Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Burgemeester Van Gijzel onder vuur

 |
 Geplaatst door: A Holwerda 
 |
 Bekeken: 992 
|
 Trouw 
Burgemeester Van Gijzel onder vuur

Uitspraak over stevige toename aantal vluchten vanaf Eindhoven Airport valt verkeerd

Was het een onschuldige voorspelling of een pleidooi? De Eindhovense burgemeester heeft zijn stad op de kast met zijn uitspraak over fors meer vluchten vanaf de lokale luchthaven.

Eindhoven Airport wordt waarschijnlijk gevraagd 40.000 vluchten van Schiphol over te nemen. Die voorspelling van burgemeester Rob van Gijzel heeft deze week voor opschudding gezorgd in de stad. Het zou een verdriedubbeling van het aantal vliegtuigen betekenen. Zijn eigen PvdA noemt zijn uitspraken ’onhandig’.

Fractievoorzitter Gaby van den Biggelaar: „Het afwegingsproces is uitermate lastig. Overleg tussen de gemeenten in de regio, omwonenden en het vliegveld liep vorig jaar vast. Een groep wijze mannen probeert het weer op de rit te krijgen. Het is vreemd om dergelijke uitspraken te doen over iets dat zo gevoelig ligt.” Van den Biggelaar vindt 40.000 vluchten erbij veel te ver gaan. Ze heeft haar ongenoegen aan de burgemeester overgebracht. Oppositiepartij GroenLinks heeft voor dinsdag een raadsdebat aangevraagd.

Maar wat heeft Van Gijzel precies gezegd? Tijdens een toespraak in Den Haag sprak hij over de commissie Alders, die onderzoek doet naar de mogelijkheid om vluchten vanaf Schiphol te verplaatsen. „Ik heb gezegd dat je geen helderziende hoeft te zijn, om te voorspellen dat het verzoek om 40.000 vluchten over te nemen op ons af komt”, stelt Van Gijzel. „Maar ik heb ook gezegd dat het geen vanzelfsprekendheid is dat dat zomaar gaat gebeuren.”

Van Gijzel meent dat er geen sprake is van ’een pleidooi’ voor meer vluchten, zoals het Eindhovens Dagblad naar aanleiding van zijn speech schreef. „Voor de economie van brainport Eindhoven zou het goed zijn, maar we moeten rekening houden met de omgeving”, zegt de burgemeester. Ook VVD-fractielid Jan-Carel Schut vindt de commotie overdreven. „Ik was erbij en ik heb Van Gijzel niet horen zeggen wat hij volgens het Eindhovens Dagblad gezegd zou hebben.”

Maar het kwaad is al geschied. Omwonenden reageerden verbijsterd. Woordvoerder Klaas Kopinga: „Mijn schoenen vielen uit. Het lijkt of de burgemeester de rode loper uitlegt voor alle problemen van Schiphol.”

Op een verzoek uit Den Haag moet het antwoord ’nee’ zijn, vindt Kopinga. „Er passeren nu twee tot drie vliegtuigen per uur. Dat zouden er tien worden. Dan worden stiltemomenten echt schaars.”

Toch mag Eindhoven Airport van Kopinga nog wel een beetje groeien. „We spreken niet over ’vliegtuigen’ maar over ’overlast’. Met stillere en schonere vliegtuigen kan het aantal vliegbewegingen waarschijnlijk nog verdubbelen.”

Hoeveel overlast 40.000 extra vliegtuigen oplevert, durft Erik Lebret van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu niet te zeggen. „We hebben geen recent onderzoek in de regio gedaan. Je kunt er wel vanuit gaan dat er decibellen bijkomen. Als dat boven een bepaalde grens komt, kan het gevolgen hebben voor bijvoorbeeld leerprestaties van kinderen of de bloeddruk.”

Of dat in Eindhoven ook gebeurt, is volgens Lebret onder andere afhankelijk van de precieze vliegroutes.

