Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

‘Binnenhofse Mores’

 |
 Geplaatst door: redactie 
 |
 Bekeken: 486 
|
 Parlementaire Nieuwsbrief 
‘Binnenhofse Mores’

De Kamer is verbijsterd over het nieuws dat de HSL definitief pas in
juli 2007 rijdt - dus niet in april 2007 - en bovendien niet verder dan
Brussel. Volgens Verkeersminister Peijs heeft HSL-exploitant HSA immers
de treinstellen niet op tijd besteld. Tot ergernis van de Kamer wil de
CDA’er nu een aantal noodgrepen doen, onder meer het huren van
treinstellen die niet sneller rijden dan 160 km/uur. ‘Peijs komt met
oplossingen waarvan de één nog onaantrekkelijker is dan de ander’, meent
VVD’er Hofstra. ‘Het is kiezen tussen de kogel en de guillotine.’


Noot redactie vlieghinder.nl: Wij plaatsen dit bericht omdat het in 1996 een heel belangrijk argument was dat de HSL Europese vluchten zou gaan overnemen. Zo zou -mede- de overlast door vliegverkeer beteugeld kunnen worden. Hoe anders is de werkelijkheid anno 2005…


Reacties op dit bericht

Geplaatst door J de Jong uit Uitgeest

Om vertraging van vliegverkeer te voorkomen vliegt men, zoals deze week, dwars door een stevige onweersbui op amper 600 m. boven een woonkern (Uitgeest),met alle extra risico vandien. Argument van IVW (inspectie) is dat LVLN als direct verantwoordelijke vlotte afhandeling prioriteit geeft.
Tegelijkertijd wil de luchtvaartsector, als participant in de HSL, nog eens 50 millioen euro (voor het inhuren van diesellocs !!) om op dat baanvak te gaan boemelen na de zoveelste vertraging. Het ministerie wordt blijkbaar volledig gemanipuleerd en waar het kan uitgeknepen. Zou de "Ver. Kon. openbaar vervoer Nederland" hier ook nog een fraaie rol in vervullen?

Geplaatst door L.R. Aalegeiz uit Spaarndam

“Argument van IVW (inspectie) is dat LVLN als direct verantwoordelijke vlotte afhandeling prioriteit geeft.”

Dat is een ‘first’: voorheen riep de LVNL altijd dat men de geweldige overlast ernstig betreurde maar dat de reden de veiligheid was. Prioriteit 1: altijd veiligheid.
Als men nu roept dat de ‘vlotte afhandeling’ voor gaat, dan bevindt Nederland zich op een glijdende schaal immers de vraag rijst: wat gebeurt er als ‘vlotte afhandeling’ (een puur commerciële overweging) in het geding komt met veiligheid (maatschappelijke overweging)?

Of is het te naïef om te denken dat veiligheid geen commerciële overweging is?

Geplaatst door Vos uit Uitgeest

Nu heb ik zo'n bruin vermoeden dat wij, de burgers, een heleboel aan informatie bewust
wordt onhouden. Zo ook dus het feit dat een
snelle afhandeling voor gaat op de veiligheid! En weet het nog? De extra pier
bij de Kolderbaan? Daar worden toestellen afgehandeld die weer heel snel de lucht in moeten! Zonder de gebruikelijke technische check! Dus: hier kunnen de meest slechtste
dingen gebeuren. De bijlmerramp is gebeurd, terwijl er nog niet eens zo'n absurde situatie als nu heerst!
Reeds lange tijd heeft men doen geloven dat veiligheid nummer 1 was, ja, was! Het aapje komt hoe dan ook, toch een keer uit de mouw.
Misschien wel een puntje voor gerechtelijke stappen?