Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

‘Bij Polderbaan is er geen gevoel met Schiphol’

 |
 Geplaatst door: A Holwerda 
 |
 Bekeken: 1404 
|
 NH-Dagblad 
‘Bij Polderbaan is er geen gevoel met Schiphol’

westzaan - 
Met weemoed nemen vliegtuigspotters straks afscheid van hun populaire spottersplaats op Schiphol, aan de Kaagbaan bij Rozenburg. Verplicht vertrekken van de mooist denkbare kijkplek. Als deze toplocatie verdwijnt, moeten de spotters verhuizen naar een ‘verlaten stekkie’ aan de Polderbaan. ,,We staan daar ver van de bewoonde wereld’‘, klaagt spotter en actievoerder Gertjan Staphorst uit Amsterdam.


Westzaner Nico van den Belt, fanatiek vliegtuigspotter maakt zich zorgen: ,,De bedrijvigheid van Schiphol, die zo mooi zichtbaar is in Rozenburg, daar merk je bij de Polderbaan niets van. Op die plek vertrekken vooral kisten naar het westen, de verscheidenheid aan vliegtuigen is een stuk kleiner. Dan praat ik nog niet eens over het zonlicht dat het fotograferen daar bemoeilijkt.’‘

Vliegtuigspotters zouden liefst op hun vaste stek in het voormalige lintdorp blijven, maar die kans is uitgesloten. De spottersplaats moet wijken voor (nog te bouwen) vrachtloodsen. Woordvoerder Gerbrant Corbee van Schiphol zegt dat de nieuwe locatie aan de Polderbaan tijdelijk is en dat, in overleg met de spotters, een definitieve plek nog zal worden vastgesteld en aangelegd.

Corbee: ,,Dat die tijdelijke spottersplek nu is gesloten, komt doordat omwonenden bang zijn voor een forse toename van het verkeer. Zo lang de procedure loopt, blijft die tijdelijke plek dicht. We praten daarover met de spotters. Dat is een groep die niet echt georganiseerd is.’‘

Van den Belt: ,,Spotters zijn mensen die altijd positief over de luchtvaart praten. In dat opzicht zijn we een tegenhanger van omwonenden en milieubeschermers, ofschoon wij die soms wel kunnen begrijpen.’‘

Staphorst en de zijnen overleggen met de afdeling planologie en onroerend goed van Schiphol over alles wat met spottersplekken heeft te maken. De bezwaren die ze hebben tegen de plek bij de Polderbaan heeft Staphorst al bij Schiphol neergelegd. ,,‘t Is voor biologen en vogelaars een interessante plek, je kunt er prachtig vogeltjes en konijntjes kijken.’’ Van den Belt: ,,Je bent bij de Polderbaan het gevoel met Schiphol kwijt. Ik zou het toejuichen als er voor ons een geschikte plek langs de Aalsmeerbaan komt, zonder dat wij daar, zoals nu, vaak worden weggestuurd.’‘

Al zo’n vijf jaar lang is Van den Belt (61) veelvuldig op en bij Schiphol te vinden. ,,Ja, waarom begin je met zo’n hobby? Waarom spaart iemand sigarenbandjes of postzegels? Fascinatie voor de luchtvaart speelt zeker een rol, maar het waarom is moeilijk uit te leggen. Zelfs mijn vrouw begrijpt er niets van.’’ Hij fotografeert vliegtuigen voor zijn verzameling, die bijna zesduizend ‘stuks’ telt. ,,Ik registreer het land van herkomst, type en maatschappij.’’

 


Reacties op dit bericht

Geplaatst door Jan Griese uit Amstelveen

Corbee: ,,Dat die tijdelijke spottersplek nu is gesloten, komt doordat omwonenden bang zijn voor een forse toename van het verkeer. Ik zie de logica niet........
Geef de omwonenden maar weer de zwarte piet?

Geplaatst door L.R. Aalegeiz uit Spaarndam

Tuurlijk Jan, wist je dat niet?; het is allemaal de schuld van de bewoners...

Geplaatst door Willem uit Heemskerk

GertJan en Nico moeten maar bij mij in de straat komen wonen. Vanaf de zolder met je biertje en je kroket naast je, kun je 24 uur per dag genieten van bijna elk toestel dat vertrekt vanaf of landt op de Polderbaan. Met een camera met 12X optische zoom krijg je ze beeldvullend op de gevoelige (digitale) plaat. Wat wil een mens nog meer?

