Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Beperking geluidsoverlast Schiphol loopt vast

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 718 
|
 PERSBERICHT SWAB 
Beperking geluidsoverlast Schiphol loopt vast

PERSBERICHT

Stichting Schiphol Werkgroep Amstelveen Buitenveldert (SWAB)
Amstelveen, 22 januari 2014

Beperking geluidsoverlast Schiphol loopt vast
De politiek dient haar verantwoordelijkheid te nemen
Onder regie van oud milieu minister Alders is een nieuw geluidsstelsel ontwikkeld
dat als doel heeft de beoogde groei van Schiphol naar 510.000 vluchten per jaar
af te wikkelen met zo min mogelijk geluidsoverlast voor bewoners.
Het zogenaamde strikt preferentieel baangebruik (zo veel mogelijk inzet van die
banen met de minste geluidsoverlast) komt echter niet goed van de grond. Zo is
de minst preferente Buitenveldertbaan fors boven de prognoses ingezet
gedurende het experiment. Dit was aanleiding voor de gemeenten Amsterdam en
Amstelveen om een onafhankelijk onderzoek in te stellen door het Britse bureau
Helios.
De Alderstafel geeft als reactie op het onderzoek aan dat de
weersomstandigheden de belangrijkste oorzaak zijn van de hoge inzet. Echter uit
onderliggende gegevens van de luchtverkeersleiding blijkt dat de inzet van de
Buitenveldertbaan veel hoger is dan op basis van het opgetreden weer verwacht
had mogen worden: 41% overschrijding in 2011 en 50% overschrijding in 2012.
De SWAB verlangt dan ook dat de Alderstafel zich niet verschuilt achter het weer
maar geconstateerde problemen met de uitwerking van het nieuwe geluidsstelsel
gaat oplossen.
Het onafhankelijke onderzoek door Helios constateert namelijk belangrijke
weeffouten in het nieuwe systeem. Reparatie van deze weeffouten biedt kansen
om de geluidsoverlast te verminderen met behoud van de veiligheid en efficiency
op Schiphol.
In plaats van de kansen op te pakken die het Helios onderzoek biedt houdt de
Alderstafel echter verkrampt vast aan het voorgestelde stelsel. Het eigen gelijk en
deelbelangen staan beperking van de totale geluidsoverlast in de weg.
De SWAB doet daarom een beroep op de Tweede Kamer om het initiatief te
nemen tot een ‘reparatie plan’. Na uitvoering van de reparatie door de Alderstafel
kan de Tweede Kamer dan de evaluatie van het experiment afronden en een
besluit nemen over de invoering van het nieuwe geluidsstelsel.

Voor informatie: drs. J.H. (Jan) Griese Tel: 0297-582336
Voorzitter Stichting SWAB 5500 leden
Secretaris BLRS 18 platforms uit de groot regio Schiphol


Reacties op dit bericht

Geplaatst door V.O.S.

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.

¨ Reparatie van deze weeffouten biedt kansen
om de geluidsoverlast te verminderen met behoud van de veiligheid en efficiency
op Schiphol. ¨

De geluidsoverlast te verminderen?
Verplaatsen is eerder het motto.
Verplaatsen naar gebieden waar het minder bevolkt is, zodat de cijfers voor de sector beter uitkomen. Een kleinere groep mensen krijgt alle shit over zich heen. Dat is politiek in Nederland bv.. Artikel 21 geldt voor alle burgers!