Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Bewoners hoorndol van grondlawaai

 |
 Geplaatst door: webbeheer 
 |
 Bekeken: 1565 
|
 Haarlems Dagblad 
Bewoners hoorndol van grondlawaai

HOOFDDORP - Veel Hoofddorpers horen sinds de opening van de Polderbaan, ruim een jaar geleden, tientallen keren per dag vliegtuigen opstijgen. En ze voelen het ook. Het zogenaamde grondlawaai is een laag, resonerend geluid dat veel mensen stoort, maar ook trillingen veroorzaakt. De Bewonersvereniging Hoofddorp-Noord is sinds kort met Schiphol in gesprek om iets aan de overlast te doen. De vereniging wil nu ook de Haagse politiek overtuigen dat ingrijpen een noodzaak is.


De bewoners hebben in ieder geval al bereikt dat Schiphol het grondlawaai de komende maanden gaat meten. Daarna moet er een beter beeld zijn van wat er gedaan moet worden om het lawaai tegen te gaan. Het grondlawaai is nooit meegenomen in de berekeningen voor geluidshinder. Overlast wordt pas gemeten als de vliegtuigen van de grond zijn.

Het grondlawaai in Hoofddorp-Noord wordt veroorzaakt door vliegtuigen waarvan de motoren vlak voor de start op vol vermogen worden gezet. Bij noordoostelijke wind is dit geluid goed te horen en te voelen in wijken als Arnolduspark, Houtwijkerveld en Vrijschot-Noord. Backx: ,,De laatste kist stijgt om één uur ‘s nachts op en de eerste gaat om kwart voor vijf alweer van de grond. Ik weet dat veel mensen er wakker van worden.’‘

Er zijn oplossingen tegen het grondlawaai, zo zegt Backx, en daar wil de bewonersvereniging nu aan gaan werken. Backx: ,,Er zijn genoeg luchthavens in de wereld die net zo dicht of nog zelfs dichter op de woonwijken gebouwd zijn als Schiphol. Neem LaGuardia bij New York; daar zijn geluidsschermen neergezet die goed schijnen te helpen. Of dichter bij huis luchthaven Zaventem bij Brussel; daar zijn ze ook bezig met het afschermen van het grondlawaai.’‘

Volgens de bewonersvereniging Hoofddorp-Noord is een hoge geluidswal, misschien zelfs omgeven door een stuk bos, de beste oplossing voor het geluid. De villawijk Vrijschot-Noord wordt op dit moment van de Polderbaan afgescheiden door de Geniedijk. Backx: ,,Maar die is niet hoog genoeg. Het geluid trekt er gewoon overheen. Er moet echt een geluidswerende wand komen om het lawaai tegen te gaan.’‘

Het bestuur van de bewonersvereniging gelooft niet in actie of protest. Constructief overleg en samenwerking zijn, wat de vereniging betreft, de sleutelwoorden. ,,We willen de politiek oproepen het grondlawaai ook als een soort ‘invoerfout’ te behandelen, want er is gewoonweg geen rekening mee gehouden. Schultz wil er nu niet over praten en neemt het grondlawaai mee in de evaluatie van de luchtvaartwet in 2006. Dat duurt ons echt te lang, want dan kun je wachten tot 2010 voor de oplossing er echt zijn. Als we nú een probleem hebben en nú een oplossing kunnen verzinnen, dan moeten we daar nú over praten.’’

Volgens Backx is de samenwerking met Schiphol goed. ,,Ze zeggen dat ze willen samenwerken. Die reactie geeft moed. Toch hopen we via de politiek Schiphol wettelijk te kunnen verplichten maatregelen te nemen, want als de luchthaven nergens toe verplicht is, dan wordt de kans dat er niets gebeurt groter.’‘

Op de ledenvergadering die de vereniging medio juni wil beleggen, moet een concreet plan gepresenteerd worden, zo heeft het bestuur zich althans voorgenomen.

Ook pastor Kees van Lent van de Hoofddorpse Johannes de Doperkerk heeft het afgelopen jaar veel last gehad van het grondlawaai van de Polderbaan. ,,Tijdens de kerkdienst hoor je ook altijd wel wat gebrom, maar dat is niet het ergste’‘, aldus Van Lent. De kerk opende vorig jaar een stiltetuin achter het kerkgebouw aan de Kruisweg. ,,En daar hoort dit lawaai natuurlijk niet bij. Verder ruik je hier soms ook een sterke kerosinelucht. Dit is een rustpunt in de drukke omgeving. Dat willen we graag zo houden.’’ Van Lent heeft inmiddels contact gezocht met de bewonersvereniging Hoofddorp-Noord.

Coen Polack
vrijdag 05 maart 2004


Reacties op dit bericht

Geplaatst door Lubbers

Weer zo'n discussie over geluidsniveaus die niet in de modellen zijn meegenomen, wij kennen dit uit de gesprekken met DE sector.

Het meten van de niveaus is een begin, het gebruiken van de klachten (hoeveel klachten, door hoeveel personen, waar en wanneer) voor een WERKELIJKE evaluatie van de bruikbaarheid van de genomen maatregelen is de enige eerlijke (t.o.v. de bewoners rondom de SECTOR). Dit wordt vooralsnog niet gedaan want is niet bij wet vastgelegd.