Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Bijzondere vrachtvlucht op 10 mei - mogelijk geluidsoverlast

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 1103 
|
 nieuwsbank.nl 
Bijzondere vrachtvlucht op 10 mei - mogelijk geluidsoverlast

DCMR Meldkamer en Communicatie

Donderdag 10 mei 2012 om ongeveer 8:30 uur, zal een vliegtuig van het type Ilyushin IL-76TD-90 op Rotterdam The Hague Airport naar verwachting aankomen en in de loop van de dag weer rond 12.00 uur vertrekken.

Geluidsoverlast
Dit toestel kan mogelijk geluidsoverlast veroorzaken. Daarnaast kan het erop lijken dat het vliegtuig lager vliegt dan andere vliegtuigen. Dit kan veroorzaakt worden doordat het vliegtuig bijna twee keer zo lang en twee keer zo breed is als de grootste vliegtuigen die Rotterdam The Hague Airport normaal aan doen.

Het toestel
De Ilyushin IL76TD-90 is een herbouwd vliegtuig met onder andere nieuwe motoren en een nieuwe cockpit. Dit vliegtuig voldoet aan de nieuwste en meest strenge internationale geluidseisen. Rotterdam The Hague Airport heeft het vliegtuig eenmalig toestemming verleend voor een start en landing om een lading vracht op te vervoeren.

Evaluatie vlucht
Rotterdam The Hague Airport zal de vlucht evalueren met onder andere de geluidsgegevens van het nieuwe geluidsmeetsysteem RANOMOS+ dat in beheer is van de DCMR Milieudienst Rijnmond. Mede afhankelijk van de meetresultaten zal de luchthaven bekijken of verdere vluchten met het vliegtuigtype op de luchthaven mogen worden uitgevoerd.

Voor meer informatie over deze vlucht kunt u contact opnemen met Rotterdam The Hague Airport. 


Reacties op dit bericht

Geplaatst door Jaap de Groot uit Bussum

"Dit vliegtuig voldoet aan de nieuwste en meest strenge internationale geluidseisen," lees ik. Maar toch wordt geluidsoverlast verwacht. Deugen die eisen dan niet?

Geplaatst door cros op de helling uit deltametropool

Langzaam worden de geesten rijp gemaakt voor een generatie "vliegende flatgebouwen" waar tot 800 passagiers of "megatonnen" vracht mee vervoerd kunnen worden. Al eerder kwam de dubieuze rol van de Milieudiensten aan de orde bij het "begeleiden" van de groei en samenhangend oprekken van grenzen t.a.v. de woon- en leefomgeving. Rijkscommissaris Alders speelt ook een zeer bedenkelijke rol door o.a. tot een bepaalde datum (2020) een maximum aantal vluchten te poneren, dus los van de capaciteit per toestel en de periode daarna.

Let wel, de sector kijkt al naar 2040 en er liggen plannen voor een 2e Kaagbaan, het via het project SMASH(!) ook bestuurlijk(!) annexeren van een gebied groter dan de "Metropoolregio A'dam" en uiteindelijk de realisatie van het "Leitbild Schiphol 2040".

Het moet maar eens gezegd worden: een club binnen de Provincie Noord Holland werkt samen met de Dienst Grondgebiedzaken A'dam aan de realisatie van een ware "Aerotropolis".
Wie meer wil weten raadplege google op deze term en kan hun nieuwe publiciteitsvehicel "METRPOOLPODUM" downloaden van de site: www.metropoolregioamsterdam.nl

Een en ander lijkt verplichte kost voor de platforms en hun besturen, aan wie deze verontrustende ontwikkelingen grotendeels lijken te ontgaan?