Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

BEWONERSPLATFORMS FURIEUS: SCHIPHOL WIL EXTRA RUIMTE TEGEN ALLE AFSPRAKEN IN

 |
 Geplaatst door: webbeheer 
 |
 Bekeken: 743 
|
 Persbericht van de 18 Platforms 
BEWONERSPLATFORMS FURIEUS: SCHIPHOL WIL EXTRA RUIMTE TEGEN ALLE AFSPRAKEN IN

Heftige verontwaardiging bij de 18 platforms tegen geluidshinder nu Schiphol openlijk een poging lanceert om het handhavingstelsel op te blazen. 

Dit stelsel, verankerd in de Wet Luchtvaart is bedoeld om de overlast enigszins binnen de perken te houden. Maar daar heeft de Schiphol directie geen boodschap aan. Wel aan ongebreidelde groei, waarmee aanstaande aandeelhouders zeer gelukkig zullen zijn. Daarom voert men nu de “slechts” 6000 woningen aan, die ernstige hinder ondervinden in tegenstelling tot b.v. de 27.000 gehinderde woningen bij het vliegveld Parijs-Charles de Gaulle. Dus is de boodschap:“Wij doen het geweldig en we zullen in staat zijn zonder meer geluid- en milieuoverlast de groei naar 600.000 vliegbewegingen te realiseren”. Dat is een papieren werkelijkheid. Los van het feit, dat woningen geen oren hebben, worden gemakshalve de honderdduizenden bewoners van de zgn. buitengebieden vergeten.Deze worden dagelijks geconfronteerd worden met de desastreuze gevolgen van de groei van Schiphol. Aan de totstandkoming van de wet heeft Schiphol indertijd actief meegewerkt. Dat is nu te merken. De gekozen systematiek deugt niet. De buitengebieden bestaan niet voor de landspolitiek, terwijl daar het merendeel van de klachten vandaan komt.
Men heeft de blik richting Schiphol gewend vanaf de 35 KE-contour. Daarbuiten, had men bepaald, was geen overlast.  In die zgn. buitengebieden rond Schiphol ( buiten de 35 KE) is de overlast sinds de opening van de Polderbaan met 400.000 vliegbewegingen nu reeds ontoelaatbaar; Schiphol wil nu naar 600.000 vliegbewegingen en op de duur naar een verdubbeling van de huidige capaciteit. Een capaciteitsgroei, die nodig zou zijn voor de verdere ontwikkeling van de “mainport” Schiphol.
De Schiphol directie stelt met de huidige geluidsrestricties de extra capaciteit, die de 5e baan biedt niet ten volle te kunnen benutten. Daarom zal in het kader van de evaluatie van de Wet Luchtvaart voor 30 juni a.s. een voorstel tot afschaffing van het handhavingsysteem worden geformuleerd.
De bewonersgroepen zijn echter van mening dat eerst de politiek aan zet is om, deze keer zonder inmenging van Schiphol, de wet juist aan te scherpen. Dat is uitvoering geven aan de zorgplicht van de overheid. Ondanks dat wettelijk de bescherming puik in orde lijkt, is het aantal klachten tot historische hoogte gestegen. 
Uit kringen rond Schiphol wordt gesteld, dat de 5e baan, ooit als “milieubaan” aangekondigd, nu ook veelvuldig wordt benut door de grote groep vrachtvervoerders en “prijsvechters”, die van de gegroeide capaciteit van Schiphol gebruikmaakt. Een groei, de men door het overboord gooien van iedere vorm van controleerbare bescherming, nog verder wil opvoeren.
Bij de aanleg van de Polderbaan heeft de landspolitiek gefaald in het onderkennen van de gevolgen voor honderdduizenden omwonenden. De kreet dunbevolkt gebied klopt binnen de KE-contour, daarbuiten niet. Door 120.000 mensen in Amstelveen te sparen, wordt nu in een gebied met minstens 300.000 mensen ernstige overlast ondervonden. De luchthaven Schiphol ligt gewoon op de verkeerde plek. Door afsplitsing van vrachtverkeer (Maasvlakte !) en vakantieverkeer (Lelystad !) is het mogelijk een leefbaarder klimaat te creëren in het meest dichtbevolkte deel van dit land. Dat is iets anders dan het afschaffen van een handhavingstelsel.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door Vos

Oke, geen begrip bij de directie van de
Schiphol-group?
Dan rest ons, ons geluidgehinderden, maar
1 ding !
HARDE ACTIES !!!!!!! BOM EROP !!!!!!!!!!!!