Geplaatst door leo uit de kwakel

** Tjee, willem,

dat geluk heb ik nu niet. Bij mij komen ze recht over.....

;-)

Geplaatst door gerard uit NULL

Tja, voor mij, als onderwonende, geldt ook dat er 'geen gevoel met Schiphol' is. Schiphol manifesteert zich dan wel als 'buur', het is ís natuurlijk geen 'buur'. Schiphol ligt ver weg, onze regio heeft dan ook economische gezien helemaal niks met Schiphol. Wij kennen Schiphol alleen van de herrie die via de Polderbaan in onze regio wordt gelegd, niet van de werkgelegenheid.
Als het om 'gevoel' met de economische motor gaat, noem voor onze regio dan 'Corus'. Heel veel mensen in onze regio verdienen een heel goede boterham dankzij Corus, maar de serieuze geluidsoverlast reikt tot slechts enkele honderden meters buiten de hekken, en die is dan nog niet eens, zelfs maar een beetje, vergelijkbaar met de enorme geluidsoverlast van Schiphol. Van Schiphol kan je bepaald niet zeggen dat ze hun overlast beperken tot de lokale regio waar ze broodheer voor is ...

Geplaatst door Jan Griese uit Amstelveen

Tja, Gerard daar kunnen we het overeens zijn. Mijn gevoel voor Schiphol is samen met vele omwonenden hier al tijden tot onder het nulpunt gedaald. Maar je komt zeer frequent aan met die lusten van Schiphol: "Onze regio heeft helemaal niets met Schiphol". Voorop gesteld: Ik maakte me er al jaren sterk voor, dat extreme vliegtuigherrie niet kan! In Amstelveen niet,in Uithoorn en Aalsmeer niet,en evenmin niet in Castricum,Heemskerk,Limmen, Uitgeest en anderen niet. (Wij protesteerden tot aan de Hoge Raad tegen die 5e baan !) Maar terug naar die economie: Ik liet al eens eerder weten van de 80.000 inwoners van Amstelveen werken ca 1900 burgers op schiphol, een groot aantal werkenden op schiphol komt tegenwoordig uit Almere en Lelystad. Verder durf ik de stelling aan dat ook een aantal uit Kennemerland, Haarlem e.o. en IJmond afkomstig is. Bovendien als we het gemiddelde inkomen uit Castricum analyseren,dan vermoed ik, dat de inkomens boven het landelijk gemiddelde liggen.
Als we even de vervelende stelling aanhouden dat schiphol zo goed zou zijn voor de BV Nederland, dan hoort daar ook Castricum bij. Indirect zal een aantal inwoners daar ook van profiteren, cq indirect of direct van hebben geprofiteerd. Blijf dus weg van dat NIMBY denken !
Dat versluierd een zindelijke discussie !

Geplaatst door gerard uit NULL

Jan Griese, jammer dat U mijn opmerking als Nimby uitlegd. Zo is het niet bedoelt. U geeft zelf aan dat de stelling dat Schiphol goed is voor de economie van BV Nederland 'vervelend' is. Dat is juist wat ik probeer aan de kaak te stellen.
De impact op 'BV Nederland' is m.i. veel kleiner dan Schiphol zichzelf toedicht. Tóch is dat het hét argument waarop men het bestaan vand e grootschalige overlast verdedigd.
Gelukkig geeft u aan dat een groot aantal inwoners van uw regio op Schiphol werkzaam is. Er wordt wel eens gezegd, "als schiphol verkouden is, dan is Uw regio verkouden". Schiphol heeft kennelijk een stevige economische relatie met uw regio. Hetzelfde geld voor Corus voor onze regio. Als Corus verkouden is, is dat hiér op straat goed merken.
Heeft ú, in uw regio, op enig moment wel eens overlast gehad van Corus? Zo'n opdringerige buur is Corus gelukkig niet. Ik wou dat dat ook voor Schiphol goldt. Niks NIMBY. Gewoon vragen om fatsoen te betrachten net als ieder ander bedrijf, dát is toch een redelijke vraag?

