Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Belgen ineens grote speler op luchtvrachtmarkt

 |
 Geplaatst door: A Holwerda 
 |
 Bekeken: 681 
|
 Haarlems Dagblad 
Belgen ineens grote speler op luchtvrachtmarkt

SCHIPHOL -  De Belgische grondafhandelaar Aviapartner, actief op veel Europese luchthavens, neemt op Schiphol de vrachtverwerker Aero Groundservices over. Hierdoor wordt Aviapartner in één klap een van de grootste spelers in Nederland op het gebied van vrachtafhandeling.


,,We hadden tot nu toe slechts veertien werknemers die zich bezighielden met luchtvracht op Schiphol. Daar komen nu 520 mensen bij’‘, zei Aviapartner-directeur Theo Dilissen. Zijn bedrijf is al wel een van de grootste afhandelaars van bagage van passagiers op Schiphol.

De nationale luchthaven is een belangrijk Europees knooppunt in het luchtvrachtverkeer. Zeker nu de Schiphol-directie luchtvracht als een van haar strategische speerpunten heeft benoemd, is uitbreiding op de luchthaven belangrijk voor Aviapartner. Aero verwerkt jaarlijks ruim 400.000 ton vracht. Het totale vrachtvolume dat Aviapartner jaarlijks in- en uitlaadt, komt hiermee op ongeveer 1,4 miljoen ton.

Drie grote partijen

Aero, dat alleen actief is op Schiphol, is vooral sterk in het afhandelen van grote vrachtvliegtuigen uit Azië, verklaarde Dilissen. ,,Binnen drie uur na aankomst vertrekt een jumbo weer.’’ Aviapartner wil met Aero Groundservices bovendien sterk staan in de verwachte consolidatie in de branche. Steeds meer luchtvaartmaatschappijen stoten volgens Dilissen de afhandeling van vracht en bagage af. Uiteindelijk blijven er volgens de Belg drie grote partijen binnen Europa over. Aviapartner wil er één van zijn.

Overnames op Schiphol zitten er echter niet meer in, voorspelde Dilissen. Er zijn geen kleine partijen meer over om op te kopen. ,,We moeten groeien door het binnenhalen van klanten.’’ Daarbij richt Aviapartner zich niet alleen op vrachtafhandeling. Het wil bijvoorbeeld ook de passagiersbagage van easyJet gaan verwerken.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door Art uit Zaandam

En dan hebben ze de ijzeren Rijn nog niet in stelling gebracht. En wat te denken van het uitdiepen van de Schelde, zodat Rotterdam nu eens echte concurrentie krijgt van Antwerpen.

Het ziet er niet goed uit voor dit kabinet met dat zgn. nieuwe milieubeleid. Saskia Sassen en Roeland Waterman gaan daarom Nederland als woon- en leefgemeenschap als Delta-Metropool op nieuw indelen.

Drinkt u tegenwoordig ook een cappuccino?