Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Bijna 5 minuten stilte ... Idyllisch dagje

 |
 Geplaatst door: Kees-W 
 |
 Bekeken: 665 
|
 Parool(nagekomen 21 mei) 
Bijna 5 minuten stilte ... Idyllisch dagje Download het gehele artikel 'Bijna 5 minuten stilte ... Idyllisch dagje'

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Ton uit NULL

Geachte mevr. Kegel

Ik voel met U mee. In het gebied ten Noorswesten van de polderbaan weten we er álles van.
Geen 3 maanden, maar intussen al ruim 5 jáár.
Niet om de 5 min., maar om de 2 min., 1 min., 45 sec. Honderden per dag.
Als de wind verkeerd zit, gaat dat dágen zo door. En als we echt pech hebben, wéken !
Parallel starten is niet mogelijk zonder milieu en mensen ten noorden van de polderbaan te verzieken.
U voert aktie ! Terecht.
U zegt, laten ze maar weer vliegen, zoals ze dat eerder deden. Rechtdoor !
Dank U wel, daar wonen ook mensen.
Met dezelfde oren en dezelfde belevingen.
Niet doen dus.
Niet verleggen , maar minderen is een oplossing.
Schiphol is niet aan z'n MAX, zoals U zegt, maar Schiphol is daar al járen vér overheen. Maak U dáár maar sterk voor.

Geplaatst door Victor uit Krommenie

Toch frapant dat de vliegroutes nauwelijks zijn veranderd op papier van het experiment parallel starten. Echter alleen tijdelijk meer starts vanaf de Zwanenburg baan.

Worden de routes niet goed genoeg gevolgd als er 'opeens' in de Aker last is? Of zijn het de grote aantallen die nu overgaan wanneer het er anders een enkeling was..

En terrecht iedere keer weer..zolang er gestart wordt van Zwanenburg heeft het buiten gebied(zaanstad noord/castricum etc) veel minder last. Maar wanneer er weer geland wordt naar polder/zwanenburg dan is het weer andersom.....


Ik zou zeggen 50-50 doen..ieder de lusten en de lasten...

En zowiezo natuurlijk minder vliegen en niet over grond waar huizen staan, maar neem industrie/snelwegen om overheen te razen...

Geplaatst door R. Henselaar uit Reeuwijk

Wij doen ook maar gewoon ons werk....

ing R.G. Henselaar
verkeersvlieger

Geplaatst door V.O.S. uit NULL

¨Wij doen ook maar gewoon ons werk....¨

Moet je je werk WEL GOED doen !


Geplaatst door Frits uit Leiden

Als politici, net zoals operateurs in ziekenhuizen, verkeersvliegers als voorbeeld zouden nemen wat het volgen van regels betreft, nou dan had ik het bericht van Henselaar nimmer gelezen. Maar, tja we hebben jammer genoeg met een andere mores te maken.

Het platform in C'cum kan men beter omdopen in: PGRC; het Platform 'Geluid van verre reizen' Regio C'cum. Deze term wordt gebruikt in het jaarverslag van...........Milieudienst IJmond!, de initiator is van o.a. het 'Waterlandoverleg', waar de PvdA-man, Eilert, in het bestuur zit. De wethouder wiens naam door B. Baksteen in een adem wordt genoemd met Asscher en Hooijmajers.
Moens is er tussenuit geknepen!
Die 'Zelfstandige BestuursOrganisatie ' die ook al de IJmondgemeenten ertoe aanzette om zich duidelijk voor groei uit te spreken en deze regio op te nemen in de Metropoolregio Amsterdam.
Wel, Schiphol Area Development Company (zeer nauw gelieerd aan de Provincie NH!) is zwart op wit aangeduid om daarbij het favoriete grond- en ontwikkelingsbedrijf voor dat gehele gebied van Alkmaar tot ongeveer Alphen aan de Rijn te moeten worden.

Tot slot: de hinder door 'Geluid van verre reizen' is hier dankzij de overheersende N-O wind van de laatste weken enorm afgenomen. Dat drukt nu op Alphen e.o. waar men prompt via het bedrijf Geluidsnet meetkastjes (uit de gemeentekas natuurlijk) heeft besteld.

Zo moddert men rustig door.

Neen, aan de verkeersvliegers ligt het niet.

Geplaatst door Victor uit Krommenie

Het ligt zeker NIET aan de verkeersvliegers.
Als er betere instructies zouden zijn om woonkernen te omzeilen bv. Nu zien de verkeersvliegers alleen puntjes op hun scherm. Al zouden ze willen om precies woonkernen te onzien dan nog lukt het niet..wellicht als er voorbedachte coordinaten zijn die dat wel doen, maar die passen weeer niet in de regeletjes die lvnl opgelegd krijgt.

Ps ik ben ook voor no wind...maar weet ook dat dan anderen weer last hebben...

Geplaatst door Gerard uit NULL

Victor, noem eens één route die woonkernen ontwijkt. Naar mijn beschedien mening is een geluidsspoor van een vliegtuig is BREED en zijn woonkernen overal. Hoe ga je dat doen?