Geplaatst door Jan Griese uit Amstelveen

Nee,ik gaf juist aan, dat er een relatief KLEIN aantal burgers uit Amstelveen op Schiphol werkt, (idem uit Aalsmeer en Uithoorn) en dat er ook velen uit Kennemerland en IJmond komen. (En uit Almere en Lelystad.)(En uit Woerden,Alphen, nieuwkoop, etc, etc,etc De uitspraak als Schiphol verkouden is, is de regio datook, hoorde ik hier nog nooit. Dat zou mogelijk het geval geweest KUNNEN zijn toen Fokker nog bestond, in de jaren zestig en zeventig.
En die stelling van Schiphol is goed voor de
B.V. Nederland blijft een buitengewoon vervelende. (Max 1/2 tot 1 % van ons BNP)
De voordelen van Schiphol keerden INMIDDELS om in grote nadelen,die jij als geen ander kent. Niettemin blijf ik er van overtuigd, dat ook burgers nu wonende in Castricum VROEGER ook profiteerden van de indirecte lusten van schiphol. Maar daar ga je niet op in.
Denk eens aan die goede Els, die nu en dan reageert op jullie site. Vertelde die niet, dat ze nog familie had, die ook met schiphol van doen had?
Als je geen NIMBY discussies wilt, waaromhaal je dan die economische lusten er steeds weer bij. Beetje doorzichtig. En geen misverstand: Schiphol en zijn partners zijn onfatsoenlijke ondernemers. Komen afspraken en beloften niet na !

Geplaatst door gerard uit NULL

Jan Griese:
Zie voor een overzicht van het aantal schipholwerkenden de bijlage. (Bron:// www.schiphol.nl)

Deel de aantallen 'werkenden op Schiphol hol' door het aantal inwoners. (zie daarvoor RIVM.nl

Ik berekende voor U ter vergelijking het aantal 'schipholwerkenden' per 1000 inwoners ultimo 2005
1: Haarlemmermeer > 36
2: Amstelveen: > 23
3: Almere: > 15
4: Amsterdam >13

....
deep down op de lijst:
… Beverwijk: > 7
… Heemskerk > 7
… Castricum > 6

Waarop baseert u uw stelling dat het aantal schipholwerkenden in Amselveen 'klein'is? Ik vind het aantal juist gróót. En het staatje steunt mij daarin. Zie ik iets over het hoofd?

Verder geen commentaar.