Geplaatst door Bob

De timing van Schiphol is werkelijk vebluffend. Terwijl heel politiek Den Haag struikelt over de europese grondwet en z'n wonden likt ziet Schiphol weer z'n kans schoon om de lobby te starten. Het grote "NEE" is ook een signaal dat de burger serieus moet worden genomen. Dus ook in de Schiphol kwestie. Ook hier is een antwoord op z'n plaats. "NEE" tegen de ongebreidelde groei van Schiphol.

Geplaatst door Van Marlen

01/11/2006, van onze verslaggever IRB.

CROSS ("Centrum Regionale Operaties Sanering Schiphol", ook Engels voor "kwaad") opgericht. Als tegenhanger van de CROS met een S, het overlegorgaan dat, aldus een woordvoerder van de nieuwe organisatie, geen verandering heeft gebracht is vandaag een tegenorganisatie opgericht met het doel nu werkelijk effectief op te treden tegen de schrikbarend toegenomen geluidsoverlast die sinds 2003 in de regio tussen Alkmaar en het Noordzeekanaal door het vliegverkeer is ontstaan. Dit is een overkoepelende organisastie van alle bewondersverenigingen in de regio rond 50 km van Schiphol. Hij verklaarde dat deze stap noodzakelijk was. "De burgers zijn jaren bedrogen, hun leefmilieu volkomen verziekt, hun gezondheid bedreigt, en dat alles in naam van economische groei." Hij besloot zijn betoog met de woorden: "Vanaf vandaag wordt teruggehinderd! We sluiten echte acties , waaronder een bezoek van onze leden aan de luchthaven niet uit, en ik kan u verzekeren, dat het, gezien ons ledental, druk zal worden."

Geplaatst door Wim Perlee

Tot nu toe hebben we ons erg (te?) netjes gedragen. Wordt het niet eens tijd om onze tanden te laten zien?

Wat suggesties:

Binnenhof
Op het Binnenhof net zo'n geluid/zoveel Db reproduceren van een vliegtuig als waarmee wij ook regelmatig worden geconfronteerd. Is toegestaan zou je zeggen, boven ons hoofd is het ook toegestaan;

Alle verkeer rond Schiphol stilzetten
Regelmatig, georganiseerd en van te voren via de dagbladen aangekondigd (reizigers kom die dag met de trein) met een zo groot mogelijke groep met auto's de wettelijk toegestane 80 km/u rijden in de directe omgeving van Schiphol. Gezien de dagelijkse drukte zal al het verkeer rond Schiphol zo stil komen te staan.

Als de waarde van het argument niet meer telt, actie!

Geplaatst door Evert Hassink

In Lelystad en Dronten wonen ook mensen.

Geplaatst door Jasja Verbeek

Ik woon dus in lelystad.... en vroeg mij af waarom er toch zoveel vliegtuigen van vreg tot laat overkwamen..... fijn allemaal!

Grt

Geplaatst door gerard

Jasja, weet je, hier in castricum wonen óók mensen. Met dezelfde rechten op een redelijke leefomgeving als andere Nederlanders.
Als jij nú al last hebt, dan kun je nagaan het het leven hier in Castricum is...

Geplaatst door Heam van vugt

Verbluffend hoe je met politieke slimheden en rekenmodellen de ethiek schaakmat zet.
Als die Schiphol jongens eens de andere kant zouden kiezen?
Binnen vijf jaar mocht je dan alleen nog zweefvliegen boven Nederland.
Is het gek dat de maatschappij verruwd?
Wie gelooft er nog in democratie en mensenrechten ,als hij moet vluchten uit eigen zijn tuin?
De wet hoort de slaaf van de ethiek te zijn en niet andersom!

Geplaatst door hoala von diela

ik protesteer

Geplaatst door Fred Gerrets

Sinds 14 maart vliegen, in het kader van een PROEF, over onze wijk, de Aker vliegtuigen constant over, met als resultaat een aanhoudende geluidsoverlast van 's morgens vroeg tot 's avonds laat.
Te danken aan een commissie Alders, waarvan de meeste leden waarschijnlijk niet in deze buurt wonen.
Alders, tenminste niet, die zit in Groningen.
Is er nooit iemand die gedacht heeft aan een klacht wegens geestelijke wreedheid.
Zelfs in het oologsrecht is het niet toegestaan mensen te "martelen" met geluid.

Geplaatst door A. Steenbergen

Ik weet niet of ik recht heb op deze site te reageren over geluidshinder van vliegtuigen, maar aangezien men een vliegveld wil starten in Lelystad zeg ik ageer hier tegen.
Woon in Almere de terreur van vliegtuigen is enorm, iedere dag iedere twee minuten razen ze over ons hoofd, dus uitbreiding? Wat mij betreft pertinent niet, overlast genoeg.