Brussel overweegt toch CO2-vliegbelasting
Paul Eldering en Menzo Willems
MONTREAL/BRUSSEL - De Europese Commissie onderzoekt nog of vliegmaatschappijen extra belast moeten worden voor CO2-uitstoot, nu 192 landen in Montreal een akkoord hebben bereikt over maatregelen tegen luchtvervuiling.
De internationale burgerluchtvaartorganisatie op regeringsniveau ICAO besloot zaterdagochtend dat er in 2016 wereldwijd een mechanisme moet komen, dat vanaf 2020 de CO2-uitstoot door vliegtuigen aan banden legt door belasting en verhandelbare emissierechten. Details zijn nog niet bekend, maar voorlopig staat brancheorganisatie IATA van de commerciële luchtvaart erachter.
Uitgesteld
De Europese Commissie heeft een dergelijk systeem (‘Emissions Trading Scheme’) een jaar uitgesteld in afwachting van een ICAO-besluit. Omdat ETS eenzijdig zou worden opgelegd, dreigden naties als Amerika, Rusland en China met serieuze vergeldingsmaatregelen aan Europese vliegmaatschappijen.
Milieucommissaris Connie Hedegaard moet nu beslissen of zij ETS komende jaren alvast boven Europees grondgebied laat gelden, totdat er in 2020 een mondiaal systeem is. ‘We beraden ons komende weken hoe verder.’
Beperkt
Een reële mogelijkheid is dat ETS beperkt blijft tot maatschappijen die in Europees luchtruim vliegen. Het Europarlement dringt er echter op aan dat ook het stuk dat een vliegtuig van bijvoorbeeld New York of Peking naar een Europese luchthaven vliegt, wordt meebelast. Anders zouden Europese maatschappijen worden benadeeld.
CDA-europarlementariër Esther de Lange, wier Europese fractie EVP niet blind wil doorgaan met ETS, hoopt dat het ICAO-akkoord voldoende is om de CO2-uitstoot terug te dringen. Volgens haar komt er alleen maar ellende van als Europa tot 2020 eerst nog een eigen systeem gaat invoeren.
D66-europarlementariër Gerben-Jan Gerbrandy vindt dat er te weinig harde garanties in het ICAO-akkoord zitten. ‘Een hoog mañana-gehalte. Brussel zou nu ETS in het Europese luchtruim moeten invoeren. Het is een belangrijk politiek signaal dat alle sectoren echt mee moeten gaan doen.’