Van Gijzel pleit dan ook voor grondig onderzoek, voordat de gemeente een beslissing neemt. De burgemeester heeft er geen spijt van dat hij op het voorstel van de commissie Alders vooruitgelopen is. „Je kunt nu wel doen alsof er niets aan de hand is, maar dan overvalt de vraag ons over twee weken.”


Reacties op dit bericht

Geplaatst door Els uit Castricum

Sinds de opening van de Polderbaan ben ik mijn onschuld verloren. Mijn respect en vertrouwen voor wat betreft bestuurders en mensen aan de top, was haast naïef. Helaas weet ik nu, dat macht en geld, om van seks maar niet te spreken, mensen gewetenloos maken. (zie bestuurders in Amerika). Rose waarschuwde ons al geruime tijd geleden voor de heer Gijzel. Ik had hem nog een beetje hoog zitten en zo. Maar nee, hij speelt het scenario ook lekker mee. Een opmerkinkje hier, dat natúúrlijk niet zo bedoeld is, een raadgeving daar en zie daar de mosterdzaadjes voor die omgeving groeien alweer voor een zware last voor die omgeving!
Dat er zulke immorele mensen onder ons wonen, die ons zo schaden in ons leefklimaat en dat zonder scrupules doen, is voor mij echt slikken en schrikken.
Er is echter een kosmische wet, die zegt dat het kwaad zichzelf straft. Anders gezegd, als je negatieve krachten uitzendt en in beweging zet, dat die krachten weer als een boemerang ergens op je pad terug komen.

Geplaatst door Victor uit Krommenie

"nu twee tot drie vliegtuigen per uur. Dat zouden er tien worden"

Das nog steeds lekker rustig vergeleken met hier:
Zon 50-60 per uur in piekuren...
Gemangeld tussen de Polder- en Zwanenburgbaan

Dus continue vliegtuig geluid zonder enige stilte...je hoort nog het wegebben van het ene vliegtuig en het andere hoor je al aankomen...


Ik ben wel voor verdeling van de hinder over geheel nl, maar ja liever helemaal geen hinder...

Laat alle kosmische krachten Schiphol maar verwoesten...

Geplaatst door V.O.S. uit NULL

"Omwonenden reageerden verbijsterd. Woordvoerder Klaas Kopinga: „Mijn schoenen vielen uit. Het lijkt of de burgemeester de rode loper uitlegt voor alle problemen van Schiphol.”

Op een verzoek uit Den Haag moet het antwoord ’nee’ zijn, vindt Kopinga. „Er passeren nu twee tot drie vliegtuigen per uur. Dat zouden er tien worden. Dan worden stiltemomenten echt schaars.”

Kunnen de inwoners van oa. Eindhoven zich dan ook voorstellen hoe wij in de regio Noord-Holland zuid en Noord-Holland noord worden geterroriseerd door elke 2 minuten een herriebak over je dak !!! ???"






Geplaatst door Maaike uit Leiden

Kopinga verkijkt zich lelijk op de problematiek, getuige onderstaande alinea.

"Toch mag Eindhoven Airport van Kopinga nog wel een beetje groeien. „We spreken niet over ’vliegtuigen’ maar over ’overlast’. Met stillere en schonere vliegtuigen kan het aantal vliegbewegingen waarschijnlijk nog verdubbelen.”"

Ten eerste zullen stillere vliegtuigen niet opeens veel minder lawaai maken, zodat ze nauwelijks meer opvallen. Als hier (in Leiden) een vliegtuig overkomt neemt het achtergrondlawaai in veel gevallen met zo'n 20 dB toe (van grofweg 48 dB(A) tot 68 dB(A). Als een "stiller" half zoveel lawaai maakt (3 dB minder) dan is de toename van de achtergrond lawaai altijd nog 17 dB. Zeker zo hinderlijk.

Bovendien vergeet Kopinga dat 10 keer wat minder lawaai op zijn mist zo hinderlijk is als 5 keer wat meer lawaai.

Kortom, waak voor misleidende zaken als dat meer 'stillere' minder ergernis zouden veroorzaken dan minder normale vliegtuigen.