‘Breuk KLM en Schiphol is een ramp’
Als Schiphol en KLM het op termijn niet eens kunnen worden over de tarieven en over het vliegverkeer dat KLM faciliteert, dan zou dat een ramp zijn.
Dit zei demissionair-staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, Joop Atsma, dinsdag tegen BNR. In augustus stelde Atsma een commissie in die een einde moet maken aan de voortslepende controverse tussen KLM en Schiphol over meer over de tarieven die Schiphol vraagt.
De luchthaven en de maatschappijen voeren ieder jaar weer een terugkerend gevecht over die tarieven. “KLM kan niet zonder Schiphol en andersom. KLM is met afstand de grootste vervoerder van en naar Schiphol en zorgt ervoor dat de hub die Amsterdam momenteel is – het netwerk van wereldwijde verbindingen - zo hoog op de internationale ranglijsten staat: ze kunnen niet zonder elkaar”, aldus Atsma tegen BNR.
Tarieven
De demissionair staatssecretaris denkt dat de luchthaven en de luchtvaartmaatschappij het wel eens zullen worden over de tarieven. “KLM wil tarieven op Schiphol die wereldwijd acceptabel zijn als je kijkt naar de concurrentieverhoudingen en Schiphol heeft er geen enkel belang bij om met te hoge tarieven te gaan werken.”
“Het enige waar we discussie over hebben is welk vliegverkeer je wilt accommoderen, wat je wilt faciliteren op Schiphol. De Rijksoverheid heeft er principieel voor gekozen om de hub-functie van Schiphol te versterken en dat betekent dat bijvoorbeeld het vakantieverkeer niet altijd prioriteit heeft wat betreft het maken van keuzes.”
Vakantievluchten
In juli schreef Het Financieele Dagblad dat de uitbreiding van Schiphol in gevaar komt, omdat de luchthaven te veel prioriteit geeft aan vakantievluchten. Volgens KLM faciliteert Schiphol luchtvaartmaatschappijen die geen wezenlijke bijdrage leveren aan de positie van de luchthaven in de wereld, zoals Emirates Dubai en het Spaanse Vueling.
“Als ze er samen niet uitkomen, dan zou dat een ramp zijn, dus ze moeten er samen uitkomen en dat is ook de afgelopen jaren gelukkig gelukt. Maar dit kan geen jaren duren, dit moet binnen enkele maanden helder zijn.”
Afspraken over de uitbreiding van Schiphol zijn in 2008 vastgelegd in het Aldersakkoord, dat is gesloten tussen bewonersgroepen, de luchtvaartsector en overheden. In dit akkoord staat dat de mainportfunctie van de luchthaven de hoogste prioriteit heeft, want die zorgt voor 120.000 banen op de luchthaven en in de regio. Daarna komt het zakelijke verkeer, dan het vrachtverkeer en als laatste het vakantieverkeer.
Lelystad en Schiphol
Atsma sprak bij BNR ook over de verbinding tussen Lelystad en Schiphol die gemaakt moet worden om de uitbreiding van Schiphol mede mogelijk te maken. “Ik vind dat daar snel werk van gemaakt moet worden. De verbinding tussen Schiphol en Lelystad is al redelijk goed, maar die kan nog beter. Ik heb dat ook tegen de vertegenwoordigers van Schiphol en Lelystad gezegd, zorg ervoor dat die laatste aansluiting van het spoor snel tot stand komt, dat je daar snel mee aan de slag gaat.”
De demissionair staatssecretaris vindt dat de regionale overheden hun verantwoordelijkheden op dit gebied moeten nemen. En dat de verbinding snel tot stand gebracht moet worden, want de eerste uitplaatsingen van vluchten moet over een paar jaar plaatsvinden. “Het is voorzien dat we in 2025 al 25.000 vliegbewegingen op Lelystad hebben, dat bereik je niet van de ene op de andere dag, dus daar moet je echt al in 2015 mee beginnen.”
Geplaatst door A. Boeing uit Hoofddorp