Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Buurgemeente tegen akkoord Schiphol

 |
 Geplaatst door: webbeheer 
 |
 Bekeken: 557 
|
 Elsevier 
Buurgemeente tegen akkoord Schiphol

(Novum) - De gemeente Haarlemmerliede en Spaarnwoude is tegen het vorige week gesloten akkoord over de uitbreidingsplannen van Schiphol. De gemeente is teleurgesteld dat de indruk is gewekt dat alle gemeenten uit de regio bij het overleg van de zogenoemde Tafel van Alders betrokken zijn geweest. Dat zegt burgemeester Bert Bruijn maandagmiddag.

Haarlemmerliede en Spaarnwoude voelt zich volgens de burgervader niet gebonden aan de uitkomsten van het overleg. De gemeente, die ten noorden van de luchthaven ligt, is niet te spreken over de in het akkoord voorgenomen maatregelen om geluidshinder door Schiphol terug te dringen. Zo zou een wijziging van de aanvliegroutes waardevol zijn, maar het effect daarvan zou teniet worden gedaan door andere maatregelen in het plan. Twee aanvliegroutes vanaf Schiphol gaan pal over de gemeente.

De gemeente is niet direct betrokken bij het overleg. De delegatie die namens onder meer bewoners en gemeenten aanschoof bij het overleg heeft volgens Bruijn de belangen van de gemeente niet goed vertegenwoordigd. Maar de weigering om het akkoord te erkennen betekent niet dat de uitkomsten van het overleg de prullenbak in kunnen. ‘Helaas niet’, zegt Bruijn.

De burgemeester liet verder weten dat de nadruk in de gesprekken wat hem betreft nu te veel op de korte en middenlange termijn ligt. De Bruijn wil dit akkoord aangrijpen om een gesprek op gang te brengen over de toekomst van de luchthaven op de lange termijn. ‘Het is nu een beetje als een salami. We krijgen telkens een plakje.’ De gemeente beraadt zich op de mogelijkheid om in beroep te gaan tegen het akkoord.

Tijdens de Tafel van Alders hebben de partijen geprobeerd een balans te vinden tussen de ontwikkeling van Schiphol en de duurzame bescherming en ontwikkeling van de omgeving. Daaruit is naar voren gekomen dat Schiphol het aantal vluchten mag uitbreiden tot maximaal 480 duizend in 2010. Daartegenover staat een aantal maatregelen dat de geluidsoverlast moet beperken. Dat kan door bepaalde vliegroutes te verleggen, nachtvluchten extra duur te maken en het nachtregime met drie kwartier te verlengen.


Reacties op dit bericht