Cerfontaine, laat Schiphol met rust!
U kunt ook reageren op de vindplaats van dit artikel: managementscope.nl
De Schiphol Group presenteerde gisteren zijn halfjaarcijfers. Die waren zoals ze eigenlijk al sinds mensenheugenis zijn: fraai. Je mag zoiets natuurlijk verwachten van een monopolist.
Maar Schiphol maakt het gelukkig telkens ook waar. Passagiersaantallen nemen toe en het vrachtvervoer blijft groeien. Terminals worden uitgebreid. Terreinen worden almaar intensiever bebouwd, want Schiphol is voor bedrijven, winkels en kantoren een toplokatie.Bij alle drukte, de noodzaak van betere beveiliging en extra controle van passagiers, vracht en andere bagage, weet Schiphol het zijn klanten kennelijk naar de zin te maken. Dit jaar werd de Airport City Schiphol voor de zoveelste keer verkozen tot beste luchthaven van Europa. Schiphol draait zo goed dat je je afvraagt wat CEO Gerlach Cerfontaine bezielt om zich keer op keer sterk te maken voor privatisering of beursgang van het overheidsbedrijf. Te meer omdat hij bij het Londense Heathrow kan zien welke puinzooi de private onderneming BAA maakt van de exploitatie van een luchthaven.
Dat kunnen wij beter, claimt Cerfontaine al vele, vele jaren. En misschien is dat ook wel zo, gelet op Schiphol’s prestaties. Maar Schiphol is dan ook van de overheid en die streeft niet naar winstmaximalisatie, zoals het beursgenoteerde Britse BAA.
Cerfontaines Schiphol heeft grote internationale ambities. In het drieregelige profiel van Schiphol staat heel nadrukkelijk dat bedrijf tot ‘s werelds leidende luchthavenexploitanten wil behoren. Dat moet gebeuren door ook elders Airport Cities te ontwikkelen. Naar het voorbeeld van die in de Haarlemmermeerpolder uiteraard.
Kwestie is echter dat het Cerfontaine nauwelijks lukt om buitenlandse luchthavens te overtuigen dat ze de Nederlandse expertise moeten binnenhalen. Daar is trouwens een goede reden voor: die buitenlandse airports verlangen dat exploitanten deelnemen in het aandelenkapitaal. Dat is een kostbare en vooral ook riskante zaak.
Schiphol’s ervaringen met zijn twee buitenlandse (minderheids)participaties bewijzen dit. Zowel het Australische Brisbane Airport als Terminal IV van de New Yorkse John F. Kennedy Airport zijn financieel door diepe dalen gegaan. Denk maar aan de nasleep van het 11 septemberdrama.
In Brisbane liep het in de eerste helft van 2007 voorspoedig, met een - bruto - winstbijdrage van zo’n 10 miljoen euro, meldt Schiphol trots in zijn persbericht. Dat JFK ondanks een 17 procent hoger passagiersaantal een schamele 1,1 miljoen euro naar Schiphol overmaakte, moeten lezers zelf becijferen.
Op de totale omzet van Schiphol zijn de internationale deelnemingen sowieso van marginale betekenis. Des te onbegrijpelijker dat het bedrijf - of liever: Cerfontaine - zo op het belang ervan blijft hameren.
Schei daar eens mee uit!, denk je dan. Concentreer je gewoon op je belangrijkste taak. Te weten: het runnen van een internationale luchthaven die cruciaal is voor een gezonde Nederlandse economie. Trouwens, waar is het goed voor dat ook elders in de wereld geleerd wordt van Schiphols kennelijk waardevolle expertise en ervaringen? Je helpt er alleen maar bedrijven mee in het zadel die - mocht de politiek onverhoopt toch ooit tot privatisering beluiten - op hun lijstje van beoogde overnamekandidaten Schiphol bovenaan hebben staan.
Geplaatst door Els uit castricum