Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Binnenkort vliegtuigen voor 1000 passagiers

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 1205 
|
 telegraaf.nl 
Binnenkort vliegtuigen voor 1000 passagiers

Een aantal luchtvaartmaatschappijen overweegt de aanschaf van vliegtuigen die 900 tot 1000 passagiers in één keer kunnen vervoeren.

Bij deze “Super Sardineblikken”, zoals de toestellen wat cynisch worden genoemd, gaat het in feite om de allernieuwste uitvoeringen van de Airbus A380. Dit toestel dat momenteel het grootste commerciële vliegtuig op de markt is, heeft 525 stoelen aan boord uitgaande van een configuratie met de drie vervoersklassen: first class, business class en economy class.
Volgens een reportage in Australian Business Traveller (ABT) voert een aantal luchtvaartmaatschappijen gesprekken met Airbus om de toestellen geheel naar eigen wens met een specifieke stoelenconfiguratie geleverd te krijgen.

Business class
Zo kreeg Korean Air deze week bijvoorbeeld een wel heel luxe en ruim opgezette A380 opgeleverd waarin verbazingwekkend genoeg maar 407 stoelen zitten. In dit geval is het gehele bovendek van het toestel ingericht als luxe business class, en heeft het toestel voor het eerst ter wereld zelfs een compleet ingerichte taxfree winkel aan boord.
Dit staat dan weer in schril contrast met de Franse luchtvaartmaatschappij Air Austral die zowel de first class als de business class heeft geschrapt in de beide door haar bestelde toestellen. Daardoor kunnen er 840 passagiers in exact hetzelfde toestel worden geperst in een configuratie die uitsluitend bestaat uit economy class stoelen. Air Austral krijgt de toestellen naar verwachting begin 2014 geleverd en gaat ze inzetten op de route Parijs-La Réunion.

De A380-1000
Maar zelfs deze vliegende luchtkastelen dreigen binnenkort hun XXL-status te gaan verliezen, als Airbus de productie gaat starten van de Airbus A380-900. Deze toestellen zullen zo’n 650 stoelen kunnen herbergen uitgaande van een configuratie met drie vervoersklassen. In een uitvoering met louter economy class kunnen er 900 stoelen in. Er is door verschillende maatschappijen al belangstelling getoond voor dit toestel, waaronder door Emirates, Cathay Pacific en anderen.
Is dat je allemaal nog niet groot genoeg? Volgens ABT zouden zowel Lufthansa als Air France in nauwe samenspraak met de Europese vliegtuigbouwer rond de tekentafel zitten en plannen voor de bouw en levering van een nog groter toestel bestuderen. De naam van dit toestel laat zich raden: de A380-1000.


Reacties op dit bericht