Besluit aanleg Lelystad toch dit jaar
Staatssecretaris Wilma Mansveld van Luchtvaart wil nog voor het eind van het jaar een besluit nemen ten aanzien van de aanleg van luchthaven Lelystad. Er dreigt vertraging, onder meer doordat het onderzoek naar de gevolgen voor omgeving en milieu onvoldoende was. Mansveld erkende maandagavond bij het jaarlijkse Schipholdiner dat er ‘een tandje bij moet.’
In juni ging de Tweede Kamer al akkoord met de uitbreiding van de omstreden luchthaven bij Lelystad, waarvan het nut en de noodzaak nog steeds niet vaststaan. De luchthaven zou pas nodig zijn als Schiphol in de buurt komt van de 510.000 vliegbewegingen, een aantal dat vorig jaar nog op 426.000 lag.
Overloop
Aanvankelijk was de luchthaven bedoeld als overloop van Schiphol, dat de vrijetijdsmaatschappijen er wilde laten opstijgen en landen. Toen dit juridisch onhaalbaar bleek, besloot Schiphol het vliegveld toch te ontwikkelen in de hoop dat zich vanzelf luchtvaartmaatschappijen aandienen. De oproep van Camiel Eurlings, president-directeur van KLM, om het nog een jaar of twee aan te kijken en even pas op de plaats te maken, werd genegeerd door Schiphol en het kabinet. Uit het ondernemingsplan blijkt dat de luchthaven de eerste 10 jaar verlieslijdend zal zijn.
De gemeente Dronten stelde onlangs in een brief aan oud-minister Hans Alders, kwartiermaker voor de luchthavenplannen, dat er te veel naar een conclusie toegewerkt wordt in de besluitvorming rond de aanleg van Lelystad. Ook noemt de buurgemeente het niet slim dat de overlast van vliegen met de aanleg van Lelystad verder over Nederland wordt uitgesmeerd. Alders verzekerde maandag nogmaals dat de groei op Schiphol er echt gaat komen.