CPB verwijst Werkstad A4 naar prullenbak
In een advies van 4 oktober 2006 adviseert het Centraal Planbureau het kabinet geen geld te steken in de Werkstad A4. Werkstad A4 is het voorstel van Schiphol voor een grootschalig vrachtcentrum aan de westkant van de A4 bij de luchthaven. Stichting Natuur en Milieu onderschrijft de conclusie van het planbureau dat Werkstad A4 een ronduit slecht plan is.
Natuur en Milieu vindt het onbegrijpelijk dat Schiphol met dit nieuwe uitbreidingsvoorstel komt. “Op deze manier stuit de luchthaven wel heel snel op de grenzen van haar groei,” aldus Natuur en Milieu directeur Mirjam de Rijk.
Vrachtvliegtuigen nemen tien keer meer geluidruimte in dan gewone vliegtuigen, omdat ze lawaaiiger zijn. Ook starten en landen ze vaak ’s nachts. Een vol Schiphol verhoogt bovendien de druk om van Lelystad een tweede grote luchthaven te maken, met alle gevolgen voor de geluidsoverlast van dien.
Ook wat betreft bereikbaarheid is het plan volkomen irrationeel. Nu reeds klaagt Schiphol over de slechte bereikbaarheid van de regio. Het vrachtcentrum betekent een verdere verslechtering van de bereikbaarheid van de luchthaven en dupeert daarmee tienduizenden bedrijven en mensen.
Rapport Centraal Planbureau: ‘Beoordeling projecten ruimtelijke economie, innovatie en onderwijs’ (oktober 2006)
Geplaatst door J.H. Griese uit Amstelveen
Tweede Kamer: Bij ongewijzigd beleid t.a.v. Schiphol zal de gehele regio vastlopen.