Bijna ramp door oververmoeidheid luchtverkeersleider
SCHIPHOL - Oververmoeidheid van een luchtverkeersleider heeft bijna geleid tot een vliegramp. Omdat het elektronische systeem wel zag dat een Cessna en een Boeing 737 van Transavia bijna op elkaar botsten, gaf dat systeem aan boord van de toestellen aan om respectievelijk te dalen en te stijgen.
Dat blijkt uit een rapport van de Onderzoeksraad voor Veiligheid. Het incident speelde zich af op 14 november 2006 bij de luchthaven Rotterdam. De piloten van beide toestellen volgden die ochtend direct het commando van het elektronisch systeem op. Deze zogeheten TCAS is verplicht in ieder verkeersvliegtuig en waarschuwt wanneer in de lucht een botsing dreigt.
Piloten zijn sinds 2002 verplicht die aanwijzingen op te volgen ook als een luchtverkeersleider iets anders zegt. Dat was in 2002 het geval boven Überlingen in Duitsland waar een vrachtvliegtuig en een passagierstoestel op elkaar botsten en 71 mensen om het leven kwamen.
Bij Rotterdam ging het om een Cessna die net was opgestegen en koers zette naar Cannes in Zuid-Frankrijk. Na de start droeg de verkeerstoren op Rotterdam het toestel over aan de luchtverkeersleider in het centrum van de LVNL op Schiphol-Oost. Het toestel klom snel en boog af naar het zuiden. Daarbij kruiste het de landingsroute van een Boeing 737 van Transavia die zou landen op Rotterdam. De luchtverkeersleider had echter niet door dat de Cessna naar het zuiden afboog. Hij had in zijn hoofd zitten dat de Cessna naar het westen zou vliegen. Maar bij het contact met de verkeerstoren en de piloot gaven die wel de juiste route door. Ook op het scherm en in het datasysteem was deze zuidelijke route opgenomen. Tot slot merkte de verkeerstoren nog op dat beide toestellen elkaars vliegpad dreigden te kruisen. Op al deze signalen werd niet gereageerd. Volgens de onderzoekers ligt de oorzaak in oververmoeidheid van de luchtverkeersleider (hij had kort en slecht geslapen). Ook waren de werkomstandigheden niet optimaal voor de Rotterdamse luchtverkeersleiders die in 2002 naar Schiphol waren overgeplaatst.
Overigens zag de luchtverkeersleider op het laatste moment wel zijn fout, gaf nog een koerswijziging, maar de piloten volgden toen al de aanwijzingen van het elektronische systeem op. Zij zagen elkaar passeren op 270 meter afstand. De luchtverkeersleider is na het incident door zijn collega’s opgevangen. (GPD)
Geplaatst door L.R. Aalegeiz uit Spaarndam
Misschien moet het ministerie van Verkeer en Waterstaat es uitrekenen hoe groot de kans is op een ongeluk.