Geplaatst door V.O.S. uit NULL

Het ligt zeker NIET aan de verkeersvliegers.

Zij zijn, net als de LVLN., ook debet aan een hoop onnodige herrie. Het is de sector.
Net als automobilisten, er zitten er altijd wel een aantal tussen die het toch ook leuk vinden om, na een lange rit op de automatische piloot, even zelf het heft in handen te nemen, en lekker een gierende bocht te nemen. Ook al is dat dan boven een woonkern. Hier, in de regio Castricum (Uitgeest), wordt dus echt met gierende bochten aangevlogen. Mijn inziens, volstrekt onnodig! Een verkeersvlieger, ook al staat er ing. voor zijn naam, kan er echt wel rekening mee houden! Zeker in de zeer vroege uurtjes! Of moet je daar soms prof. voor zijn?

Geplaatst door Ton2 uit Castricum

Victor,

50/50 de lusten en de lasten? Welke lusten???
Ben je niet een beetje in de war?
Het enige dat ik (al 5 jaar) ervaar is een constante rotherrie, dag en nacht (inclusief de bijbehorende uitstoot/vervuiling), dus, de huidige verdeling is:
De lusten voor de luchtvaartsector en de lasten voor de omwonenden ...............

Het is overigens mijn stille wens dat de olieprijs nog veel verder omhoog gaat, dan zakt deze zieke/ziekmakende/milieuvernietigende bedrijfstak vanzelf door z'n hoeven (waarom zou ik 's nachts wakker moeten liggen omdat de luxe paardjes van dit land zonodig belastingvrij moeten winkelen in engeland of spanje?).

Geplaatst door AN uit Amsterdam

ON TOPIC

Ook ik ben vier jaar geleden in de Aker komen wonen, maar dan vanuit het midden van het land.
Precies op het moment dat de Polderbaan in gebruik genomen werd.
Uiteraard zijn we een paar keer wezen kijken naar de woning.
Daarbij was er geen vliegtuig te bekennen, laat staan sprake van enig lawaai.

Om een lang verhaal kort te maken het volgende:

Mevrouw Kegel mag haar handen dichtknijpen met de komst van de Polderbaan.

Voor de komst van de Polderbaan was de Zwanenburgbaan (bij wind uit noordelijke richtingen) een veelgebruikte startbaan, bij mijn weten ook 's nachts.
Zelfs als de vliegtuigen rechtdoor vliegen, in plaats van het maken van de beruchte uitwijkmanoeuvre naar het oosten om botsingen te voorkomen, zijn ze al behoorlijk lawaaiig in onze wijk.
Ik kan me dus indenken dat er best veel en vaak lawaai was voor de opening van de Polderbaan.
Dit is me ook bevestigd door bewoners van de wijk die er al sinds 1997 wonen.

Let wel: we hebben het hier over starters. Landers op de Zwanenburg zie je wel, maar hoor je niet.

Vanaf eind 2003 is de Polderbaan in gebruik genomen.
Daarbij werd het gebruik van de Zwanenburgbaan teruggebracht tot totaal precies 6 uurtjes (blokkensysteem).
De laatste piek eindigde toen om 20.30 uur. Tussen deze piekuren kon je een speld horen vallen in onze wijk.
(Deze 6 uur zijn inmiddels, meteen na de beruchte evaluatie, meteen weer opgerekt en de laatste piek is 21.20 is geworden, steevast met uitschieters tot 21.50 (shame on you, LVLN !)).

Kortom: de bewoners in Amsterdam West en (vooral) Zwanenburg zijn er behoorlijk op vooruit gegaan, ten koste van bewoners in het noorden en westen van Nederland.

Bovendien, bij windrichtingen uit het zuidelijke richtingen (en dan met name oost,zuid-oost en zuidenwind, verga je hier van het bulderende grondgeluid van starters op de Kaag- en Aalsmeerbaan.
Zeker 's avonds en 's nachts is dat gebulder heel goed te horen en zeer hinderlijk. Voor mij zelfs hinderlijker dan een overkomend vliegtuig.

Dus ik begrijp eigenlijk niet zo goed waarover mw. Kegel zich druk maakt.
Ja, nu de Zwanenburg in het kader van een experiment plotseling veel meer gebruikt wordt valt dat natuurlijk erg tegen en wordt er actie ondernomen.
Ruikt dit echter niet een beetje naar NIMBY gedrag ?

Let wel: ik ben ook "niet happig" op een verdere groei van Schiphol, maar mijn enorme aversie tegen dit bedrijf richt zich volledig tegen betrokken instanties & ambtenaren, en niet tegen individuele verkeersvliegers, verkeersleiders en anderen die op beleidstechnisch vlak toch niets in te brengen hebben.
Die doen, inderdaad, ook maar het (vuile) werk.

Geplaatst door L.R. Aalegeiz uit Spaarndam

@R. Henselaar op 09 jun 2008:

Ook ik doe mijn werk 'gewoon'. Heeft u ooit wakker gelegen van mijn werk?

