Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Bedrijven verwijten Schiphol misbruik op vastgoedmarkt

 |
 Geplaatst door: Liesbeth 
 |
 Bekeken: 979 
|
 fd.nl 
Bedrijven verwijten Schiphol misbruik op vastgoedmarkt

‘Tweede Kaagbaan moet concurrentie uitschakelen’

Door: Heiko Jessayan

Ondernemers die met hun bedrijf gevestigd zijn in het bedrijvenpark Schiphol-Rijk betichten de luchthaven Schiphol van concurrentievervalsing.

Zij verwijten Schiphol Group en vastgoeddochter Schiphol Real Estate (SRE) bedrijven met lage vierkantemeterprijzen naar Schiphol-Centrum te lokken om zo Schiphol-Rijk dwars te zitten. Softwaregigant Microsoft verhuisde vorig jaar al zijn kantoor van Schiphol-Rijk naar Schiphol.

‘Schiphol concurreert met Schiphol-Rijk. Er is hier voldoende ruimte, maar het is mij een doorn in het oog dat Schiphol steeds meer onroerend goed ontwikkelt en kantoren bouwt voor mensen die er niet hoeven te zijn’, zegt John Jansen, ceo van The Advanced Travel Partner, een van de grootste zakenreisorganisaties in Europa.

‘Tegen de afspraken’

Schiphol handelt volgens Jansen tegen de afspraken, omdat Microsoft geen luchtvaartgebonden bedrijvigheid betreft en zich om die reden niet in Schiphol-Centrum mag vestigen. Door de vastgoedontwikkelingen van Schiphol ontstaat er veel ‘niet-luchtvaartgebonden’ werkverkeer en neemt de kans op file toe met als gevolg dat passagiers hun vliegtuig missen.

Volgens Jansen is de reservering van de tweede Kaagbaan enkel een voorwendsel om de concurrentie uit te schakelen, omdat Schiphol-Rijk dan minder aantrekkelijk wordt. ‘Die baan is volstrekt overbodig. Schiphol kan zich beter toeleggen op de kwaliteit van de dienstverlening, wil ze nog passagiers vasthouden.’

‘In strijd met bestemmingsplan’

Directeur Willem Masseur van Forward Business Parks (FBP) in Schiphol-Rijk beaamt het verhaal van Jansen. ‘SRE heeft Microsoft voor een veel te lage vierkantemeterprijs naar Schiphol-Centrum gehaald. Maar bestemmingsplantechnisch mag dat helemaal niet.’

In een reactie laat Schiphol weten dat het aan Microsoft zelf is te bepalen waar het zich wil vestigen. ‘Werknemers van Microsoft moeten vaak vliegen. Microsoft wilde dus zelf dicht bij de luchthaven zitten’, zegt de woordvoerder.

Reactie Schiphol

Schiphol herkent zich niet in de kritiek dat de luchthaven bedrijven uit Schiphol-Rijk weglokt door goedkopere kantoorruimte aan te bieden. ‘Als A-locatie concurreren wij tegen marktconforme prijzen. Bovendien ontwikkelt SRE enkel in het luchthavengebied en niet buiten de hekken.’

Maar Masseur heeft een andere ervaring. ‘Als ik iets wil ontwikkelen, moet ik toestemming vragen aan de provincie. De enige die dat niet hoeft te doen is Schiphol. Die kan de ene na de andere bedrijfshal hier neerzetten. Ik kijk hier soms mijn ogen uit.’

‘Oneerlijke concurrentie’

Bovendien participeert Schiphol (33,3%) met provincie Noord-Holland (18,1%) en de gemeenten Amsterdam (24,3%) en Haarlemmermeer (24,3%) in projectontwikkelaar Schiphol Area Development Company (SADC). ‘Voor ons is SADC een concurrent. Die moeten ze opdoeken’, zegt Masseur, die tevens voorzitter is van de coöperatie Park Rijk, waarin onder meer ASR (Fortis), Credit Suisse, Deka Immobilien, HSBC Trinkhaus, ING en KLM participeren.

Masseur: ‘Er staan hier twaalf juristen klaar om de zaak namens onze beleggers aanhangig te maken. Er staat meer dan euro 800 mln beleggingsschade op het spel. Als Eurlings zijn plannen doorzet, wordt dat een miljardenbaantje.’


Reacties op dit bericht

Geplaatst door cns uit deltametropool

Wij wezen er al eerder op: dient er niet eindelijk een "knip" te worden gemaakt in de zg. "luchtvaartgebonden" en anderzijds "vastgoed" aktiviteiten van Schiphol Group, ASA en SADC? Meer en meer noopt de infrastructurele congestie tot een oplossing in die richting.
Probleem lijkt dat de huidige machtsverhoudingen zozeer in bedrijfsmatige en politieke (schaduw-)netwerken verstopt zitten, dat het er tot nu toe niet van kwam.
Alles lijkt nu af te gaan hangen van het terugwinnen van een vorm van openbaar bestuur die meer onafhankelijk van de ongetwijfeld zeer machtige luchtvaart- en globaliseringslobby kan opereren.
Het huidige Provinciaal bestuur met haar aangeschoten boegbeeld Harry Borghouts lijkt voorlopig de realisatie hiervan te blokkeren en met het Min. V&W en VROM reeds onder 1 dak wordt de Haagse situatie van onvoldoende scheiding van verantwoordelijkheden pijnlijk zichtbaar. Misschien is dit door de almaar groter wordende problematiek een punt dat veel meer aandacht verdient?



Geplaatst door gerard uit NULL

"wij"? Wie zijn "wij", cns?