Bewonersruzie om Schiphol
AMSTERDAM - Een knetterende ruzie tussen bewonersgroepen die meepraatten over de toekomst van Schiphol, heeft bijna het advies van oud-minister Alders aan het kabinet onderuit gehaald.
De zogenoemde Alderstafel, waaraan alle betrokken partijen deelnemen, stelt voor tot en met 2020 te werken met een grens van 510.000 vliegtuigbewegingen per jaar.
Dat zijn er 30.000 meer dan afgesproken voor 2010. Dan moeten de regionale luchthavens Lelystad en Eindhoven wel 70.000 vakantiecharters van Schiphol overnemen.
Erwin von der Meer, voorzitter van de gezamenlijke bewonersplatforms, liet Alders vrijdagavond laat weten uit het overleg te stappen. Volgens hem zou handhaving van het nieuwe stelsel praktisch onmogelijk worden. ,,We willen Schiphol niet weg hebben, maar de rechtsbescherming van de burger vervalt straks.’‘
Andere bewonersgroepen vinden dat er genoeg zekerheden zijn ingebouwd en begrijpen niet waarom Von der Meer op het laatste moment is afgehaakt. ,,We praten al anderhalf jaar en dan stap je om één minuut voor twaalf op,’’ zegt een laaiende Kees van Ojik, oud-huisarts in Zwanenburg.
Alders deed dinsdag een ultieme poging iedereen op één lijn te krijgen. Uiteindelijk stemden 8 van 27 bewonersgroepen in. ,,Dat lijkt weinig, maar het zijn acht van de twaalf groepen die aan alle discussies meededen en het hele traject hebben gevolgd,’’ zegt Eef Haverkort van de Dorpsraad Zwanenburg-Halfweg. ,,Wij wonen écht dichtbij de start- en landingsbaan en nu begint de revolutie in Castricum.’‘
Volgens Alders is er wel degelijk een wettelijke verankering van de nieuwe voorstellen. ,,De inspectie kan bij iedere overtreding optreden.’’ Het belangrijkste verschil is dat de geluidsmeetpunten verdwijnen en daarvoor ‘vliegen volgens afspraak’ in de plaats komt. De twee systemen blijven van 2010 tot 2012 naast elkaar bestaan.
Geplaatst door Rob uit NULL