====== Bijlage =======

Woonplaats 2006 2005
Aantal Aantal
werknemers % werknemers %


Amsterdam 9587 18,50% 10046 19,41%
Hoofddorp 3627 7,00% 3662 7,08%
Almere 2928 5,65% 2793 5,40%
Haarlem 2485 4,80% 2539 4,91%
Amstelveen 1768 3,41% 1872 3,62%
‘s Gravenhage 1665 3,21% 1628 3,15%
Nieuw Vennep 1111 2,14% 1125 2,17%
Leiden 1077 2,08% 1037 2,00%
Rotterdam 1022 1,97% 1008 1,95%
Alphen a/d Rijn 985 1,90% 969 1,87%
Purmerend 741 1,43% 764 1,48%
Utrecht 609 1,18% 562 1,09%
Zaandam 608 1,17% 610 1,18%
Alkmaar 578 1,12% 564 1,09%
Lelystad 538 1,04% 520 1,00%
Heemstede 449 ,87% 471 ,91%
Hoorn (nh) 436 ,84% 441 ,85%
Uithoorn 423 ,82% 448 ,87%
Hilversum 415 ,80% 417 ,81%
Zoetermeer 373 ,72% 352 ,68%
Badhoevedorp 369 ,71% 381 ,74%
Heerhugowaard 355 ,69% 347 ,67%
IJmuiden 344 ,66% 326 ,63%
Aalsmeer 336 ,65% 314 ,61%
Zandvoort 307 ,59% 308 ,60%
Heemskerk 297 ,57% 288 ,56%
Beverwijk 292 ,56% 292 ,56%
Diemen 286 ,55% 283 ,55%
Hillegom 276 ,53% 272 ,53%
Huizen 258 ,50% 234 ,45%
Noordwijk (zh) 257 ,50% 257 ,50%
Lisse 248 ,48% 234 ,45%
Amersfoort 239 ,46% 209 ,40%
Leiderdorp 231 ,45% 227 ,44%
Bussum 228 ,44% 231 ,45%
Velserbroek 221 ,43% 218 ,42%
Castricum 219 ,42% 219 ,42%
Heiloo 215 ,41% 221 ,43%
Katwijk (zh) 200 ,39% 174 ,34%
Sassenheim 189 ,36% 186 ,36%
Oegstgeest 185 ,36% 170 ,33%
Delft 180 ,35% 164 ,32%
Kudelstaart 177 ,34% 177 ,34%
Voorburg 175 ,34% 172 ,33%
Weesp 174 ,34% 172 ,33%
Maarssen 168 ,32% 161 ,31%
Mijdrecht 168 ,32% 163 ,31%
Zwanenburg 165 ,32% 177 ,34%
Voorhout 162 ,31% 171 ,33%
Apeldoorn 157 ,30% 165 ,32%
Voorschoten 143 ,28% 147 ,28%
Nieuwegein 141 ,27% 140 ,27%
Rijswijk (zh) 140 ,27% 119 ,23%
Assendelft 139 ,27% 108 ,21%
Naarden 139 ,27% 136 ,26%
Gouda 138 ,27% 137 ,26%
Soest 138 ,27% 127 ,25%
Arnhem 130 ,25% 122 ,24%
Noordwijkerhout 123 ,24% 125 ,24%
Wassenaar 123 ,24% 135 ,26%
Bergen (nh) 118 ,23% 112 ,22%
Vijfhuizen 115 ,22% 113 ,22%
Capelle a/d IJssel 112 ,22% 123 ,24%
Zwaag 112 ,22% 103 ,20%
Krommenie 109 ,21% 106 ,20%
Leidschendam 106 ,20% 114 ,22%
Rijsenhout 104 ,20% 98 ,19%
Uitgeest 103 ,20% 99 ,19%
Woerden 103 ,20% 93 ,18%
Breda 101 ,19% 100 ,19%
Schiedam 101 ,19% 109 ,21%
Ouderkerk a/d Amstel98 ,19% 101 ,20%
Bennebroek 97 ,19% 86 ,17%
Laren (nh) 97 ,19% 97 ,19%
Nieuwkoop 93 ,18% 87 ,17%
Vinkeveen 93 ,18% 95 ,18%
Baarn 92 ,18% 98 ,19%
Santpoort Noord 91 ,18% 96 ,19%
IJsselstein (ut) 91 ,18% 94 ,18%
Leimuiden 90 ,17% 94 ,18%
‘s Hertogenbosch 90 ,17% 92 ,18%
Den Helder 87 ,17% 96 ,19%
Koog a/d Zaan 87 ,17% 100 ,19%
Zeist 82 ,16% 85 ,16%
Monnickendam 81 ,16% 88 ,17%
Ter Aar 80 ,15% 84 ,16%
Abcoude 78 ,15% 77 ,15%
Breukelen (ut) 77 ,15% 76 ,15%
Dordrecht 77 ,15% 78 ,15%
Vlaardingen 76 ,15% 72 ,14%
Zaandijk 76 ,15% 74 ,14%
Overige gemeenten (<0.15%) 8991 17,2% 9367 17,9%
Totaal 518221 100,0 52.344 100,0

Geplaatst door gerard uit NULL

Het migratiesaldo van onze gemeente. Na de opening van de Polderbaan een sterk negatieve trend. Of er een echte relatie is valt hiermee niet aan te tonen, maar het geeft natuurlijk wel te denken. Anders dan de komst van de Polderbaan is er hier immers niet zoveel veranderd.

Gemeente Castricum
Aantal inwoners 1-1-2000 34.329
Aantal inwoners 31-12-2004 35.091
Migratiesaldo:
2000 294
2001 320
2002 74
2003 -144
2004 -301

Geplaatst door Ton uit NULL

Heel goed, Gerard. heel perfekt.
B.V. Nederland mag (en moet) ondertussen maar eens goed met de neus op Schiphol gedrukt worden. Niks te NIMBY.
De kwalijke gevolgen van Schiphol gelden voor een gebied rond Schiphol met een straal van 30 km. Lawaai, stank, stof, extra verkeer, enz..
Stoppen met die groei!
En dat niet alleen voor Castricum,maar ook voor Beverwijk, Amsterdam, Amstelveen, Uithoorn, Limmen, Lisse, Assendelft en al die andere dorpen en steden die niet genoemd worden, maar wel in dat gebied liggen.
Dat de regering en de 2e Kamer nog steeds zó positief over Schiphol durven te spreken is een schande.
De bel zal nog lang en hárd moeten worden geluid!

