Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Benno Baksteen: cultuur van openheid zorgt voor veiligheid

 |
 Geplaatst door: A Holwerda 
 |
 Bekeken: 595 
|
 BN de Stem 
Benno Baksteen: cultuur van openheid zorgt voor veiligheid

“Elk incident, klein of groot, wordt gemeld.”

Dat is de belangrijkste pijler onder het hoge veiligheidsniveau in de Westerse luchtvaart”, zegt Benno Baksteen.

Nederlands bekendste piloot is al twee jaar gepensioneerd, maar leidt nog wel het Platform Nederlandse Luchtvaart (PNL), een onafhankelijk kennisinstituut.

Baksteen roemt de cultuur van openheid onder zijn collega’s. “Die heeft zich de laatste veertig jaar ontwikkeld tot een systeem waarin elke piloot zich ervan bewust is dat hij collega’s en zichzelf helpt als hij alle fouten, maar ook kleine onverklaarbare technische voorvallen, aan anderen beschrijft. Dat kan hij doen zonder dat hem een straf wordt opgelegd. De melding van het incident staat voorop.”

Baksteen geeft een voorbeeld van een melding uit zijn eigen loopbaan: “In een vliegtuig waarop ik het gezag voerde, vielen door een combinatie van schakelingen twee navigatiesystemen uit. Nu had ik nog wel een back-up systeem over, maar evenzogoed moest dit uitgezocht worden, vond ik. De oorzaak lag in een bepaalde serie van schakelingen die ik uitvoerde. Daarom zijn korte tijd later de protocollen aangepast zodat andere piloten nooit meer van zoiets hoeven te schrikken.”

Het enige probleem dat Baksteen ziet als het gaat om de veiligheid van de passagier, is dat de techniek in de vliegtuigen door alle verbeteringen van de laatste jaren misschien wel té goed is geworden. “Het verleidt maatschappijen buiten Europa en de Verenigde Staten er soms toe veel langer te wachten met het onderhoud van bepaalde onderdelen. Die gaan haast niet meer stuk. Maar dat kan tóch gevaar opleveren. Mijn advies is om goed te kijken naar de zwarte lijsten van vliegmaatschappijen die sinds een paar jaar bestaan.” De lijst staat op ec.europa.eu/transport/air_portal.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door L.R. Aalegeiz

Welk effect heeft de schijnveiligheid op het externe groepsrisico?

Geplaatst door V.O.S.

"Het verleidt maatschappijen buiten Europa en de Verenigde Staten er soms toe veel langer te wachten met het onderhoud van bepaalde onderdelen. Die gaan haast niet meer stuk. Maar dat kan tóch gevaar opleveren.


Het heeft nog een keerzijde, voor de luchtvaartmaatschappijen uiteraard niet, maar wel voor de technische levensduur en daaraan direct verbonden, de uit de vaart te nemen toestellen, die nu dus veel langer meegaan dan voorheen. Dus de drang om de toestellen te vervangen en daardoor de technische onvolkomenheden, zoals de herrie die geproduceerd wordt door een toestel, komt mijn inziens ook op een lager pitje te staan. Wellicht kunnen de ontwerpers van motoren zich nu ook meer gaan toeleggen op het veel, maar dan ook veel stiller maken van de motoren.

En helaas is het zo dat de meeste fouten die lijden tot het crashen van een toestel, menselijke oorzaak tot grondslag heeft. Al is het maar het interpreteren van de bediening in een noodsituatie, wat al een hele toer op zich is.
Gelukkig gaat het in de meeste gevallen wel goed.

Geplaatst door Observer

VOS: Jou Citerende: "Wellicht kunnen de ontwerpers van motoren zich nu ook meer gaan toeleggen op het veel, maar dan ook veel stiller maken van de motoren."

Vernomen uit recent Duits rappport: Men is nu met voorrang bezig om vliegtuigen zuiniger te maken. (Energie crisis !)
Dat kan deels, maar zou weer meer Nox uitstoot (zure regen bevorderend) geven,
en ook ten koste van het geluid gaan. (Meer geluid dus)

De experts daar verwachten niet, dat voor 2045 nog stillere vliegtuigen mogelijk zijn, (er is de afgelopen 20 jaar wel wat bereikt)

Ook als men technisch eerder daartoe in staat is, zal vlootvernieuwing tijd vergen. (Vliegtuigen blijven gemiddeld zeker ca 25 jaar in gebruik! !) Als het al niet langer is, zoals jij al stelt !