Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Boodschap naar Den Haag: ‘Vlieghinder kan en moet minder’

 |
 Geplaatst door: webbeheer 
 |
 Bekeken: 672 
|
 NHD 
Boodschap naar Den Haag: ‘Vlieghinder kan en moet minder’

IJMOND -  ‘De hinder kan en moet minder.’ Dat is de boodschap die de IJmondgemeenten samen met Castricum en Heiloo richting de politiek in Den Haag stuurt. Ze willen de besluitnemers daarmee nogmaals duidelijk maken dat de regio te hard wordt getroffen door de ontwikkelingen op Schiphol.

De experimenten voor vermindering van vliegtuiglawaai van Schiphol leiden voor de IJmond juist tot een toename van geluid. In de vroege ochtend worden in dit gebied, met name in Heemskerk en Uitgeest, meer inwoners uit hun slaap gehouden.

Cluster-noord (Velsen, Beverwijk, Heemskerk, Uitgeest, Castricum en Heiloo) maken zich hier zorgen om. Vandaar dat ze een pleitnota hebben opgesteld waarin hun boodschap ‘de hinder kan en moet minder’ duidelijk naar voren komt. Want, zo vinden de zes gemeenten, het kabinet zegde immers toe dat zij vooral in het buitengebied de hinder wil beperken.

Lees meer in Dagblad Kennemerland van 17 maart. (zie hieronder -red)

Download het gehele artikel 'Boodschap naar Den Haag: ‘Vlieghinder kan en moet minder’'

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Els uit Castricum

Ik heb de neiging om ook een brief naar den Haag te sturen om ze te vertellen, dat het vliegverkeer veel en veel minder moet. Geen 50.000 vluchten er bij maar 200.000 er af.
Vandaag las ik dat de gletschers nog sneller smelten dan gedacht werd en dat het een ecologische ramp aan het worden is, die niet is te overzien. En dàt door de aantasting van ons klimaat, waar de vliegtuigen een groot deel aan mee doen. Hoe durft men op zo'n onverantwoorde wijze verder te gaan? Het is geen vijf vootr twaalf maar anderhalve minuut voor twaalf. Als we het niet meer redden, dan heeft die zogenaamde economische motor van Schiphol, waar we allemaal om moeten lachen, echt geen nut meer, hoor.

Geplaatst door Willem uit Heemskerk

Niet alleen in de vroege ochtend is de herrie meer geworden. Het is nu de hele ochtend al een takke herrie. De 'oplossing' voor het dubbel starten is gewoon het simpele verleggen van de noordelijke route vanaf de Polderbaan verder naar het westen.

Geplaatst door Ton uit NULL

Dank je wel Willem.
Niet doen natuurlijk, want in het westen wonen wij.
In het noorden weer een ander, in het oosten ook weer iemand.
Dat parallel starten geeft gewoon teveel problemen. (afgezien van die takke-herrie)
Dus.... gewoon NIET parallel starten.
Dat kán niet.

Geplaatst door Willem uit Heemskerk

Dat was niet mijn 'oplossing', maar die van de verkeersleiding. In het kader van de experimenten.

Geplaatst door Olav Bijvoet uit Castricum

Els, Willem, Ton :

VASTE REGELS

Is het niet mogelijk dat iedere onwrikbare vaste regel een vast gevolg heeft. Merken we niet steeds vaker dat de woonomgeving van bepaalde mensen zonder meer voortaan aan het vliegverkeer wordt opgeofferd?

Er is te veel vliegverkeer en er wonen te veel mensen 'in de weg' om het mogelijk te maken dat een Europese luchthaven als Schiphol, in een van de drukst bevolkte plekken van Europa, zo wordt ingericht dat die geen hinder geeft en wel geen massale hinder.
Het dramatische is dat Plesman dat indertijd al heeft voorzien en daar tegen waarschuwde en dat de gemeente Amsterdam, om economische redenen. heeft doorgezet.

ER EEN MOUW AANPASSEN?

Hoe drukker het wordt hoe vaker het zal gebeuren dat onvoorspelbare factoren als weer en 'economie' leiden tot onaangenaam uitkomsten voor de opgeofferde personen. Het jasje zit nu eenmaal te nauw. Regels preciezer maken is gewoon vies en bedriegelijk. Statistisch werkt het: het percentage of aantal getroffenen wordt wat kleiner, maar de gehinderde personen krijgen per persoon nóg meer te dragen.

Als het onmogelijk blijkt er een mouw aan te passen dat moet er gewoon minder gevlogen worden.
Persoonlijk denk ik ook dat er minder gevlogen moet worden. Dat neemt niet weg dat afspraak afspraak is en de verkeersleiding onder de bestaande regels de harde plicht zou moeten hebben om op geleide van waargenomen effecten (via een bureau dat voor LVNL registreert) de hinder verdeelt en niet verergert. Overlast is altijd in het NU en niet op lange termijn.

VERDEEL JE WINST EN DRAAG JE ARMOE SAMEN

Er is een oude wet. die wordt altijd weer vergeten:
De gemeenschap moet voorkomen dat personen worden geofferd: dus je moet rijkdom en armoe verdelen, niet andersom.
Dat kun je niet voorkomen door regels, maar door leidende personen er verantwoordelijk voor te maken dat het, ongeacht de wisselende omstandigheden, steeds zo goed mogelijk gaat. Er moet een schipper worden aangesteld en dat is, sorry, de LVNL.

Daarmee wordt de hinder niet minder, maar houd de bestaande onder controle. En als er zo'n schipper is, moet die wel de plicht te hebben te kunnen melden dat er grenzen zijn. Dan wordt de hinder minder om objectieve redenen.
Het voorstel van de LVNL (convenanten) is, net als die van de Alderstafel is ondeugdelijk. Het komt er op neer de slaven zo te manipuleren dat personen met voordeeltjes worden gepaaid of de last op andere personen wordt afgewenteld.

EEN SCHIPPER GEZOCHT EN, JA, DE HINDER MOET MINDER

Ben benieuwd wat Eurlings vanavond laat horen!




Geplaatst door Olav Bijvoet uit Castricum

Om misverstanden te voorkomen

Wat die oude wijsheid betreft; het gaat natuurlijk om het verdelen van uitersten, maar dat snapt iedereen.


Geplaatst door Johan uit Haarlem

De recente takke herrie in Haarlem Noord heeft niet zo zeer te maken met het verleggen van uitvliegroutes van de Polderbaan, maar het verleggen van een deel van de uitvliegroutes van de Zwanenburgbaan. Schiphol verkoopt dit via de Aldesrtafel als een experiment om de hinder te beperken, maar waar het hem eigenlijk omgaat is om een deel van het verkeer van de Polderbaan naar de Zwanenburgbaan te verleggen (10,000 vluchten), en dat kan alleen als die extra starts meteen naar het Westen (m,a,w, Haarlem Noord en Velserbroek) draaien. Dat heeft echter niets met het verminderen van hinder te maken maar wel met het feit dat Schiphil klanten verliest omdat die het beu zijn om per vlucht meer dan een half uur te verliezen om naar het begin van de Polderbaan te taxieën. om die klanten te behouden is het "handiger" om ze via de Zwanenburgbaan te laten starten. Die ligt immers veel dichter bij de terminal.