Geplaatst door Jan Griese uit Amstelveen

Schiphol ligt ver weg, onze regio heeft dan ook economische gezien helemaal niks met Schiphol. Deze opmerking beschouw ik als NIMBY.
Hoezo, helemaal niets met schiphol: Castricum 219,Heilo 215,Zaandijk 76, Velserbroek221, Bennebroek 97.Krommenie 109,Bergen NH 118,Nwijkerhout 123,Assendelft 139,Noordwijk 297,Heemskerk 297, Heerhugowaard 355,

Verder beschik ik over cijfers uit 2003. daaruit valt op te maken dat de werkenden op schiphol steeds t.o.v.2006 van verder weg komen:
Amstelveen -272 t.o.v. 2003
Uithoorn - 94
Aalsmeer -109
Almere +442 ,,
den Haag +196 ,,
Leiden +184 ,,
Rotterdam +108 ,,
Rationale achter dit verhaal: Je moet geen NIMBY verhalen rondstrooien. Iedereen onder start en landingsbanen heeft min of veel meer ernstige hinder en slaapverstoring.
Wij hier in deze regio kampen sinds de opening van de Buitenveldertbaan ook als startbaan 1989 met onbeschrijvelijke overlast en maakten ook de Bijlmerramp mee,die ik uit mijn raam zag gebeuren.
Dus: Daar waar disproportionele overlast is
moet die HINDER minder, Ja zeker Ton, Ook in Castricum,Ook in Amstelveen enz enz enz.




Geplaatst door gerard uit NULL

Jan Griese, U haalt de Bijlmerramp erbij?
U trekt nog steeds mijn opmerkingen richting NIMBY? Was het niet de Bijlmer die na de Bijlmerramp als eerste, en heel lang daarna, riep dat men voortaan maar niet meer over de Bijlmer moest vliegen?
Is het niet steeds de gemeente Amsterdam die almaar claimt dat men maar niet over het centrum moet vliegen? En dat nu voor een belangirijk deel ook voor elkaar heeft? Is het niet steeds dat de meederheid zogenaamd democratisch vindt dat de minderheid 'in minder dicht bevolkt gebied' de meeste hinder maar moet absorberen? Hoe noemt U dát gedrag dan?

Onze regio had, in uw woorden 'VROEGER' nu eenmaal 'geen gevoel bij Schiphol. Dát was de crux van mijn verhaal, inhakend op de titel van dit bericht. Als regiobewinder kan ik dat toch wel weten, lijkt me. Heel jammer dat u mij van NIMBY blijft betichten.

Geplaatst door Jan Griese uit Amstelveen

Tot slot: De VGP gaat opkorte termijn met Amsterdam ingesprek. Ja, ik blijf je gedoe als NIMBY zien. PS: Over de Bijlmer vliegen nog steeds vliegtuigen. Vindt je hun reactie zo vreemd dan......?
Onvoorstelbaar Dag dag

Geplaatst door gerard uit NULL

Hallo Jan Griese! Ik vind 'hun' reactie kort na de Bijlmercrash heel begrijpelijk. Maar ik vind inderdaad wel vreemd als die reactie nog járen later prominent doorklinkt. "leg de risico's niet hier'. Dus -kennelijk- wel ergens anders. Dat is in mijn ogen puur NIMBY.

Gaat VGP Amsterdam vragen hun NIMBY-gedrag op te geven en weer wat meer vliegverkeer te accepteren?

Geplaatst door Jan Griese uit Amstelveen

Daar hoor je later over.

Geplaatst door gerard uit NULL

Jan Griese, als lid van PVRC en dus mede-belanghebbende binnen de VGP-achterban mag men dat toch wel weten? Waarom toch steeds die geheimzinnigheid?

