Platform Vlieghinder Kennemerland
 

‘Autolawaai te scheiden van vliegtuigherrie’

 |
 Geplaatst door: webbeheer 
 |
 Bekeken: 877 
|
 NHD 
‘Autolawaai te scheiden van vliegtuigherrie’

Klik voor een vergroting


CASTRICUM - Het is goed mogelijk om puur en alleen de overlast van vliegtuigen te meten. Het zogeheten DINOS-systeem filtert het omgevingslawaai van bijvoorbeeld auto’s en brommers uit de metingen. Dit maakt het systeem uniek in zijn soort. Dat meent in elk geval N. Roosnek, die het systeem bedacht. Binnenkort start een uitgebreide proef in Castricum.

Op 10 augustus heeft bedenker Roosnek al een eerste (voor)proef gedaan met zijn meetsysteem op het dak van het Castricumse winkelcentrum Geesterduin. De uitkomsten waren naar zijn zeggen positief. ,,Het onderscheid tussen het geluid van een overvliegende Boeing en een rondrijdende auto was zeer goed te zien.’‘

Al in 2000 testte Roosnek zijn DINOS-systeem (directional noise monitoring system) voor verschillende ministeries. In de laatste vier jaar heeft hij het systeem, dat ook op grotere afstand van de luchthaven kan worden gebruikt, geoptimaliseerd.

In wezen is DINOS niets meer of minder dan een systeem waarbij gewerkt wordt met vier microfoons. Drie ervan zitten relatief laag, terwijl er een loodrecht de lucht in gaat. Die vierde ‘hoge’ microfoon richt zich op geluid van boven, de drie ‘lage’ op die van de begane grond.

Grafiek
Door een ingenieus technisch systeem kan er vervolgens op een grafiek precies worden gezien welk geluid afkomstig is van de vierde microfoon - en dus hoog uit de lucht komt - en wat van de drie lage microfoons.

Met zijn meetsysteem denkt fysicus Roosnek iets in handen te hebben dat het vliegtuiglawaai wel kan kwalificeren. ,,Want al die andere systemen (Nomos, Luistervink of Geluidsnet, red.) maken geen onderscheid tussen vliegtuigherrie of ander omgevingsgeluid.’‘

Het is niet alleen daarom dat Roosnek denkt dat DINOS wel eens een succes kan worden. ,,Want ook bijvoorbeeld de provincie, het RIVM en de Tweede Kamer gaan langzamerhand een beetje om als het gaat om vliegtuigoverlast.’‘

G. Hoogendijk van het Platform Vliegtuigoverlast Regio Castricum (PVRC) is vooralsnog enthousiast. ,,Het is een hele geavanceerde meetmethode. Inderdaad, het eerste dat een scheiding kan maken tussen vliegtuig- en omgevingsgeluid. Ik zou de overheid dan ook min of meer willen oproepen dit systeem niet meteen af te schieten, maar er iets van te maken. Ontwikkel dit nu eens tot een systeem waar we wat aan hebben.’‘

De Commissie Regionaal Overleg Schiphol (Cros) zegt van het systeem te weten, maar dat het zich nog moet bewijzen.

 

=======================
Noot redactie PVRC:

Zie ook onderstaande links:
De website van Roosnek R&D
en
Ons artikel van 21 augustus


Reacties op dit bericht