Bebouwing bij Polderbaan breekpunt in discussie over grondlawaai
|
| | Haarlems Dagblad
hoofddorp - Een tunneltent langs de Polderbaan tegen het grondlawaai? Een prima plan. Maar dat er ook nog een terrein van 60 hectare daarnaast wordt ontwikkeld tot een bedrijventerrein, stuit op grote politieke bezwaren in Haarlemmermeer.
Dat bleek maandagavond tijdens een bewonersbijeenkomst in het raadhuis van Hoofddorp. De meeste partijen vrezen voor veel verkeersoverlast op de smalle polderwegen wanneer de strook wordt bebouwd. De bebouwing is echter noodzakelijk om de toegezegde vermindering van tien DB van het grondgeluid te halen. De tunneltent komt in het huidige ontwerp aan maximaal zeven DB. Tien DB is echter nodig om binnen de pijngrens te blijven.
Geplaatst door willem uit hoofddorp
-vergeleken met alle andere mogelijke ontwerpen zo goedkoop dat grote twijfel ontstaat aan de gedrevenheid van Schiphol om het probleem serieus aan te pakken
-biedt de mogelijkheid van de 'noodzaak' om voor de 3db (van de benodigde 10db geluidsreductie) die de tent niet kan tegenhouden een bedrijventerrein te gaan bouwen, dat dan deze 3db voor haar rekening mag nemen. Bekend mag toch worden verondersteld dat Schiphol haar meeste winst behaalt uit het exploiteren van vastgoed.
-dit laatste stuit natuulijke op allerlei planologische bezwaren die de daadwerkelijke benodigde reductie zullen gaan belemmeren. Schiphol zal dan de procedures als struikelblok kunnen aanwijzen.
-volgens mijn informatie is een dergelijke constructie, met name het mechanisme dat een 1,5 km lange tent moet gaan oprichten en laten zakken nog nergens ter wereld in gebruik dan wel haar werking aangetoond. Het enthousiasme over de tent bevreeemdt mij daarom een beetje.