Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Castricum:  meer vliegherrie dan ooit

 |
 Geplaatst door:  
 |
 Bekeken: 725 
|
 NHD 
Castricum:   meer vliegherrie dan ooit Download het gehele artikel 'Castricum:  meer vliegherrie dan ooit'

Reacties op dit bericht

Geplaatst door leo uit de kwakel

"maar" 94.000 ?

Ik zou willen dat dat hier ook zo was.....

Geplaatst door gerard uit NULL

Leo,

ik weet niet waar deze getallen vandaan komen, maar, los daarvan, als de plannen doorgaan zoals ze gepland zijn dan komen we met dit groeitempo vanzelf langzij.
En, dat weet ik vrij zeker, er slaat in de regio Castricum aanzienlijk minder Schiphol-gerelateerde economische voorspoed neer dan in de regio's nabij Schiphol.

Laten we ons op deze manier nu tegen elkaar uitspelen?


Geplaatst door leo uit de kwakel

** 'tuurlijk niet

Maar een relativerende opmerking houdt de geest scherp, zal ik maar zeggen.
En de discussie levendig.


Geplaatst door O. B. uit Castricum

Begrijpen doe ik dit niet

WORDT HIER GOED GEREKEND?

Erwin von der Meer schat voor het afgelopen jaar het aantal vliegbewegingen dat Castricum passeerde op weg naar de Polderbaan op 94.000.
Omdat ieder vliegtuig Schiphol ook weer moet verlaten betekent dit een totaal van 188.000 vliegbewegingen.

Nu hebben we hier allemaal gemerkt dat er steeds minder voor het op de polderbaan landen gunstige winden voorkomen - mogelijk in verband met de klimaatverandering. Het afgelopen jaar kon daardoor maar 33,97 % van het totaal aantal landingen de polderbaan gebruiken (zie info op bezoekbas).
Dat betekent dat het totaal aantal vliegbewegingen drie maal zo groot was.
ik kom dan op een totaal van 564.000. Dat is onwaarschijnlijk. Het is niet in ons belang dat het NHD gelijk wil halen door te overdrijven . Temeer omdat de door Schiphol verschafte gegevens tot een andere, onrustbarende, conclusie moeten leiden.

ALTERNATIEVE CONCLUSIE

Uitgaande van het getal dat Schiphol vermeldt kom je op een jaargetal van 276.000. dat lijkt waarschijnlijker omdat een groot aantal vliegtuigen niet over Castricum maar al bij Heemskerk of Beverwijk indraait. Het benadert de werkelijkheid.
De conclusie is onvermijdelijk, dat, indien het door Schiphol vermelde aantal juist is, een vliegtuig boven Castricum vrijwel steeds meer dan 60 dB geluid produceert. Zoiets is natuurlijk niet acceptabel omdat de afstand tussen opeenvolgende toestellen gemiddeld drie minuten is.
Hoewel volgens de handhavingspunten de jaargemiddelde geluidsbelasting aanvaardbaar is, is die blijkbaar niet aanvaardbaar, want zo verdeeld dat een op de drie dagen onaanvaardbaar teveel geluid wordt neergeslagen.