Geplaatst door j h griese uit Amstelveen

Gerard [edit, red], wat ben je toch een......
Vraag dat maar na bij je eigen PVRC bestuur.
Dacht je nu heus dat ik nog verder ga met en plein publique onze strategieen hier uit te venten....
Ik heb je altijd enige intelligentie toegedicht, maar .....nee.
Je stuurt iedere keer aan op een ordinair machtspelletje

Geplaatst door gerard uit NULL

j h griese, het PVRC bestuur zwijgt in alle talen.

Geplaatst door Rieneke Schokking uit Amstelveen

Jan zegt dat de VGP binnenkort met Amsterdam in gesprek gaat. Allereerst: als je dit noemt en iemand vraagt terecht wat dit verder inhoudt, trek je dan niet terug en al zeker niet op zo'n manier. Wie stuurt hier nu aan op een ordinair machtsspelletje?
Gerard. het PVCR bestuur is niet het enige bestuur dat in alle talen zwijgt. Ook hier in Amstelveen worden we door de SWAB niet van dit soort zaken op de hoogte gesteld. Ik vraag me af welk bestuur de bewoners wel vooraf informeert over geplande initiatieven.
Verder verbaas ik me erover dat vanuit de VGP in alle talen gezwegen wordt over het 2+2 baangebruik dat momenteel plaatsvindt. Was dit niet voor de poorten van de hel weggesleept tijdens het vorige Aldersoverleg? En hoe zit het met de Aalsmeerbaan die ook na 1 november even zo vrolijk de hele dag open is. Of valt dit ook onder de geheimhoudingsplicht die de VGP blijkbaar hebben?

Geplaatst door Jan Griese uit Amstelveen

Herhaling van zetten: Het lijkt me dom, als je niet zou aanvoelen waar dat gesprek met Amsterdam over zou gaan. En als SWAB jou niet(meer) informeert, dan stap je toch gewoon naar je wethouder te Amstelveen....
Die gaat over de info van ons allemaal in Amstelveen. Dat recht heeft dus iedereen mevrouw Schokking.
En wat die LVNL aangelegenheid betreft (2 x 2 baangebruik: Vraag het de wethouder. Het einge wat ik kwijt wil is: Dat varkentje wordt op dit moment gewassen.
Dus niet maar wat tetteren svp.

Geplaatst door Jan Griese uit Amstelveen

PS: Zie ook de rubriek :Schrijf. Dag dag

Geplaatst door Rieneke Schokking uit Amstelveen

1) Jan, als het zo zou zijn dat de SWAB mij niet (meer) informeert zou ik ermee kunnen leven. Helaas is het zo dat ik dezelfde informatie krijg als iedereen in Amstelveen. En dat is dus vrijwel nihil.
Dit is geen getetter, dit is helaas de trieste werkelijkheid.
2) Als het zo simpel is waar het gesprek met Amsterdam over gaat, is het al helemaal niet nodig hier zo geheimzinnig over te doen.
3) Eén telefoontje naar de Inspectie was voldoende om te horen dat er momenteel tot in de hoogste regionen commotie is ontstaan over het 2+2 baangebruik en de wijze waarop de LVLN dit heeft gecommuniceerd. De brief die hierover is uitgegaan is inmiddels weer ingetrokken. Voor dit laatste gegeven was één telefoontje naar de Beleidsdienst voldoende. Zij bevestigden verder dat er inderdaad over de hele linie commotie is ontstaan en het de volle aandacht heeft. De inspectie heeft de LVNL er inmiddels al op aangesproken en het heeft ook de aandacht van de overheid. Beiden, zowel de Inspectie als de Beleidsdienst stelden dat de LVNL dit maar niet zo stilzwijgend kan doen.
Helaas was de man bij de LVNL niet aanwezig.
Ik kan je dus nog niet vertellen wat het verhaal van deze kant is.
Je ziet Jan, zo moeilijk en geheimzinnig is het allemaal niet. Je moet natuurlijk wel bereid zijn je informatie te delen met alle betrokkenen.
Een oproep aan alle betrokkenen: zowel de Inspectie als de Beleidsdienst adviseerde aan de bel te trekken bij alle betrokken instanties.

Geplaatst door Jan Griese uit Amstelveen

Goed zo mevrouw Schokking Ga zo door !