Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Burgemeester Londen stuurt aan op sluiting Heathrow

 |
 Geplaatst door: webbeheer 
 |
 Bekeken: 734 
|
 nu.nl 
Burgemeester Londen stuurt aan op sluiting Heathrow

Burgemeester Boris Johnson van Londen ziet geen brood in verdere uitbreiding van de luchthaven Heathrow. 

Dat meldt de BBC maandag.

Johnson stelt voor dat de benodigde vergroting van de capaciteit gerealiseerd wordt op een plek verder weg van de buitenwijken van de Britse hoofdstad.

Heathrow, met circa 70 miljoen passagiers per jaar de drukste luchthaven van Europa, zit al enkele jaren aan de grens van zijn capaciteit. Om verdere groei mogelijk te maken zou het aantal start- en landingsbanen volgens experts moeten worden verdubbeld van twee naar vier.

Uitbreiding

Voor zo’n uitbreiding is echter nauwelijks ruimte. Heathrow is omringd door woonwijken, waar de bewoners nu al veel last hebben van geluidshinder en luchtvervuiling door het drukke vliegverkeer. Het zou ‘‘waanzin’’ zijn om de luchthaven verder te laten groeien, aldus Johnson.

Een onderzoekscommissie buigt zich momenteel over de toekomst van de luchthaven aan de westkant van de Britse hoofdstad. Johnson heeft bij die werkgroep drie mogelijke scenario’s ingediend. In elk van die voorstellen zou Heathrow komen te verdwijnen.

Eiland

Zo noemt de burgemeester twee plaatsen waar volgens hem een geheel nieuwe luchthaven kan verrijzen. Een daarvan is een kunstmatig aan te leggen eiland in de rivier de Theems, dat in de volksmond al Boris Island wordt genoemd. Een derde mogelijkheid is uitbreiding van de bestaande luchthaven Stansted, ten noordoosten van Londen.

Deze scenario’s bieden volgens Johnson ook op de langere termijn ruimte aan het luchtverkeer om door te groeien. Voor de plaats waar nu Heathrow ligt, weet de burgemeester al een geschikte bestemming. Er zou wat hem betreft een woonwijk kunnen worden gebouwd die plaats biedt aan 250.000 mensen.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door j h griese

Eindelijk een verstandig besluit. Nu de uitvoering nog.Waar uiteraard het CO-2 probleem in moet worden meegenomen,anders komt die nieuwe luchthaven in 2050/60 onder water te staan .

Geplaatst door Kijk naar de toekomst

Bij het intercontinentaal luchtverkeer gaat een verschuiving plaatsvinden naar de inzet van toestellen met ca. 1000 passagiers. Bij een te verwachten hoog prijspeil van kerosine zal wellicht zelfs vlootgewijs, meteogunstig de oversteek worden gemaakt.

Dit vraagt om tijdige aanpassing van de HUBS, rond Londen lijkt men dat nu toch wel in te gaan zien. Want tot hoever kun je de woon en leefomgeving aantasten? En zijn mogelijke rampen met dergelijke aantallen passagiers in dichtbevolkt gebied nog wel af te handelen. Kan een veiligheidsregio die verantwoordelijkheid wel dragen en wat gaat dat financieel dan voor de bewoners betekenen?

De rol van de Provincie NH als gebiedsregisseur alhier is tot nu toe zeer onderbelicht. Want hier speelt precies hetzelfde probleem en de PvdA gedeputeerde komt nog niet veel verder dan het iets beperken van bouwhoogten op de Zuid as. Want dan kan zo'n toestel met 1000 passagiers zoals hij dat schetst wat gemakkelijker op een motor toch nog de landingsbaan bereiken..........

In feite komt het hele Aldersvoorstel voor VVA op losse schroeven te staan wanneer de politiek de moed opbrengt om het bovengeschetste scenario onder ogen te zien.

En de half miljard voorgenomen investering voor verdere groei in de Haarlemmermeer e.o. zou beter gereserveerd kunnen worden om terdege oplossingen voor de toekomst te realiseren.