“Brusselse geluidsnormen fnuiken vrachtverkeer op Zaventem”
Alexander Verstraete
De strenge geluidsnormen van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest zijn nefast voor de ontwikkeling van Brussels Airport in Zaventem. Dat zegt CEO Arnaud Feist in De Tijd. Hij stelt dat de luchthaven mede hierdoor 12,8% aan vrachtverkeer verloor in de 1e helft van 2013. “Grote klanten laten Zaventem links liggen uit schrik voor boetes.”
Brussels Airport in Zaventem verliest steeds meer terrein op de luchthavens in de buurlanden. De eerste helft van dit jaar daalde het vrachtverkeer met liefst 12,8%.
Naast de economische crisis wijt CEO Arnaud Feist dit in de eerste plaats aan de strenge geluidsnormen die boven het grondgebied van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest gelden.
Tussen 6 en 7 uur zijn die normen strenger dan in Vlaanderen. Tegelijk stijgen net dan veel vliegtuigen op. De vliegroutes die ze volgen, worden door de verkeersleiding vastgelegd. Afhankelijk van de wind worden piloten geregeld over het Brussels Hoofdstedelijk Gewest gestuurd.
Zo komen ze tussen 2 vuren te zitten: instructies van de verkeersleiding mogen niet worden genegeerd maar tegelijk bezorgen ze hun werkgever hoge boetes omdat ze de Brusselse geluidsnormen overschrijden.
“Risico op boetes vermijden”
Volgens Feist laten steeds meer grote vrachtklanten als Singapore Airlines en Saudi Arabian de luchthaven daarom links liggen. “Allebei wensen ze te groeien op Zaventem, maar ze willen niet langer het risico lopen een boete te betalen.” Daarom verschuiven ze een deel van hun vluchten.
Het probleem is al jaren de kiezel in de schoen van Brussels Airport, maar een oplossing blijft uit. Terwijl de luchthavens van onder meer Schiphol en Zürich langzaam uit het dal kruipen, hinkt Zaventem steeds verder achterop.