Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Baangebruik Schiphol opnieuw gewijzigd

 |
 Geplaatst door: sijmen 
 |
 Bekeken: 861 
|
 LVNL & AAS 
Baangebruik Schiphol opnieuw gewijzigd

Baangebruik Schiphol opnieuw gewijzigd

Gezamenlijk persbericht van Luchtverkeersleiding Nederland
en Schiphol Group

Bron: Schiphol Group Corporate Communications & Public Affairs

Persbericht / Press Release

Schiphol,

26 maart 2004

Het baangebruik op Schiphol wordt op woensdag 31 maart a.s. gewijzigd om de verdeling van de geluidbelasting in de pas te laten lopen met de jaarplanning.

Sinds 30 januari 2004 wordt er tijdens de start- en landingspieken, als het weer het toelaat, primair gestart naar het zuiden en geland vanuit het noorden. Vanwege de invoerfout en het vraagstuk van parallel starten wordt er daarnaast momenteel ook meer gebruik gemaakt van de Buitenveldertbaan in plaats van de Zwanenburgbaan. ’s Nachts is sinds 30 januari de Kaagbaan de primaire startbaan voor starts naar het zuidwesten en de Polderbaan de primaire landingsbaan voor landingen vanuit het noorden.

Op 31 maart gaat dit veranderen en zal het baangebruik weer in grote lijnen zijn zoals de uitgangssituatie op 1 november 2003 was. Dat wil zeggen dat, als het weer het toelaat, er vooral gestart zal worden naar het noorden vanaf de Polderbaan (tijdens de startpieken vanaf de Polderbaan en de Zwanenburgbaan) en geland vanuit het zuiden op de Kaagbaan (tijdens de landingspieken op de Kaagbaan en Aalsmeerbaan). ’s Nachts wordt de Kaagbaan weer de primaire landingsbaan en de Polderbaan de primaire startbaan.

Stuurmaatregel

Het Environmental & Economic Management Committee heeft tot deze stuurmaatregel besloten. Hierin hebben vertegenwoordigers zitting van de Nederlandse luchtvaartmaatschappijen, Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) en de onafhankelijke slotcoördinator, onder leiding van Amsterdam Airport Schiphol.

De voornaamste taak van dit comité is om de ontwikkeling van de geluidbelasting rond Schiphol op de voet te volgen en, indien nodig, gedurende het operationele jaar (van 1 november tot en met 31 oktober) stuurmaatregelen te nemen om binnen de vastgestelde grenswaarden voor geluid te blijven.
De belangrijkste stuurmaatregel is het wijzigen van de preferentievolgorde voor de combinaties van start- en landingsbanen die op Schiphol worden gebruikt.
 


Reacties op dit bericht

Geplaatst door a.l.veendorp

waarom is zoals diversen keren is beloofd,dat er proeven zouden worden genomen met glijvluchten,zodat krommenie minder geluids overlast bij landingen op de zwaneburg baan heefd.

Geplaatst door ben nijssen

Geachte heer, mevrouw
Kunt u mij zeggen hoe vaak de verschillende banen worden gebruikt?
Met name de Polderbaan: hoeveel vliegbewegingen in 2006
( waar zijn deze gegevens te vinden, op welke web-site?)
met vr groet,

Ben Nijssen

Geplaatst door gerard


Geplaatst door ben nijssen

Gerard,
bedankt voor je reactie maar ik kan het aantal vliegbewegingen op de Polderbaan niet vinden op de betreffende sites.
Kan je me verder helpen?

Bij voorbaat dank, Ben Nijssen

Geplaatst door webbeheer

Ben,
absolute aantallen niet, maar je kunt wel de voortgaande percentages van het totaal aantal vluchten voor bijvoorbeeld de P-baan vinden op nomos.

De officiele getallen per vliegjaar weet ik zo even niet te vinden, maar LVNL zal je neem ik aan zonder problemen aan het goede document helpen.

Succes!

Geplaatst door Ben Nijssen

Gerard,
Het is wel vreemd... Laatste gegevens over aantal vluchtbewegingen dat ik kan vinden dateert van 2005 en betreft alleen de Aalsmeerbaan, de Buitenveldertbaan en het totaal.
Daarna is niets meer gepubliceerd.

gr Ben

Geplaatst door J. de Regt

We hebben de laatste weken erg veel last van laagovervliegende vliegtuigen die een hels kabaal maken! De frequnetie is zeer hoog.
Graag verandering svp