Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Baanonderhoud in september

 |
 Geplaatst door: webbeheer 
 |
 Bekeken: 1022 
|
 BAS 
Baanonderhoud in september

Vanaf 6 september zijn achtereenvolgens de Zwanenburgbaan en de Polderbaan op Schiphol een week buiten gebruik voor onderhoud. Onder andere worden verlichting en riolering gecontroleerd en scheurtjes in het wegdek behandeld. De Zwanenburgbaan is van 6 tot en met 12 september 24 uur per dag buiten gebruik. De Polderbaan is van 13 tot en met 19 september overdag buiten gebruik, maar wordt ‘s nachts wel ingezet.

De andere start- en landingsbanen worden in deze periode intensiever gebruikt. Welke banen worden ingezet, hangt af van de actuele weers- en verkeersomstandigheden en wordt gemeld op www.bezoekbas.nl

Gevolgen onderhoud Zwanenburgbaan
Als de Zwanenburgbaan niet beschikbaar is, wordt er meer gebruik gemaakt van de Buitenveldertbaan. Deze krijgt dan de functie van tweede start- of landingsbaan in een start- of landingspiek. Buiten de piekperioden en ’s nachts zal het buiten gebruik zijn van de Zwanenbugrbaan naar verwachting geen grote gevolgen hebben.

Gevolgen onderhoud Polderbaan
Als de Polderbaan overdag en in de avond niet gebruikt kan worden, mist Schiphol een hoofdbaan. De Zwanenburgbaan en de Buitenveldertbaan zullen daarom tijdens het onderhoud aan de Polderbaan intensiever gebruikt worden. De Zwanenburgbaan wordt dan de hoofdbaan, terwijl de Buitenveldertbaan de functie krijgt van tweede start- of landingsbaan tijdens start- en landingspieken.

In de nacht is de Polderbaan gewoon beschikbaar. Er is dan geen afwijkend baangebruik.

Wat is regulier onderhoud?
Start- en landingsbanen worden zeer intensief gebruikt. Door het veelvuldig starten en landen van vliegtuigen treedt slijtage en verontreiniging op. Om het vliegverkeer veilig te kunnen laten plaatsvinden en de baan in goede staat te houden heeft iedere start- en landingsbaan regelmatig onderhoud nodig.
Regulier onderhoud wordt jaarlijks uitgevoerd en duurt ongeveer een week, in tegenstelling tot groot onderhoud dat eens in de zeven jaar plaats vindt en ongeveer een maand duurt. Bij regulier onderhoud worden bijvoorbeeld de volgende werkzaamheden verricht:
- de verlichting van de baan en de aanvliegverlichting wordt getest en waar nodig worden lampen vervangen.
- De riolering van de baan wordt geïnspecteerd en gereinigd.
- Eventuele scheurtjes in het wegdek worden behandeld.
- Waar nodig wordt belijning opnieuw aangebracht
- Er worden stroefheidsmetingen gehouden. Een stroeve baan is belangrijk voor het veilig afhandelen van vliegverkeer.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door Ton uit NULL

Als de polderbaan gesloten is en de zwanenburgbaan als startbaan in gebruik is, wel....... dan kunnen we genieten. De LVNL kent dan geen ándere oplossing dan alle starters récht over Spaarndam en Velserbroek te jagen. Ze zijn daar net zo inventief als dooie mollen. Ze hebben daar nog nooit gehoord over het oppikkken van andere routes in gewijzigde omstandigheden. Zoals het ná de start oppakken van de routes van de polderbaan, ook al zijn die al erg genoeg.
Of gewoon ándere routes met minder overlast.
Maar ja het zal bij hun wel zijn dat ze dom zijn geboren en nooit wat hebben bijgeleerd.
Als het blijft zoals het nu al sinds 2003 is, wordt het genieten van 13 t/m 19 september.

Geplaatst door gerard uit NULL

Ton, ik voel met je mee, maar zou LVNL na deze tirade van jou plots haar leven beteren? Hoe kan dit nu netjes op de agenda worden gekregen?