De 'politionele acties' werden ook uitgevoerd door mensen die 'gewoon hun werk deden'.

(ik kan nog wel een gruwelijker lijstje verzinnen voor u maar u begrijpt mijn punt)

De gezagvoerders die ik ken zijn stuk voor stuk en zonder uitzondering in hoge mate verbaasd over zaken als een Polderbaan, de complexe aanvliegroutes vanwege het militair luchtruim, etc. Het zou nou es interessant zijn als jullie beroepsgroep ook eens aan de bel trok. Ook jullie hebben geen flauw benul van het huidige groepsrisico, net zo min als wij op de grond.

Het grote verschil is die knuppel. Vergelijk het met de auto die met 150 over de weg raast. Als je als voetganger de auto op je af ziet komen is dat behoorlijk bedreigend, als je aan het stuur zit van het apparaat is er niets aan de hand want die voetganger kun je makkelijk ontwijken.

Ik hoop meer op begrip dan op hakken in het zand, laten we samen zoeken naar oplossingen (de snelweg buiten de stad leggen lijkt me wel een idee).

Geplaatst door Frits uit Leiden

De overheid werd via de rechter gedwongen het groepsrisico uit te rekenen. Dat was alweer een paar jaar terug. Wellicht heb ik het over het hoofd gezien, maar ik heb niets gelezen.

Zoveelste overtreding van de overheid van het fatsoen? De premier van het fatsoen die een Tulp-eiland wil. Zijn broer, werkzaam bij een offshore firma in pijpleidingen wil dat zand wel opspuiten. Raad eens wie er directeur van Tulp-invest wordt?
Ik zie hem nog schreeuwen: "Waar is die VOC-mentaliteit?". Dus dat wordt een Tulp-eiland met een VOC-vlag.
Wie heeft eigenlijk die opdracht voor die gele plaatjes met 100km/uur tekst gekregen? Ze zijn alweer verdwenen. Wie zou die opdracht weer hebben gekregen? Dat intrigeert mij reeds jaren lang. Dat is pas witwassen.

Geplaatst door Ton uit NULL

Heer Aalegeiz, fijn dat U dat onderwerp aansnijdt.
Ik heb niets tegen luchtverkeersleiders en hun werk. Het zal vast wel nodig zijn.
Toch..... als je wéét dat je werk enorm slechte gevolgen heeft voor duizenden omwonenden, en als je wéét dat het anders moet en als je wéét dat je invloed vanuit je werk best groot is, MOET je misstanden aan de kaak stellen. Publiekelijk.
Oók als je luchtverkeersleider bent.
Dan ruk je hard en bij herhaling aan die klok.
Gelukkig, dat er nu maatregelen getroffen zijn om klokkenluiders te compenseren.
Dat moet je niet alleen aan anderen overlaten.

Geplaatst door Olav Bijvoet uit Castricum

Met Ton en Aalegeiz ben ik het hartgrondig eens, wat betreft dat 'GEWOON' en wat betreft dat MOET.

De filosofe Hannah Arendt bezocht in Jerusalem het proces tegen de kampbeul Eichmann om te begrijpen hoe iemand mee kan werken aan het functioneren van een vernietigingskamp.
Tot haar ontzetting bleek haar dat Eichmann een 'gewoon' mannetje was, dat 'gewoon' zijn werk deed. Zoiets geldt niet alleen voor Eichmann, maar ook voor velen onder ons, nee, voor jezelf ook. Daarom MOET je denken en wakker blijven en vragen blijven stellen

Systemen hebben geen geweten: de enige echte drager van het geweten, maar ook de enige drager van van ellende en van de gevolgen van een slecht geweten, is de gewone mens die het dagelijkse werk doet.

Net zo is het met de verantwoordelijkheid van de overheid tegenover de burger. Wanneer de verantwoordelijken zich niet tegenover iedere burger op dezelfde manier kunnen veratwoorden, is er iets met die verantwoordelijkheid mis.

Geplaatst door R. Henselaar uit Reeuwijk

@ V.O.S., 9 juni: wij zijn geen stuntvliegers

@ L.R. Aalegeiz en Olav Bijvoet: een beetje rare vergelijkingen, vinden jullie zelf ook niet?

Geplaatst door L.R. Aalegeiz uit Spaarndam

@R. Henselaar op 13 jun 2008:


U schrijft slechts:
"Wij doen ook maar gewoon ons werk...."

U moet dan niet welke vergelijking dan ook bagatelliseren met 'raar'. Het zou u sieren als u explicieter op de zaak inging.

Wat is uw standpunt in deze? Vindt u het niet minder dan normaal dat er meer dan 3 miljoen klachten zijn ingediend sinds de Polderbaan is geopend? Vindt u het net als collega R. de doodnormaalste zaak dat er meer dan 200.000 mensen dagelijks ernstige hinder ondervinden van uw beroepsgroep?

Graag wil ik met u in discussie over hoe er oplossingen te vinden zijn voor de problemen die u veroorzaakt. Wat heeft u voor een oplossingen in petto voor ons?