Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Betere onderbouwing tweede Kaagbaan

 |
 Geplaatst door: A Holwerda 
 |
 Bekeken: 757 
|
 Haarlems Dagblad 
Betere onderbouwing tweede Kaagbaan

SCHIPHOL - Het kabinet komt dit jaar met een betere onderbouwing van de plannen van een tweede Kaagbaan. De grondreservering voor deze nieuwe start- en landingsbaan stuit op veel verzet in Haarlemmermeer, maar het kabinet houdt hier aan vast. De nieuwe baan moet parallel aan de bestaande Kaagbaan komen te liggen. Een deel van de kantoren op Schiphol-Rijk en langs de Kruisweg moet dan tegen de vlakte.

Het dorp Rijsenhout is volgens de dorpsraad dan ten dode opgeschreven: nieuwbouw is onmogelijk en bestaande huizen komen leeg te staan.

Op voorstel van Schiphol blijft ook het nieuwe kabinet achter de plannen staan, zodat in de toekomst meer parallelle starts en landingen mogelijk zijn. Staatssecretaris Atsma wil dit jaar via een Algemene Maatregel van Bestuur in ieder geval de grond voor de toekomstige baan reserveren zodat in die strook geen nieuwe bedrijven komen. De N201 mag wel tijdelijk over deze grond worden omgelegd.

Dit jaar komt het kabinet met een structuurvisie voor Schiphol en de regio. Alle ruimtelijke claims worden daarin verwerkt, net als de plannen om de luchthaven over de weg en via het spoor beter bereikbaar te maken. In deze visie zal het kabinet ook een scherpere analyse geven van de maatschappelijke kosten en baten van de parallelle Kaagbaan. Maar de discussie over deze nieuwe baan barst volgende maand al los in de Tweede Kamer. Daar wordt dan eindelijk de Luchtvaartnota behandeld. Die kwam al in 2009 uit, maar door de val het kabinet ging de behandeling vorig jaar niet door. Op 3 februari zijn eerst insprekers aan de beurt om hun licht op de nota te geven en op 7 februari bespreken de Kamerleden het stuk.

Centraal in de Luchtvaartnota staat het idee van een selectieve groei van Schiphol. De netwerkfunctie staat centraal, ofwel zoveel mogelijk verbindingen naar vliegvelden in de hele wereld. Dat is immers aantrekkelijk voor het internationale bedrijfsleven in deze regio. Mocht de luchthaven vollopen, dan moeten vakantiecharters uitwijken naar Eindhoven en Lelystad. Essentieel is dat de tarieven van de luchthaven concurrerend blijven om te voorkomen dat passagiers uitwijken naar andere luchthavens. Schiphol en de KLM botsten het afgelopen jaar al omdat Schiphol overstappers meer wilde laten betalen. Momenteel wordt onderzocht wat het effect van die prijsverhoging wordt voor de KLM en het routenet.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door E. von der Meer

Opmerkelijk is dat aan de Alderstafel de bewoners mordicus tegen het parallel starten/landen (ook wel 2x2 vliegen genoemd) waren omdat dit de mogelijkheid zou geven tot een enorme capaciteitsuitbreiding die men wilde tegenhouden. Tenslotte is bij het voorgestelde nieuwe normen/handhavingstelsel opgenomen dat gevlogen zou worden met strikt preferentieel baangebruik. Dus 1 baan voor landen en 1 voor starten en persé geen parallel starten/landen ofwel 2x2 baangebruik. De sector was daar tegen maar heeft uiteindelijk ingestemd. De eerste bewegingen om daar op terug te komen worden zichtbaar. Men wil wel degelijk overgaan op het 2x2 baangebruik. Dit staat haaks op het Alderstafeladvies. Hoe de bewoners aan deze tafel daarmee denken om te gaan is nog onduidelijk. We zullen zien. Regelmatig wordt door hen gedreigd om de stekker eruit te trekken, maar ja zeggen en doen hoeven niet hetzelfde te zijn.

Geplaatst door V.O.S.

"Centraal in de Luchtvaartnota staat het idee van een selectieve groei van Schiphol."

Maar dan wel constant..... Dan maakt het 'selectieve' ook niets uit voor de omwonenden, die zitten even goed in de herrie en het neerstortingsgevaar.