Buiten de Ringvaart praten over Schiphol
Door Paul van der Kooij
AMSTERDAM - In de eerste twee jaar dat het Podium voor Architectuur Haarlemmermeer en Schiphol een speciaal Schipholprogramma bood, zijn de lezingen en debatten gehouden in het auditorium van de Schiphol Group. Maar daar kleefde een belangrijk nadeel aan.
De pers ontbrak daar namelijk. ,,Het beleid van Schiphol Group schrijft nu eenmaal voor dat die er niet bij mag zijn’’, meldt podium woordvoerster Yvonne Lub.
Ook gezien de vaak interessante discussies in zalen vol vakgenoten, bewoners en andere betrokkenen., vond het podium dat ’heel erg jammer’. Dit keer zitten er inderdaad journalisten bij, vooral van websites op het gebied van stedenbouwkunde en architectuur.
Regio
Zij zijn toch al kind aan huis in het voormalige pakhuis, waar regelmatig evenementen zijn rond de creatieve industrie en stedelijke ontwikkeling.
,,Ook omdat tijdens het inmiddels derde luchthavendebat de focus niet zozeer op de regio ligt, lijkt dat een mooie locatie’’, meldt Lub.
Ze hoopt op een ’heel boeiende middag’, ook door de uiteenlopende sprekers. Zo spreekt TU-student Martijn Lugten - die onderzoek deed in Haarlemmermeer - over het verminderen van het vliegtuiglawaai rond luchthavens door ronde daken, een ander stratenpatroon en meer natuurlijk groen. En Koos Bosma, hoogleraar Architectuurgeschiedenis en Erfgoedstudies, is de man achter het boek Schiphol Megastructuur. Ook zijn de oude en nieuwe supervisor van Schiphol uitgenodigd, verantwoordelijk voor stedenbouwkunde en architectuur op en rond de luchthaven.
Beter
Verder gaat het over het onderzoek naar luchthavenregio’s als Amsterdam, Zürich, München, Singapore en Hong Kong. Onderzoekers uit Delft, Zürich en Amsterdam bekeken onder meer hoe de verkeers-, afval- en goederenstromen lopen en welk soort bestuur de verschillende belangen het beste kan dienen in zo’n dynamische regio. Ze lichten de resultaten graag toe.
Grote vraag zal vrijdagmiddag tussen 13.00 en 18.00 uur zijn: hoe kunnen we ’op weg naar een betere luchthavenregio’? ,,Misschien wel door meer met elkaar in gesprek te raken’’, kan Lub zich voorstellen. ,,En door boven alles de rijkdom van het gebied te blijven zien.’’
Positief
Natuurlijk is er geluidsoverlast. ,,Maar tijdens het symposium willen we juist ook kijken naar de positieve kanten van de aanwezigheid van een luchthaven.”
Zo zou de regio er, ruimtelijk gezien, goed garen bij spinnen. ,,Omdat er rond de banen niet gebouwd mocht worden, is het landschap er heel open gebleven. Ook is er een ongelofelijk goed netwerk van openbaar vervoer door de luchthaven, de nabijheid van Amsterdam en zijn bedrijvigheid.’’
Concurrenten
Op Amsterdam Airport Schiphol werken 65.000 mensen. Ongeveer 170.000 banen zijn verbonden met activiteiten op de luchthaven. Of mainport Schiphol het goed blijft doen, kan niet los worden gezien van internationale ontwikkelingen. Lub: ,,Als Poetin ons dwingt om om te vliegen, kan dat onze concurrenten in de kaart spelen. Ook een oliecrisis werkt door. Daar zul je toch over na moeten denken.’’
Volgens haar is er vrijdag alle ruimte voor interactie. Zo kunnen tijdens het programma vragen worden gesteld en is er veel ruimte om te netwerken. ,,En als het goed is gaan mensen - ook door de prikkelende pitches - met voldoende stof tot nadenken naar huis.’’
Opening
De openingstoespraak wordt verricht door wethouder Adam Elzakalai, als vertegenwoordiger van Haarlemmermeer.
Meer informatie en aanmeldingen: www.dezwijger.nl/airport