Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Boeing: zuiniger en stiller

 |
 Geplaatst door: webbeheer 
 |
 Bekeken: 575 
|
 NHD 
Boeing: zuiniger en stiller Download het gehele artikel 'Boeing: zuiniger en stiller'

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Observer

Steeds horen we deze verhalen. Toestellen zullen mettertijd wel iets stiller worden.
Maar de aantallen gaan ook omhoog en daarmee de overlast. !
Men geeft nu toe,bij een bocht maken onstaat fikse herrie, en men draait onnodig rondjes...... Waarom ? Om de capaciteit zegt LVNL en Boeing geeft toe: Zuiniger heeft prioriteit, boven geluidhinder (? )
De komende 10 jaar zal dit nog weinig oplossen ?

Geplaatst door Els

'Glijvlucht, die in de nachtelijke uren wordt uitgevoerd op de Polderbaan?' Waar gebeurt dat dan? Hier boven Castricum dus niet!! Elke nacht worden we door geloei en gebrul met klopppend hart wakker. Is het soms een fopspeen, die voorgehouden wordt? Zodat we ons mond houden omdat er toch zoveel 'rekening met ons wordt gehouden?'En al wordt er wat gegleden, in de doodse stilte van de nacht is een mug, die het opeens op zijn heupen krijgt, al een verschrikking, laat staan een vliegtuig dat met woedende motoren probeert te glijden. Een nacht slapen is een kostelijk goed geworden, hoor, een luxe van ongekende omvang.

Geplaatst door jhgriese

Met je eens Els, maar formeel wordt nu snachts boven Castricum in glijvlucht gevlogen.
Al blijft het bijzonder irritant. Er is gerapporteerd, dat het ca 8 dBA stiller werd.
Beter zou zijn helemaal geen nachtvluchten boven bewoond gebied !

Geplaatst door Els

Het kan zijn, Jan, dat formeel boven Castricum in glijvlucht wordt gevlogen. Maar hoe zit dat? Ze maken precies tussen Limmen en Castricum de bocht en volgens mij kunnen ze zoiets dus niet in glijvlucht maken maar met gierende remmen om af te remmen. Als ze dan weer op koers liggen, dan zou dat glijden van toepassing kunnen zijn. Maar dat is dan voorbij Castricum. Ik hoop innig voor Uitgeest, dat zij hier profijt van hebben. Bovendien, als ze de bocht hebben gemaakt, vliegen ze precies over een woonwijk met veel jonge gezinnen. Een paar honderd meter verderop is weiland. Bovendien, nu er zoveel vluchten geannuleerd worden, begrijp ik niet, dat er nog steeds 'snachts zo laag over woonwijken gevlogen moet worden. En 8dBA stiller, ach laat me niet lachen. Vergelijk het met een ogevoerde brommer, die iets stiller is afgesteld. Het is een niet te verdragen herrie en inbreuk op je levensgeluk. Maar bedankt voor je reactie en uitleg.

Geplaatst door angela

Els, er wordt niet in rechte lijn tussen Limmen en Castricum gevlogen!. De route gaat zo: Vanuit het westen komen ze naar Limmen zuid aangevlogen, maken een bocht boven Limmen(!) en vliegen dan met een bocht(!) weer naar Castricum. Dus vandaar dat we zoveel nachtklachten hebben. Ik heb de vereniging gevraagd of zij een verklaring hebben voor die vreeemde (en onnodige ) bochten boven de kernen, ik heb nog geen antwoord gehad.

Geplaatst door jhgriese

Eenweek geleden had BLRS (5 personen) een technische briefing met enkele deskundigen
en is dit aan de orde geweest ! ook Vz Erwin von der Meer was daar bij.

Toe maar zelfs 2 bochten angela!
Dan hoor je het gieren van de motoren!

Zodra hij thuis is van plotselinge familieomstandigheden, bespreek ik dit met hem !

vr gr Jan Griese


Geplaatst door V.O.S.


De enige die echt opheldering van zaken kan geven is de sector zelf. En vooral de LVNL.. Die begeleidt de toestellen immers.
Niet enkel boven Limmen/Castricum worden 'bochten gevlogen boven woonkernen', ook boven Uitgeest. Ik heb de indruk dat het de sector niets of nauwelijks iets uitmaakt.
Het wordt immers als 'buitengebied' beschouwd en zij hebben de 'kromme wet' achter zich. Mijn inziens heb je niets aan glijvluchten, zolang de toestellen zo laag aanvliegen als nu het geval is. De herrie die geproduceerd wordt, ook bij stationair draaiende motoren is onacceptabel.
-8 dB(A) is behoorlijk minder herrie, het is immers een logaritme. Maar in de praktijk is de factor van meerdere factoren afhankelijk.
Leeftijd van de motoren, onderhoud en de manier van vliegen bijvoorbeeld. Als de toestellen gloednieuw zijn, zal de reductie van geluid wellicht op kunnen gaan.
Daarna gaan ze hoe dan ook iets meer herrie produceren.

Overigens is de uitspraak van de LVNL. (Wenting) al een aantal jaren dezelfde: niet alle toestellen hebben de juiste apparatuur aan boord om de glijvluchten uit te kunnen voeren.........en overdag is het (inderdaad) drukker waardoor de onderlinge afstanden groter moeten zijn, zodat er gelijk een beperking in het systeem zit. En aangezien de LVNL. als prioriteit heeft om de capaciteit zo hoog mogelijk te houden, zie ik er geen verbetering in. Het is constant een compromis. Hierbij zijn de omwonenden de dupe. De enige optie is veel minder vliegen, indien men persee Schiphol op de nu gelegen plek wil houden. Verspreiden van de grote aantallen vluchten naar 'regionale' luchthavens, geeft mijn inziens alleen maar op meerdere plaatsen dezelfde problemen waar wij nu mee te maken hebben. Op de manier waarop de Nederlandse Staat bv. nu te werk gaat, wordt geheel Nederland een onprettig land om in te wonen.........

Geplaatst door Els

Van de week hoorde ik een verhaal dat mijn haren te berge deden rijzen. Iemand werd opgebeld uit Spanje, dat hij mocht komen logeren en voor nop een ticket kon boeken. Alleen luchthavenbelasting moest worden betaald. Met zijn tweeën hadden ze een retour Malaga voor €195.- als ik dit bedrag goed onthouden heb. En voor deze acties moeten wij onze nachtrust, levensgeluk en veilgheid en het incasseren van bochtendraaierij, inleveren. Men moet zich hier diep gaan schamen, diegenen die dit maar toestaan. Op mijn vraag of het toestel vol was? Nee, het was niet vol. Maar hij was wèl verbaasd dat het zo'n herrie boven mijn hoofd was.