Cerfontaine (de Sector) reageert op rapport CDV ‘Luid, maar duidelijk’
|
| | CDV
Zie ook: Rapport CDV “Luid maar duidelijk”
Zie ook: Rapport CDV “Luid maar duidelijk”
Geplaatst door L.R. Aalegeiz uit Spaarndam
Geplaatst door J.H.Griese uit Amstelveen
Geplaatst door Olav uit NULL
Strategie is de techniek van het aanbieden vanaanlokkelijke wegen naar een valkuil.
De overheid heeft indertijd de fout gemaakt luchtverkeer te willen regelen via methodieken die zijn ontworpen voor het binnen de perken houden van overlast in en rond bedrijven. Deze foutieve toepassing van een onbegrepen methodiek heeft dan ook geleid tot onbegrip bij de bewoners van het luchtverkeersgebied.
De commissie CDV herkent dat de methodiek bij uitstek geschikt is voor harde en duidelijke handhaving in en rond het bedrijf, maar suggereert wel verbeteringen.
Verder zegt de commissie dat in het luchtverkeersgebied daarbuiten iets anders nodig is, In eerste instantie moet je bij het ontwerpen van iets anders zorgen dat je wel een verbindingslijn houdt met wat je doet rond de bedrijven. vandaar dat je daar wel uit moet gaan van Lden, maar er niet bij blijven.
Cerfontaine gooit het kind met het badwater weg, want zo raakt hij duidelijke en heldere begrenzingen kwijt.
Waar wij in ieder geval voor gaan is: ontvlechten van verbinding tussen LIB en LVB. Voor heldere en eenduidige opdrachten, aan LVNL (LVB) enerzijds en Luchtvaartbedrijven (LIB) anderzijds.
Daarin hoort milieu bij bedrijfsvoering (LIB) en niet bij luchtverkeer. Geluid hoort bij Luchtverkeer (LVB) en niet bij bedrijfsvoering.
[1] LVNL dient als heldere en vastomschreven taak slechts te hebben: capaciteit veiligheid en minimaliseren van overlast, alle drie in het luchtverkeersgebied. Kortom: Veel als het kan, maar veilig en stil. Bij die opdracht wordt het door NLR ondersteund, wat betreft kennis en middelen. Die kennis en middelen zullen voortaan ook worden toegesneden op punt drie. Daar is flexibiliteit een issue. Anders kun je niet sturen. LVB = directe lijn: Overheid naar LVNL en NLR.
[2] CROS kan hooguit een rol spelen bij de regelgeving rond bedrijven: Gemeenten hebben behoefte aan medezeggenschap binnen van de luchthaven-inrichting (LIB): terrein en milieu. Daar harde grenzen, inderdaad. Daar geen flexibiliteit maar hard handhaven. Maar dan een CROS dat ook opgetuigd moet worden met kennis en wel kennis afkomstig uit sociaal-economisch deskundige gremia. Een oud-burgemeester en een losvaste secretaris zijn daartoe niet uitgerust. NLR zal, maar los van zijn taak in LVB ook t.a.v. luchtvaartbedrijnen opdrachten kunnen ontvangen (zie bijv stille motoren) Een prima voorbeeld is de recente ontwikkeling rond Hoofddorp. LIB = directe lijn: Overheid naar Bedrijven.