Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Besluit tweede Kaagbaan Schiphol op de lange baan

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 1455 
|
 haarlems dagblad.nl 
Besluit tweede Kaagbaan Schiphol op de lange baan

SCHIPHOL - Een besluit over de aanleg van een parallelle Kaagbaan is op de lange baan geschoven. Daarmee blijven ondernemers en bewoners uit dorpen als Rijsenhout nog langer in onzekerheid.

In 2015 zou het kabinet een beslissing nemen over de aanleg van een tweede Kaagbaan, zo zegde staatssecretaris Joop Atsma in 2011 nog toe. Maar nu laat minister Melanie Schultz van Haegen weten dat een besluit over het al dan niet aanleggen pas na 2023 aan de orde is. In de tussentijd blijft de grond voor de start- en landingsbaan gereserveerd. Schulz bereidt momenteel een algemene maatregel van bestuur voor waardoor het verboden is daar te bouwen. Bestaande bedrijfspanden, woningen en de net omgelegde N201 mogen nog blijven. Gronden mogen alleen tijdelijk voor tien jaar worden gebruikt.

De nieuwe baan zou nodig zijn vanwege de overheersende zuidwestelijke winden en de steeds drukkere spitsuren op Schiphol. Haarlemmermeer, ondernemers op Schiphol-Rijk en de provincie Noord-Holland zijn geen voorstander van de nieuwe baan. De provincie wil dat bij aanleg een andere baan wordt gesloten, bij voorkeur de Aalsmeerbaan, zodat rond Aalsmeer woningbouw mogelijk wordt. Met name voor het dorp Rijsenhout is de aanleg funest omdat woningbouw dan onmogelijk is. De toestellen komen immers pal over het dorp, net als over Burgerveen en Leimuiden.


Reacties op dit bericht