cerfontaine.

Als dat een serieuze “medische bril” is ...., dan twijfel ik ernstig aan het waarnemingsvermogen van de redactie en kan ik alleen maar concluderen dat Arts & Auto een glossy magazine is met weinig diepgang.